Bamse_ Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 AndreaZ_ du må virkelig oppsøke proff hjelp om du faktisk sitter der og er sieriøs med de mildt sagt sinnsyke meningene dine. Det virker på meg som om du er en liten 13-14 åring med en desperat trang etter oppmerksomhet på forumet. Du tråkket ikke bare over streken med dine meninger om voldtekt (de har litt skyld i det, HVA FAEN?!) du danset f**en meg krigsdans på den! Jeg tror du skal ta deg en tur til ett krisesenter for jenter/kvinner som er blitt voldtatt og høre på hvordan de opplevde det. Du vil nok endre synet ditt på dette drastisk! Du har INGEN ide om hvordan det er å bli tvunget ut i slike situasjoner som voldtekt eller NOKAS ranet. Jeg tror at man må være i en slik situasjon før man i det hele tatt kan ha noen ide om hvordan det er, vi kan nok aldri forestille oss hvordan det er... Dette gjelder forsåvidt også det du sier om at du ville aldri nølt med å skyte ett menneske i krig. For det første har du nok INGEN aning om hvordan det er å være i en krigssituasjon, vi lever i ett av verdens tryggeste land langt i fra alt som heter krig og elendighet. Og nei, krig på film er nok desverre ikke som krig i virkeligheten, jeg vil gjette på at sånne "tøffinger" som deg som har sett litt for mye krigsfilmer og synes det å drepe og våpen er "kult" setter halen mellom beina og løper hjem til mor når/om de kommer i en ekte krigssituasjon. (Blæh, lang og sikkert helt teit post, men en viss person irriterte meg så mye at jeg bare måtte få ut litt aggresjon ) Lenke til kommentar
Radial Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Og gamlingene påstår at dagens ungdom ikke har egne meninger? Pøh! Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 AndreaZ_ du må virkelig oppsøke proff hjelp om du faktisk sitter der og er sieriøs med de mildt sagt sinnsyke meningene dine. Det virker på meg som om du er en liten 13-14 åring med en desperat trang etter oppmerksomhet på forumet. Du tråkket ikke bare over streken med dine meninger om voldtekt (de har litt skyld i det, HVA FAEN?!) du danset f**en meg krigsdans på den! Jeg tror du skal ta deg en tur til ett krisesenter for jenter/kvinner som er blitt voldtatt og høre på hvordan de opplevde det. Du vil nok endre synet ditt på dette drastisk! Du har INGEN ide om hvordan det er å bli tvunget ut i slike situasjoner som voldtekt eller NOKAS ranet. Jeg tror at man må være i en slik situasjon før man i det hele tatt kan ha noen ide om hvordan det er, vi kan nok aldri forestille oss hvordan det er... Dette gjelder forsåvidt også det du sier om at du ville aldri nølt med å skyte ett menneske i krig. For det første har du nok INGEN aning om hvordan det er å være i en krigssituasjon, vi lever i ett av verdens tryggeste land langt i fra alt som heter krig og elendighet. Og nei, krig på film er nok desverre ikke som krig i virkeligheten, jeg vil gjette på at sånne "tøffinger" som deg som har sett litt for mye krigsfilmer og synes det å drepe og våpen er "kult" setter halen mellom beina og løper hjem til mor når/om de kommer i en ekte krigssituasjon. (Blæh, lang og sikkert helt teit post, men en viss person irriterte meg så mye at jeg bare måtte få ut litt aggresjon ) Du seriøst. Har du ikke anet å finne på enn å klage på meg? Nei, jeg er ikke noe 14-åring psykisk. Jeg er heller ikke så tøff i tryne som du skal ha det til. Å bli Marinejeger er noe du trener til og psyker deg opp til opp igjennom oppveksten din. Når jeg var 13 hadde jeg en guttedrøm om å bli jagerfly pilot. Den gikk rett i vasken pga. synet. Utover årene fant jeg ut at det var MArinejeger (eller fallskjermjeger) jeg ville bli. The next best thing. JEg har snakket med mange om det, inklusiv marinejegere, tjenestemenn fra frosvaret, andre folk som trener seg opp til opptaket og en haug med andre folk. Jeg har lest masse litteratur fra f.eks den eks. marienejgeren som var førstemann til nordpolen uten etterforsyninger osv. JEg har faktisk lest en del og det jeg ender opp med er at jeg VET at jeg ikke bare kan stille opp der og tvile på mine egne hanndlinger. Stiller du opp til opptaket der og ikke helt er sikker på om du har det som skal til for å faktisk trekke av et skudd kan du egentlig bare snu i døren og gå hjem og legge deg. Det er folk som har hoppet av kurset fordi det var dårlig vær oppe på fløyen en da, hva faen skal de på marienejgeropptaket å gjøre? De fant ut sånn 2 måner før at de skulle prøve seg? Egnetlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor vi skal trekke dette så forferdelig langt oppi diskusjonen. At jeg psykisk har sittet i 3-4 år nå og gått igjennom psyken min, psyket meg opp til å hope i fallsjerm, dusjet i vann som nesten holder minusgrader for å se hvor lenge jeg holder ut. Trent hver dag i flere år, osv. Det har egentlig ikke noe med NOKAS-saken å gjøre. Dere som ikke har vært noe innvolvert med hærens-spesialstyrker på noe som helst måte kan ikke bare kommer her å si at jeg er psykisk utstabil bare fordi jeg ikke tviler på at jeg faktisk klarer å sette av et skudd om nødvendig. Slutt å flamme meg, værs så snill. Jeg er ikke ustabil eller noe. Føler meg presset ut i et lite hjørne her. Folk som faktisk har det som skal til for å bli Marinejeger er litt unike, de er ikke hverdagsmenneske du finner i gaten. Mannen i gata kan bare gå og gjemme seg. Vær så snill, prøv å forstå... Jeg sier ikke at jeg er noe gal drapsmann, å drepe på 'faenskap' kunne jeg aldri ha gjort. Kommer noen å slår meg i ansiktet (noe som skjer veldig ofte på skolen), så slår jeg faktisk ikke igjen. Skader jeg noen så får jeg dårlig samvittighet, gjør jeg noe dumt blir jeg helt fra meg. Nei, jeg er ikke noe PR-kåt liten forum-gris. Jeg har aldri hatt noe behov for oppmerksomhet. også tilslutt. Hvilken proffisjonell hjelp trenger jeg? Hva gjør meningene mine så syke? Lenke til kommentar
Spinnvill88 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 også tilslutt. Hvilken proffisjonell hjelp trenger jeg? Hva gjør meningene mine så syke? Samme gjelder voldtekter og sånn... Er folk generelt veldig svake psykiske eller? Say no more.. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Jeg er ikke psykolog eller noe, men hva er det som egentlig skjer oppi hodet til folk som mener de har fått psykiske plager av noe sånn? Hadde noen kommet bort til meg og vært millimetere ifra å drepe meg, så hadde ikke jeg fått noe plager av det i ettertid - annet at jeg kanskje hadde vært litt mer våken ovenfor utlendinger ? Poenget mitt er at folk må være veldig svake psykisk for å få 'traumer' av noe sånn. Noen ble drept? so what? Det var ikke 'du' som ble drept. Vær heller glad for at du lever, ikke at du faktisk var i en farlig situasjon den dagen. Du lever fortsatt liksom. Samme gjelder voldtekter og sånn... Er folk generelt veldig svake psykiske eller? Forresten... jeg skal inn som Marinejeger - kanskje det forklarer hvorfor jeg ikke kjønner meg på psykisk 'svake' folk Er jo ikke alle som klarer å drepe folk heller da... gi meg et våpen og en fiende (krig) så nøler jeg ikke et sekund Hadde jeg vært JoachimR hadde jeg svart sånn: ... Har du sett noen dø eller bli drept på nært hold? Har du drept noen? Det har du sannsynligvis ikke (beklager om du har), og da vet du heller ikke akkurat hva som hadde skjedd i hodet ditt heller Det er sannsynligvis ikke bare det at _du_ var i en farlig situasjon som gjør at du lider psykisk i ettertid. At et liv går tapt er jo mer enn blod, et lik og en begravelse etterpå. Om en skal vere hard er det kanskje best å la være å tenke for mye, for eksempel på ting som f.eks: Hadde personen familie? Hvordan vil de reagere? Var personen uskyldig? Hva slags liv hadde personen? Fortjente han/hun å dø? Hvorfor døde akkurat den personen? Samme med en voldtekt... Kanskje trenger man ikke å få traumer av akkurat selve handlingen (uten at jeg i det hele tatt er i posisjon til å kunne uttale meg om det), men tanker du måtte ha rundt det som har skjedd deg, "kommer jeg til å huske dette for resten av livet? Har jeg fått varige skader? Kan dette påvirke hvordan jeg vil velge å leve? Jeg er inne til førstegangstjeneste nå. Slik jeg er nå så tror jeg ganske sikkert at jeg kan drepe i krig, ved å la være å stille meg noen av de spørsmålene jeg skrev lenger oppe. Det blir man forhåpentligvis og sannsynligvis trent til? Det tror jeg de som har soldatlivet som jobb må, distansere seg til jobben og fienden. Det blir lite effektivt uten. Men en kan jo tenke på forhånd, og selv om en "førstegangstjeneste-avtjener"s bruk av AG'en faktisk begrenser seg til moro som skytebanen og stridsteknikk, kan en bli ganske tankefull av å holde den. F.eks virket det veldig lite logisk å sitte i skogen siste dagen av øvelsen på rekrutten på feltgudstjeneste og høre på presten, mens man har et av verdens kraftigste håndvåpen, brukt til å ta liv med, i fanget. Ble visst litt langt og filosofisk, dette, men da håper jeg det veier litt opp for ditt innlegg, som slett ikke var det EDIT: Har lest resten av tråden nå, det hadde jeg ikke i stad. Jeg vil bare legge til at du ikke virker verken triggerhappy, ustabil eller kald, og at de neste innleggene dine virket litt mer gjennomtenkt enn det første Og hvis jeg har forstått deg rett så mener du også at det f.eks en marinejeger gjør er å distansere seg til handlingene sine? Endret 6. oktober 2005 av svamp Lenke til kommentar
SCV Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Yo, Andreaz_! Synst det er bra at du har dine egne meninger om mangt og det er bra av deg og stå for det du sier. du virker som en temmelig klok person, men det med voldtekt får du bare svelge i deg igjen og innrømme at det var en helt idiotisk innlegg og komme med, hvordan i all verden har voldttekts offeret skyld i det selv? vil heller tro at det er voldtektsmannen som er litt psykotisk. Og det med psyken din, har du noen gang mistet noen av dine nærmeste? og om ikke det påvirker livet ditt er du noe rar. eller om du har blitt truet på livet? Men er igrunnen enig med det du skriver om i krig, gi mej en gunner, en fiende og et godt argument for og drepe dem skulle jeg nok gjort det selv som f.eks WW2. og når det er sagt vil jeg si at krigen i irak er helt latterlig og at USA er noen fjols og at norge er mer fjols som sender ned styrker. Men psyken til folk er noe man skal ta temmelig seriøst, noen har svak psyke og enkelte mennesker tar ikke kontroll over psyken sin like lett som du gjør. Og her er meg en del folk som har komt med en del i idiotiske argumenter her imot det. men nå er jeg trøtt og skal på nattevakt så om posten min er noe shabby skriblet for det bare vere, men saken var at jeg er ganske enig med Andreaz_ men det innlegget om voldtekt var bare rett og slett helt latterlig. Stå på Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) poff... (nei, jeg gidder ikke å svare lengre) Ja, jeg kan godt svelge i meg det med voltekter, men jeg sa jo aldri at det BARE var offrenes skyld da edit: Andrez_ her, glemte jeg var på brodrens PC. Håper ikke noe moderator tar det ille opp. og ja, jeg har som sagt leste rettningslinjene Endret 7. oktober 2005 av Daehli Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Før du går til marinejeger, som ikke er en del av Hærens Spesialstyrker, noe som egentlig er ganske opplagt så er marine jegerene endel av Marinen. Dem følger altså marinens grad system og ikke hæren. Men, jeg kan anbefale deg å søke deg til GSV i løpet av førstegangstjenesten, der vil du få en liten smakebit på hva det hele går ut på. I løpet av det året der oppe, så jeg de tøffeste av tøffe knekke sammen, og de svake stå frem og ta ansvar. Det er som du sier ingen som kan VITE på forhånd hvordan dem vil reagere. Etter en stund under førstegangstjenesten, vil man bli bedt om å tenke gjennom, om man i det hele tatt hadde klart og ta livet av "fi" eller "tango" som står foran deg og peker på deg med sin AK-74/47(Ja begge finnes). Dine forberedelser til marinejeger utdanningen virker helt greie dem, men spm er om de hele tatt har den effekten du har tenkt? Hvorfor skal de å dusje seg i vann som nesten holder minus grader være bra for psyken? Bading i isvann er noe dritt uansett hvordan du vrir og vender på det. Å ligge i gul-beredskap i 5 dager i strekk er noe drit det og, man blir sliten, man orker ikke ta av seg gru og våpen fordi man venter fi når som helst. Man blir sliten og ødelagt, og jeg tror faktisk ikke du har grunnlag til å si at du er klar. Men, det er viktig og ha tro på seg selv. Dette var mine tanker rundt, tema, du får søke å se hvor langt du kommer, kan jo være du ryker ut på hørsel/syn i steden for de psykiske testene? Kan og være du stryker på de avanserte matte testene Hvem vet, jeg ønsker deg lykke til, selvom du og jeg har helt fullstendig forskjellige syn angående voldtekt og rett til erstatning. Min mening er at erstatningspm har ingenting med psyken, om man skal være forberedt på at idag kan man bli ranet, det er uvesentlig. Men, jeg mener selv at påskjønnelsen burde kommt fra riktig hold og ikke de NOKAS tiltalte, da pengene da vil komme fra ranspengene, som burde bli dratt inn. Kan være jeg er helt ute og flyter her, men det får nå så være. Lenke til kommentar
Ulf Isaksen Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Det værste er at de sikkert slipper ut om 10-15 år uansett. 4853226[/snapback] skulle de ikke det? så lenge de ikke finner ut hvem som drepte politimannen blir de bare fengslet for grovt ran. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Hehe. Her kom jo mye av "Ola dunk" mentaliteten frem til mange forum-medlemmer. "Du skal ikke si du er bedre enn oss!" Hva om han faktisk er bedre enn oss? Angående voldtekt og om det er delvis offerets feil så er han slettes ikke alene om å ha de meningene. - Some 10% said women always mean "yes" when they say "no".- Some 10% said they do not have the right to be protected from sexual abuse. - As many as 27% of female youth said forcing sex with someone you know is never sexual violence. - Two out of three said sexual violence is at least in part the woman’s own fault. http://www.ciet.org/s_africa/eng_home_of_i...ow.asp?contid=5 Dette er tatt fra en undersøkelse av ca 16000 ungdommer. Og det er faktisk den kvinnlige delen av undersøkelsen jeg har qoutet ovenfor. Så når dere sier at Andeaz_ er latterlig/må oppsøke hjelp/idiotisk osv så sier dere det samme om to av tre jenter også. Gud vet hva meningene til guttene er. Men når man nå tenker på at to av tre jenter mener det er delvis jentas feil når hun blir voldtatt, så er det jo faktisk unormalt å tenke at det ikke er delvis offerets feil. Så såvidt jeg har lest utifra det som blir skrevet her i tråden er dere unormale alle sammen bortsett fra andreaz_ Edit: Glemte å legge ved link Endret 16. oktober 2005 av Sjefern Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Sjefern: jeg kan ikke akkurat si at jeg føler meg så veldig normal etter alt som har blitt sagt i denne tråden akkurat, men takk for 'støtten' kpolberg: du virker som en klok mann, kan ihvertfall litt om det du snakker om. Når det gjelder det med kaldt vann. Kroppen min takkler generelt sett kulde veldig dårlig fordi jeg har veldig lite ekstra fett på kroppen,(uten at jeg i det heletatt vet om det hjelper) så prøver jeg å vende kroppen min til kulde. Håper også at all treningen min skal legge litt ekstra isolasjon rundt kroppen etterhvert. Jeg har fått en 'muntlig' avdvarsel, så jeg har ikke tenkt å komme med noen flere meninger i denne posten. Andreas. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Sjefern: En undersøkelse fra Sør-Afrika? Neida, sikkert ingen kulturforskjeller mellom Norge og Sør-Afrika. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Hehe. Her kom jo mye av "Ola dunk" mentaliteten frem til mange forum-medlemmer. "Du skal ikke si du er bedre enn oss!" Hva om han faktisk er bedre enn oss? Angående voldtekt og om det er delvis offerets feil så er han slettes ikke alene om å ha de meningene. - Some 10% said women always mean "yes" when they say "no".