frank_jarle Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jeg lurte litt på om noen kan forklare littegrann her. Hva er forskjellen mellom overspenningsvern alla ND Lynvern og en UPS som denne Inform UPS guard Jeg skjønner at en UPS vil jevne ut strømmen hvis man har mye blinking når det er lyn og tordenvær. Men vil et strømfilter eller overspenningsvern gjøre det samme? et annet spm, vil en UPS kunne beskytte mot lynnedslag eller bør man itillegg ha et overspenningsvern? Frankie Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er ein vesentlig forskjell. Ein UPS er ein avbruddsfri straumforsyning. Inni denne boksen ligger det eit batteri som heile tida blir ladet frå stikkontakten, ved nettutfall, altså når du mister straumen i heile huset, vil UPSen kople inn batteriet automatisk, avbruddsfritt, så du kan avslutte arbeidet på PCen og slå av utan at data går tapt. Levetida er 35 minutter på den du linka til. Eit anna bruksområde er å halde straum på utstyret ved kortvarig nettutfall. Det kan blinke (du mister straumen) i eit sekund eller mindre, og då vil UPSen halde utstyret i gang denne stunda. I følge ein erfaring på komplett.no så har UPSen innebygget spenningsvern. Eit overspenningsvern skal beskytte utsyr mot overspenning som følge av lynnedslag, kvar gang det er lyn og torden ryker x antal ISDN-boksar og diverse anna utstyr som følge av overspenning. Dette vernet beskytter altså utstyret. Eg vil tru at det har eit innvendig relè som kutter tilførselen til utstyret når det får ein overspenning. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Overspenningsvern gjevner som regel ikke ut strømmen, og stopper den kun ved overspenning. UPS'er derimot er i seg selv overspenningsvern. Siden strømmen mellomlagres i UPS'en så kan ikke "skjokkbølger" av høy spenning fra f.eks. lyn gå gjennom den uten å bli stoppet. Med ander ord er alltid en UPS å foretrekke over et spenningsvern, men derfor koster de jo mer også. Pass på at du får nok kapasitet på UPS'en til å drive det utstyret du skal, de billigere modellene tar som regel ikke så mange hundre watt. -Stigma Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Overspenningsvern gir ikke annet enn som ordet sier. Det prøver altså bare å verne mot at 230-volten i stikkontakten overstiger feks 270. Det aktive element er en slags "lyspære" som ikke bruker noe strøm i det heletatt ved normale spenninger (spenning måles i volt), men når denne kommer opp i feks270 så bruker "pæra" så mye strøm at sikringa i skapet går. Og da blir det jo ukult og plutselig mørkt da. De vanlige typene beskytter ikke mot lyn som kommer som kommer på telefonledningen, men det finnes utstyr som forsøker å gjøre dette også. En må være obs på at overspenningsvern ikke beskytter mot lyn-nedslag like i nærheten. Det er omtrent ikke noe som kan det. Husets jordforbindelse må være av beste slag for at dette skal fungere etter hensikten. Både overspenningsvern og UPS er kun funksjonsdyktige når nedslaget skjer et stykke unna og kraften ikke er for sterk. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Takker alle sammen igjen. Så UPS er å foretrekke da fremfor bare et overspenningsvern. Jeg begynnte å tenke litt om jeg burde ha en av hver, men ser ut til at det kan holde greit med en UPS da, kjempe flott... skal se hva jeg finner. Frankie Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er ein vesentlig forskjell. Ein UPS er ein avbruddsfri straumforsyning. Inni denne boksen ligger det eit batteri som heile tida blir ladet frå stikkontakten, ved nettutfall, altså når du mister straumen i heile huset, vil UPSen kople inn batteriet automatisk, avbruddsfritt, så du kan avslutte arbeidet på PCen og slå av utan at data går tapt. Levetida er 35 minutter på den du linka til. Eit anna bruksområde er å halde straum på utstyret ved kortvarig nettutfall. Det kan blinke (du mister straumen) i eit sekund eller mindre, og då vil UPSen halde utstyret i gang denne stunda. I følge ein erfaring på komplett.no så har UPSen innebygget spenningsvern. Eit overspenningsvern skal beskytte utsyr mot overspenning som følge av lynnedslag, kvar gang det er lyn og torden ryker x antal ISDN-boksar og diverse anna utstyr som følge av overspenning. Dette vernet beskytter altså utstyret. Eg vil tru at det har eit innvendig relè som kutter tilførselen til utstyret når det får ein overspenning. At 600VA modellen kan holde maskina operativ i 35 min. er nok VELDIG lite sannsynlig. Med mindre du har ei maskin som brukar minimalt med straum, i tillegg til ein liten straumøkonomisk skjerm. Eg har sjølv 800VA versjonen av denne, og er veldig fornøgd med den. Absolutt verdt 1000lappen eg betalte. No har eg riktignokk tilkopla ei kraftig maskin med 500W straumforsyning, 6 år gammal 19" skjerm, ein nettverksswitch, ein usb/vga switch, og laddaren til ei bærbar maskin. Når eg sjekka oppetid klarte UPS'en å holde oppe maskina og skjermen i rundt 10-11 minutt. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Det er jo ikke så galt det egentlig nei. Men nå har jeg en maskin som ikke tar så mye strøm, har fremdeles endel å gå på og PSU'en er bare på 200w, og en ny 17" skjerm, regner med at det holder til en liten tid det, om ikke 35min så holder det til å slå av maskinen og gjøre seg ferdig ihvertfall. Frankie Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 virker som folk er forvirret her, en ups kobler bare inn når strømmen ryker eller det kommer en kjempehøy spenning. Men en del UPSer har også lynvern beskyttelse, dvs at du kobler telefonlinja igjennom UPSen. Men det er mange forskjellige typer UPSer. Og de fleste beskytter mye mindre en du tror... http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...C5A9601DE722F87 Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Denne er fin http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=25931 Oops sry dobbel post Endret 6. september 2005 av aspstein Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Takker igjen for svar alle mann, kjempe. Regner med at jeg kjøper to, ett overspenningsvern til å ha i stua for strøm og for adsl linja og en UPS her nede i gutterommet til datamaskinen. Er det noen som har erfaring til ND, er det så bra som prisen tilsier? De er jo svindyre, koster jo 450kroner for ett overspenningsvern, mens en ups koster 580kroner, og den gir jo litt levetid mens strømmen har gått...Bare lurte. Frankie Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Overspenningsvern gjevner som regel ikke ut strømmen, og stopper den kun ved overspenning. UPS'er derimot er i seg selv overspenningsvern. Siden strømmen mellomlagres i UPS'en så kan ikke "skjokkbølger" av høy spenning fra f.eks. lyn gå gjennom den uten å bli stoppet. Det du beskriver er en såkalt online UPS og de er svinedyre siden de er fysisk isolert fra nettspenning; de kjører på vekselspenning fra et kontinuerlig oppladet batteri. Vanlige UPSer, offline eller line-interactive, kjører på nettspenning og kobler om til batteri når nett faller ut eller det kommer for høy spenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå