Gå til innhold

Er jenter bedre/verre sjåfører enn gutter?

krizkriz

Anbefalte innlegg

Jeg vil høre deres mening?

Min mening er at selvfølgelig kan jenter kjøre! Vi gutta har en tendens til å drikke og kjøre, eller tøffe oss for kamerater/kjøre fort o.l. Men generell kjøring mener jeg at jenter ikke er på lik linje med gutta... Har vært borti mange situasjoner der jenter har vært innblanda i nestenuhell og kjøring på kanten...

No offence jenter :roll:

Endret av Alderon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håpløs spørsmålsstilling. Foreslår at trådstarter endrer topic til

"Er jenter bedre/verre sjåfører enn gutter?"

Erfarenhet har ingenting med kjønn å gjøre.

T'Weed

Endret topic nå Tumbleweed.

Erfarenhet er en annen ting. Jeg kom forresten ironisk nok, opp i en situasjon nettop. Der jeg (på 19 år, har hatt lappen i 4,5 mnd) kjørte i 45 km/t på forskjørsvei (fartsgrensa var 50) med god sikt til alle kanter. Lenger frem ser jeg en rød toyota stå og vente på å komme inne på veien fra høyre. Hun ser på meg, så begynner hun å kjøre når jeg er 5-8 meter unna. Jeg må bråbremse og legge meg over på fortauet for å unnga bilen hennes... (Hun er 30-35 år og har sikkert hatt lappen i ett tiår allerede...) Hun så på meg og begynte å kjøre!! Hvor er logikken??

En annen gang kjørte vi etter ei eldre dame på 50-60 år siden vi skulle samme vei, da ser hun oss, lager den merkeligste grimasen og setter opp farta til 80 gjennom gjennom samme gata det var 50 grense! Hun sneier noen som skal over veien og legger seg over i andre fil og holder på å krasje med motgående bil!

Selvfølgelig burde erfarenhet ha noe med alder å gjøre. Ble kjørt over av en drosjesjafør for et år siden da jeg gikk over fotgjengerfelt. Han så andre veien og kjørte på meg. En fyr på 30-35 år. Samme fyr kjørte inn i siden på bilen til en kamerat av meg (som ironisk nok fyllekjørte) Bilen ble totalvrak og drosjesjaføren fikk ikke skyld i ulykken selv om han hadde vikeplikt. Siden kameraten min fyllekjørte...

Endret av Alderon
Lenke til kommentar

Tjah....nå har jeg kjørt bil og mc i snart 20 år, så jeg vil nok regne meg selv som ganske erfaren. Når det gjelder topic vil jeg si et klart og tydelig "vet ikke".

En påstand er at jenter vanligvis mangler trangen til å fleske til med flat pedal, breisladding, burning etc.

En annen påstand er at de rett og slett mangler trafikk-logikk (som i eksempelet ditt)

En tredje påstand er at jenter sjelden tar kalkulerte sjanser i trafikken, på samme måte som mange aggressive menn.

En fjerde påstand er at jenter tar ubevisste sjanser i trafikken, altså er ubetenksommme/uoppmerksomme.

Jeg kjenner kvinnelige bilister i alle kategorier, så igjen et rungende "vet ikke"

T'Weed

Lenke til kommentar

Det finnes vel gode og dårlige sjåfører blant begge kjønn.

Men én ting har jeg spesielt lagt merke til; veldig mange kvinnfolk skjønner rett og slett ikke vikepliktsregelene. Spesielt ved rygging ut fra parkeringsplasser. De ser seg faen ikke bakover...bare rett i revers og flatt jern.

Så forresten et bil-program fra BBC, Fifth Gear trur jeg det var.....der gjorde de en liten undersøkelse på det med kvinner vs. menn i trafikken. Sånn rent kjøreteknisk scorte kvinnene faktisk best. Men når det kom til trafikkforståelse, var de helt på bærtur. Der var mannfolka suverene....

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Ser det sånn at jenter havner i mindre ulykker fordi de kjører mer forsiktig, treigere enn guttà. Men hadde jentene kjørt like fort som vi, da hadde de igjen havnet i mer ulykker.  :D

Gutter har lettere for å lære å kjøre bil enn kvinner.

Mens vi gutter satt å lekte med lekebiler når vi var små, så satt jentene å lekte med barbier. Vi har en medfødt interesse for biler, i motsettning til de aller fleste jenter.

Nå vet jeg ikke om det stemmer at menn statistisk sett er i flere ulykker enn kvinner, men det er uansett ikke bare hastigheten det går på her. Menn kjører mer bil enn kvinner, som igjen øker sjangsen for å bli involvert i ulykker. Menn setter heller ikke fra seg bilen hjemme selvom det er dårlig føre, noe som fort kan føre til en bulk eller to.