- Some 10% said they do not have the right to be protected from sexual abuse. - As many as 27% of female youth said forcing sex with someone you know is never sexual violence. - Two out of three said sexual violence is at least in part the woman’s own fault. http://www.ciet.org/s_africa/eng_home_of_i...ow.asp?contid=5 Dette er tatt fra en undersøkelse av ca 16000 ungdommer. Og det er faktisk den kvinnlige delen av undersøkelsen jeg har qoutet ovenfor. Så når dere sier at Andeaz_ er latterlig/må oppsøke hjelp/idiotisk osv så sier dere det samme om to av tre jenter også. Gud vet hva meningene til guttene er. 5012847[/snapback] Dette er jo rett og slett for dumt. 1. Det står sexual violence. Dette betyr overhode ikke bare voldtekt. Her kommer det veldig mye annet inn. Blant annet vold i forholdet. 2. At man baserer seg på det de selv mener er direkte uprofesjonellt. Det er helt klart at de vil føle seg skyldig, men er de faktisk det? 3. Det du siterer er til og med de unge kvinnens syn. Hva med de som er eldre? 4. Bare 10% av de spurte hadde blitt seksuelt misshandlet. Det betyr at du har 56% som har en mening om noe, men egentlig ikke noe grunnlag for å mene det. 5. Utfra linken mistenker jeg til og med at dette er en undersøkelse fra Sør Afrika. Konklusjon: Endret 16. oktober 2005 av Ernie Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Sørafrika er jo nesten overtatt av briter og har vært det i mange år så det er faktisk ikke mye kulturforkjeller fra europa nei. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Sørafrika er jo nesten overtatt av briter og har vært det i mange år så det er faktisk ikke mye kulturforkjeller fra europa nei. 5013344[/snapback] Du har MYE å lære. African/Black—75%White—14% Coloured—9% Indian/Asian—3% Det en meget stor forskjell kulturelt mellom Sør Afrika og Europa. Endret 16. oktober 2005 av Ernie Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 At sørafrika er overtatt av briter menes ikke at de dermed er hovedtyngden av folkeslaget. blacks are increasingly urbanised and westernised, and usually speak English or Afrikaans in addition to their native tongue Lenke til kommentar
haarod Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Hvorfor vil de ha penger i erstatning for at Banken der ble ranet?? hva hjelper penger med de psykiske plagene de har fått egentli for en rar verden vi lever i 4880210[/snapback] De burde få gratis behandling. Er helt enig med deg. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Sørafrika er jo nesten overtatt av briter og har vært det i mange år så det er faktisk ikke mye kulturforkjeller fra europa nei. 5013344[/snapback] :!: Her snakker vi om et land hvor det fremdeles foregår heksejakter blant den svarte befolkningen. Apartheid-regimet gjorde jo mye for å gjøre den store svarte befolkningen europeiske. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) At sørafrika er overtatt av briter menes ikke at de dermed er hovedtyngden av folkeslaget. blacks are increasingly urbanised and westernised, and usually speak English or Afrikaans in addition to their native tongue 5013383[/snapback] ... og poenget var? Er vel rimelig å anta at den undersøkelsen er blitt foretatt i den afrikanske delen av befolkningen. Disse lever på langt nær på samme vis som oss. Virker som du kan svært lite om Sør Afrika. Eneste du vet er at de hvite hadde makten der til starten av 90-tallet. Det du derimot glemmer er at de har hel-afrikansk president og styre i tillegg til at mange afrikanerene bort langt ute på landet på tradisjonelt vis. At de i lang tid har vært under "hvitt" styre betyr ikke at alle lever en europeisk stil Edit: Hvordan klarer du egentlig å koble den undersøkelsen til norsk kvinner? Det er jo til og med kulturelle forskjeller innad i Europa. Hvordan du da klarer å komme frem til at den undersøkelsen er relevant for Norge er for meg et stort spørsmål ... Endret 16. oktober 2005 av Ernie Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Nå sier jeg ikke at de lever i europeisk stil , men at de ikke tenker så veldig forskjellig fra europere. Undersøkelsen jeg dro frem viser bare at det er ikke unaturlig å tenke på samme måte som andreaz_. End of story Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå