Gå til innhold

Priser på (brukte) socket A prosessorer.

joTAN

Anbefalte innlegg

Skal foreta en "midlertidig oppgradering" av maskinen... i første omgang bytte ut prosessoren (har AMD Athlon XP 2200+ på ABIT NF 7M HK). Tenkte på en AMD Sempron 3000+ , eller Athlon XP 3000+ (begge hører vel til Barton fam.?)

Burde vel få en viss økning med dette? Eller er det ingen vits ??

Hvilken pris vil en slik prosessor ha sånn ca? Lå vel på ca. 1100 - 1200 kr.som ny

Tenkte bare jeg skulle få tynt mest mulig ut av hw jeg har før jeg begynner å settte sammen en "ny" maskin. Hvis noen hadde giddet å sett på maskinvareprofilen min og gitt meg noen tips om hva som ev. kunne gjøres hadde jeg vært evig takknemlig!

mvh

joTAN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JEG hadde solgt prosessor, hovedkort, RAM og skjermkort, og heller kjøpt meg et billig Socket 939/PCIe-basert oppsett. De rester man finner av Socket A-prosessorer er nå såppass overpriset for å presse seg ut av markedet, at en slik oppgradering bare ville være tull og langt fra fremtidsrettet.

Kjøper du et Socket 939-basert hovedkort med nForce4 og PCI-E til skjermkort, vil du ha gode muligheter for å oppgradere igjen om to år.

Så slenger du på

- AMD Athlon 64 3000+ SOcket 939

- 512MB eller 1024MB Value DDR-RAM PC3200 (Geil, Kingston, Corsair, OCZ)

- Et PCI-E-skjermkort alt etter hvilken pris du er villig til å gi etter du har sjekket summen på de andre komponentene.

Hvis du selger hovedkort, prosessor, RAM og skjermkort bør du vel kunne få 1500,- for det eller noe sånt. Selve prosessoren er for meg verdt rundt 200,- Det hjelper dessverre ikke om den kostet 20 000,- som ny, når du får nye prosessorer som yter mye bedre i dag til 6-700,- (754-Sempron/Celeron D).

Lenke til kommentar

Hadde etter hvert tenkt å gå for noe a la det oppsettet du listet opp (Socket 939 hovedkort m/ nForce4/PCI-E, ++, - høres jo fornuftig og kostnadseffektivt ut.. samtidig som det skulle dekke mine behov og i tillegg være enkelt å oppgradere framover.

Du er inne på det jeg tenkte på her, forsåvidt, så jeg kommer nok til å basere meg dels på forslaget ditt, men jeg får ikke begynt med dette før om noen måneder.. må prioritere en del annet framover!

Det jeg tenkte på i første omgang var om det fantes noen muligheter for å få litt mer ut av den hardwaren jeg allerede har, eventuellt ved hjelp av noen rimelige utvidelser /bytte av komponenter o.s.v. Altså sette inn en større prosessor f.eks; koster vel ikke så mange kronene for en brukt Athlon XP 3000+ el.l.?

Tanken var at hvis jeg fikk noe mer ytelse fra maskinen på denne måten kunne jeg utsette et nybygg en liten stund til og få lagt til sides litt ekstra penger og samtidig passet på å kjøpe inn deler på tilbud når det var mulig, kabinett for eksempel... Kjøpe meg litt ekstra byggetid altså..

mvh

joTAN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...