Det skal det også nevnes at veldig mange gutter fra 18-25 (+) er litt dumdristige i trafikken, og kjører gjerne litt fortere enn kvinner. Når man tar denne aldersgruppen med i beregningen så øker også dette ulykkesstatistikken for menn.

I ulykkesstatistikker så tar man også med mopeder og motorsykler (her er det flest menn).

Hvor mange kvinner er det f.eks. ikke som vegrer seg for å kjøre i vinterføre? De tar gjerne buss, eller får noen andre til å kjøre dem (gjerne en gutt). Det er heller ikke ofte du ser kvinner som kjører med tilhenger/campingvogn. Hvorfor?

Jeg tror at menn er bedre til å kjøre bil enn kvinner, fra en alder av 25 og oppover, fordi de har den medføtte interessen, og lærer dermed raskere. Og de har kjørt mere bil enn kvinner, og har lært og erfart mer.

Når det gjelder aldersgruppen 18-25, så tror jeg kanskje kvinner vinner når det gjelder ulykkes-statistikker. Men jeg tror grunnen til det er dumdristighet av guttene i denne aldersgruppen.

Endret av jh_
Lenke til kommentar

synes jenter er mye mer forsiktig enn gutter, både i positiv og negativ forstand. Kjørestilene er ofte veldig forskjellige, hvor jenter noen ganger nøler litt mer enn gutter, men det er bra å være sikker også, og ikke ta sjangser.

Synes det går opp i opp, og synes ikke jenter er bedre enn gutter eller visa versa, men de kjører annerledes

Lenke til kommentar

Har hattlappen i nesten ett år nå og er mye mer erfaren enn da jeg kjørte de første gangene. Men om jeg er bedre enn gjennomsnitter så er det et klart nei.

En påstand er at jenter vanligvis mangler trangen til å fleske til med flat pedal, breisladding, burning etc.

Sant nok men det finnes noen som gjør det...

En annen påstand er at jenter sjelden tar kalkulerte sjanser i trafikken, på samme måte som mange aggressive menn.

Må si meg enig her. De er ganske flinke til å lage kø i et kryss der du er nødt til å ta noen sjangser.

En tredje påstand er at jenter tar ubevisste sjanser i trafikken, altså er ubetenksommme/uoppmerksomme.

Enten så sitter de med egne tanker eller så hører de på radioen. Eller at de feildømmer avstanden til biler og skaper dermed en farlig situasjon. De er også trege på gassen.

synes jenter er mye mer forsiktig enn gutter, både i positiv og negativ forstand. Kjørestilene er ofte veldig forskjellige, hvor jenter noen ganger nøler litt mer enn gutter, men det er bra å være sikker også, og ikke ta sjangser.

Syns de tar det litt vel forsiktig noen ganger. Bare ikke nøl for mye for da kommer man seg aldrig ut...

Kunne helt sikkert ha lagt til mer men det får holde nå...!!

Lenke til kommentar

Jeg har fått inntrykk av at jenter/kvinner har en dårligere trafikkforståelse (som noen sa tidligere her). Er den del ganger jeg har opplevd utrolig dårlige kvinnelige bilister.

Kan ta et eks. som jeg husker godt. Var rundt kl halv fire på julaften i fjor, jeg var på vei hjem. Skulle over et overgangsfelt på en forkjørsvei (nattlandsveien i bergen, hvis det sier dere noe), og ser det kommer en bil kjørende i ene retningen. Jeg fikk øyekontakt med sjåføren, som var en kvinne på rundt 30 år, og regnet med at ja, da stopper hun, siden hun hadde sett meg og alt. jeg skal til å gå ut i veien, men hva faen, tror dere ikke hun bare kjører på, og attpåtil tuter på meg da hun kjører forbi, akkurat som om det var jeg som skulle vente til hun var kjørt forbi. Tør vedde på at hun trodde forkjørsretten gjedler forgjengere også.

Hadde jeg gått ut i veien to sekunder før jeg gjorde ville jeg blitt meid ned, på julaften. satans kvinnemenneske.

Men på den andre siden, kjenner jo også en del gutter som kjører "aggresivt", men har på følelsen at de er fullt klar over måten de kjører på, men synest det er greit, mens en del kvinner nok kjører akkurat like grisete, bortsett fra at de tror kjører helt fint selv.

Lenke til kommentar
Kan ta et eks. som jeg husker godt. Var rundt kl halv fire på julaften i fjor, jeg var på vei hjem. Skulle over et overgangsfelt på en forkjørsvei (nattlandsveien i bergen, hvis det sier dere noe), og ser det kommer en bil kjørende i ene retningen. Jeg fikk øyekontakt med sjåføren, som var en kvinne på rundt 30 år, og regnet med at ja, da stopper hun, siden hun hadde sett meg og alt. jeg skal til å gå ut i veien, men hva faen, tror dere ikke hun bare kjører på, og attpåtil tuter på meg da hun kjører forbi, akkurat som om det var jeg som skulle vente til hun var kjørt forbi. Tør vedde på at hun trodde forkjørsretten gjedler forgjengere også.

Akkurat det der, gjelder for mange menn også. Har opplevd tilsvarende situasjoner med mannlige sjåfører flere ganger....

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Den som kjører mest bil kjører best bil, så at gutter kjører betre enn ei jenter generelt er vel ikkje så vanskeleg å forstå, sidan dei kjører ein god del meir bil.

At dei også kjører fortare og værre er ein annan sak. Hadde du testa eit hundretals tilfeldige personar, halvparten av kvart kjønn på å kjøre bil etter fartsgrensa, følge alle reglar osv..så hadde det nok sikkert blitt eit klart resultat.

Det er forskjell på å være dyktig i å manøvrere ein bil og å misbruke den. Reint teknisk kan menn være betre sjåførar, men sidan dei i tillegg til oftare kjører som svin enn kvinner så blir det vanskeleg å få noko svar utan ein test der du skal kjøre normalt.

Lenke til kommentar

Etter mitt år som moped kjører, har jeg også den følelsen av at kvinner har mye mindre trafikkforståelse enn menn har.. Merker det også når jeg sitter på i bil med mamma. En ting, som jeg irriterer meg grønn over:

Jeg skal inn på en forkjørsvei, og venter i et kryss. Kommer 2 biler fra venstre, og jeg skal til høyre (Kjører ofte i dette krysset, så har merket meg hvem som gjør det og ikke), altså, menn som skal inn der jeg kom fra, skrur gjerne på blinklysene en 10m før det trengs, slik at jeg kan komme meg ut på veien, og jeg ser at de ikke skal rett frem, istedet for å vente til de har kommet 2m fra krysset, også blinker man inn, og jeg blir stående og vente enda mer.

Men har ofte skjedd at jeg blir stående og vente på tegn på bilen om den skal svinge inn, eller rett frem. Da er det som regel eldre mennesker eller kvinner som ikke blinker.. Så jeg har begynt med dette selv, når jeg ser biler som venter på tegn fra meg, såfremt jeg skal inn der de kom fra.

Får håpe dere skjønte meg :)

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar
Jeg skal inn på en forkjørsvei, og venter i et kryss. Kommer 2 biler fra venstre, og jeg skal til høyre (Kjører ofte i dette krysset, så har merket meg hvem som gjør det og ikke), altså, menn som skal inn der jeg kom fra, skrur gjerne på blinklysene en 10m før det trengs, slik at jeg kan komme meg ut på veien, og jeg ser at de ikke skal rett frem, istedet for å vente til de har kommet 2m fra krysset, også blinker man inn, og jeg blir stående og vente enda mer.

Men har ofte skjedd at jeg blir stående og vente på tegn på bilen om den skal svinge inn, eller rett frem. Da er det som regel eldre mennesker eller kvinner som ikke blinker.. Så jeg har begynt med dette selv, når jeg ser biler som venter på tegn fra meg, såfremt jeg skal inn der de kom fra.

Får håpe dere skjønte meg :)

Ja, jeg skjønner deg! :yes:

Det er også en ting jeg har merket meg, det virker som om mange ikke skjønner hva blinklyset er til!

Kvinner er flinke til å bruke blinklyset, men ikke til å bruke det riktig, det hjelper meg svært lite om folk setter på blinklyset 2 sekunder før de skal svinge av, eller i det de gjør det, da er hele poenget med blinklys borte!

Mens menn er mer av den typen at de bruker blinklys dersom det er til nytte for andre, de setter ikke på blinklys ut av en rundtkjøring når det ikke er noen som står å venter på neste avstikker.

Lenke til kommentar

bfisk : det skulle være mitt inlegg..... hehe...

Bevist at jenter har en "sperre" når det gjelder den koordinasjonen med å rygge MED HENGER... (ikke alle...)

Men jenter er mere forsiktig å vurderende, synes det er kjempebra jeg...

Men det meste går på individer & erfaring...

Vi gutter skal altid prøve ut ting å tøye litt på grensene...

Ender som oftest med 12.000 i oppretting av bil... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...