CurSe Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Får 6000kr i måneden,utenom første stipend og januarstipendet, og med en husleie på 3500 så svømmer jeg ikke i penger for å si det sånn. Heldigvis så har jeg litt på sparekonto hvis det kniper om, men vanligvis så overlever jeg hver måned Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 For å si det slik: Jeg har ikke 14 100,- i måneden. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Huff. Jeg er nå borteboerstudent på videregående skole og får kun 34500,- i året(borteboerstipend), dvs. 3450,- i måneden. Selv om jeg er over 18år så får jeg ikke vanlig stipend eller lån på grunn av at forsørgerne mine bor sammen og tjener over grensa tilsammen. Jeg bor sammen med 3 andre i en leilighet med felles stue kjøkken og bad, og betaler 2600,-/mnd. Det vil si at jeg da har under 1000,-/mnd å leve på (mat, skolemateriell osv.). Jeg har liten til å jobbe, men har søkt. Jeg har null rett til å be foreldrene mine om penger, men er rett og slett nødt til det. Det er pyton. Jeg føler at jeg snylter penger på dem. Jeg lever så billig jeg får til, men man er jo nødt til å spise. Etter min mening så bader ikke jeg, eller andre studenter i penger! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Huff. Jeg er nå borteboerstudent på videregående skole og får kun 34500,- i året(borteboerstipend), dvs. 3450,- i måneden. Selv om jeg er over 18år så får jeg ikke vanlig stipend eller lån på grunn av at forsørgerne mine bor sammen og tjener over grensa tilsammen. Jeg bor sammen med 3 andre i en leilighet med felles stue kjøkken og bad, og betaler 2600,-/mnd. Det vil si at jeg da har under 1000,-/mnd å leve på (mat, skolemateriell osv.). Jeg har liten til å jobbe, men har søkt. Jeg har null rett til å be foreldrene mine om penger, men er rett og slett nødt til det. Det er pyton. Jeg føler at jeg snylter penger på dem. Jeg lever så billig jeg får til, men man er jo nødt til å spise. Etter min mening så bader ikke jeg, eller andre studenter i penger! Men penger fra egen jobb eller fra foreldre var vel tatt med i dette regnestykket og ja jeg vet det er store forskjeller ute å går, det har jeg selv erfart. Studerte selv for en del år siden og da hadde jeg 13000 kr pr mnd, med dette skulle jeg betale husleie ca 3000 kr + at jeg måtte forsvare lånene på boligen(ca 6500), forsikring osv osv. kan love at det var mere enn en dag i mnd jeg ikke spiste Endret 6. september 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Svømmer og svømmer... Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Svømmer er vel å ta i. Jeg lider absolutt ingen nød, men jeg har jo egentlig ikke råd til noen verdens ting utenom det helt nødvendige. Hadde jeg ikke hatt sommerjobb å støtte meg på ville det blitt stusslig.. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) En løsning på dette hadde vel vært at flere ting som skolebøker, sted å bo blir tilbudt direkte av staten slik at de ikke kan bruke det til noe annet enn skole... Men igjen, dette vil gå utover (valg)frihet. Det hadde vært en meget god løsning. Dessuten er det ikke alle ting man trenger valgfrihet på, selv om det er dette en del kapitalister og liberalister prøver å presse på folk. (At du i det hele tatt prøver å trekke inn en sammenheng mellom manglende frihet og gratis boplass, røper en snever oppfatning av frihet.) Hadde man fått gratis (eller veldig billig) boplass og bøker under studiene, hadde det blitt veldig mye enklere å være student. Å tjene 14k (regner med at de mener 8k arbeidsinntekt og 6k studielån) i måneden er umulig som fulltidsstudent, da det forutsettes fra øvre hold at studentene skal bruke 45 timer i uken på studier (ihvertfall på mitt siv.ing.-studium), og dette merkes veldig godt på timeplanen og mengden innleveringer. Men nå kommer dette fra den samme avisen som helt ukritisk skriver at det er så synd på de stakkars studentene som mister stipendet når de tjener over 120k i året, helt uten å tenke over at denne øvre grensen er satt for å øke fokus på studiene. Redigert: Min økonomi? Jeg prøver å klare meg på 6k i måneden, og nå må jeg klare meg i 8-9 dager på 450 kr. Moro, moro. Idag var jeg og kjøpte masse hermetisk mat. Deilig, deilig. Endret 6. september 2005 av trøls Lenke til kommentar
simes Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Har undersøkelsen bare tatt for seg heltidsstudenter? Tror nemlig gjennomsnittsinntekt for studenter, særlig på tyngre heltidsstudier er endel lavere. Jeg kjenner ihvertfall til flere studier som er såpass tøffe at det er vanskelig å jobbe noe særlig mer enn en liten lørdagsjobb ved siden av, både pga mye lesing/oppgaver og masse obligatorisk undervisning. Mhm. Det er bare slappe humanister som "bare skal stå i noen fag iallfall" og jobber mye ved siden av som har noe i nærheten av det der. Alle jeg kjenner har langt under, og de fleste har ingen jobb ved siden av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå