Gå til innhold

Kan noen anbefale et bra plotteprogram?


JBlack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Octave er ikke et plotteprogram, men en matlab(4 tror jeg)-klon, som bruker gnuplot for plotting. Bruker selv gnuplott og det produsere veldig fine plott, men det er jo en del å sette seg inn i. Har ikke funnet noen bedre alternativer, jeg lette en stund før jeg gadd å sette meg inn i gnuplott. Forresten, hva er det du skal plotte, generelt sett det meste, eller er det noe spesifikt?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt gnuplot en del selv tidligere. Og det fungerer bra til mye. Fint også at man kan eksportere i mange format som kan importeres native i bl.a framemaker.

 

Anyways, det jeg skulle nå var bare å ha noe som var kjapt, enkelt, fleksibelt og brukervennlig for raske plot når jeg bare skal teste noe. Først og fremst 2D, men gjerne med 3D muligheter.

Lenke til kommentar

GNUPlot er vel ganske brukervennlig... "plot <funksjon>" lager vel et greit 2D-plot. Nå er jeg langt fra noen avansert bruker av programmet, men kan et par av de enkleste delene :)

 

Det finnes semi-GUI for Windows, det bør være noe tilsvarende i Linux? Her kan en hvertfall velge endel innstillinger fra menyer, så blir det "kopiert" til kommandolinjen. Slik lærer du samtidig kommandoene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...