Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst for 50 personer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sette opp en trådløs router for ca 50 personer, fra før har jeg en SMC Barricade Wireless G 54 Mbps, 802.11g, WPA, 4P switch og en Belkin AirGo.

Noen som har erfaring med å sette opp WLAN for så mange personer? Jeg har hvertfall aldri gjort det før og ønsker ikke å bli stående med skjegget full av postkasser dersom noe skjærer seg på dagen det skal gå.

Ønsker tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skal du kunne ha uendelig antall trådløse tilkoblinger til routeren/aksesspunktet.

Husk at hvis 50 stykker skal dele 54Mbps blir det ca 1Mbps på hver teoretisk. Så i praksis blir det vel ca halvparten hvis jeg ikke husker feil.

Det er også avhengig av avstand hvor god hastighet hver enkelt får.

Muligheten for forstyrrelser fra disse 50 kortene er vel også tilstede.

Skal personene bruke internett er du avhengig av å ha en brukbar linje for å mate 50 stykker med. Jeg vil også anbefale båndbreddekontroll.

Lenke til kommentar

Avstanden skal ikke bli problem. Det jeg er mest bekymret for er om routeren takler dette. Har hatt masse problem med minnelekasjer når jeg har brukt D-link tidligere.

Har du noen preferanser på routere?

Jeg er veldig fornøyd med Belkin routeren, men har kun kjørt 12 brukere på denne.

Kommer til å sette opp en lett kryptering også, så jeg mister litt fart på det også, setter opp en backup med ekstra boks og 2 stk 24 ports hubber. Dette burde strengt tatt holde, vel..

Lenke til kommentar

Den komliserte løsningen er jo å sette opp 3 forskjellige akeseepunkt med forskjellig DHCP scope på og forskjellig nett-ID. Disse kan du jo koble i en av backup switchene og så kjøre nett-ut fra den...

Da kan du jo kontrollere hvem som er hvor osv osv - i tillegg får jo alle litt mer å rutte med sånn i forhold til fart...

Lenke til kommentar
I utgangspunktet skal du kunne ha uendelig antall trådløse tilkoblinger til routeren/aksesspunktet.

Uendelig som i "Max 127 eller 253 trådløse klienter". Det er det du får.

Skal personene bruke internett er du avhengig av å ha en brukbar linje for å mate 50 stykker med. Jeg vil også anbefale båndbreddekontroll.

Ikke båndbreddekontroll men QoS. Dermed kan tullball som P2P og spill prioriteres ned, mens de som holder på med noe fornuftig (http, ftp, pop3 etc) får førsteprioritet. :-)

Jeg vil også sterkt anbefale å sette opp flere aksesspunkter wiret til hverandre, på forskjellige kanaler (f.eks. 1,6,11) ellers vil APet fort bli overbelastet.

Endret av Arne Nåtedal
Lenke til kommentar

Kontaktet en gang D-Link support angående dette.

Fikk beskjed om at deres AP stortsett ikke støtter flere enn 10 brukere, mer enn dette kan få kapasiteten til å minke drastisk og ofte få AP'et til å krasje.

Dyrere AP (5000-6000kr) er mer ment til bedrifter og har derfor mye større kapasitet når det gjelder antall klienter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...