Gå til innhold

TV-ut blir bare sort hvit - på det nye skjermkortet...

Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Først tar jeg med at jeg har letet etter svar i andre tråder...

Jeg hadde et ATI 128 All in wonder 32MB kort før, og der fikk jeg farger på TV-ut - hvis jeg brukte kompositt kabel.

Nå har jeg kjøpt et ATI Radeon 8500 - og en svhs->kompositt kabel. Men det blir bare sort hvitt allikevel...

Forskjellen på disse to kortene er jo at på det nye er TV-ut'en rett på kortet, men det gamle måtte jeg plugge i en liten kabel med kontakter til masse forskjellige typer kabler. et slags adapter i kabelform.

Noen som vet hvorfor det ikke blir farger?

kortet er flashet til PAL, og jeg har valgt PAL-b som format.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-12 03:41, GeeZuZz skrev:

Først tar jeg med at jeg har letet etter svar i andre tråder...

Jeg hadde et ATI 128 All in wonder 32MB kort før, og der fikk jeg farger på TV-ut - hvis jeg brukte kompositt kabel.

Nå har jeg kjøpt et ATI Radeon 8500 - og en svhs->kompositt kabel. Men det blir bare sort hvitt allikevel...

Forskjellen på disse to kortene er jo at på det nye er TV-ut'en rett på kortet, men det gamle måtte jeg plugge i en liten kabel med kontakter til masse forskjellige typer kabler. et slags adapter i kabelform.

Noen som vet hvorfor det ikke blir farger?

kortet er flashet til PAL, og jeg har valgt PAL-b som format.

Heisann!

Har hatt "motsatt" problem med et Marvel kort.

Satte in et SCART adapter med SVHS og Composite OUT

i en SVHS Videomaskin. Satte Composite pluggene inn i

SCART adapteret, og satte den andre enden i

Composite ingangene for lyd og bilde i INput på Marvel kortet. Fikk KUN svarthvitt bilde på

PC monitoren samme hvordan jeg stilte in kortet.

Signalene på det avspilte båndet var VANLIG VHS.

(det var derfor jeg trodde jeg måtte bruke Composite.

Jeg byttet da til en SVHS kabel som jeg plasserte

i S-Video OUT på SCART adapteret, og plugget den

andre enden inn i Marvel kortets SVHS IN.

Da ble det helt strøkent bilde I FARGER.

SELV OM KILDEN VAR VHS STANDARD INSPILLT.

Konklusjon: Det er ikke mulig å benytte en overgang

fra SVHS plugg til Composite plugg.

Da får du kun svarthvitt.

Har TV`n din SVHS IN, så må du bruke SVHS OUT på

Radeon kortet ditt.

Sansynligvis må du kjøpe et SCART adapter med

IN and OUT bryter, og dette SCART adapteret MÅ

ha en SVHS kontakt i tillegg til de vanlige Composite

for lyd og bilde.

Jeg går nå ut fra at din TV har SVHS scartkontakt

bak på TV apparatet. De er som regel Orangefargete.

Man kan ikke ha noen overgang fra SVHS til VHS i form

av en overgangsplugg uten å ende opp med SvartHvitt.

Håper jeg forsto problemet ditt rett.

Jeg vet ikke hva slags kontakter som sitter bak på

8500, men jeg antar det er SVHS OUT til TV.

Aramis.

Lenke til kommentar

Det som er så merkelig er at det funket helt fint med det gamle kortet hvs jeg brukte kompositt.

Men siden det bare er direkte s-video ut, så betyr vel det at det ikke kan bli farger?

På TV kan ingenting slikt stilles. Det er en AV kanal, men ingenting kan stilles inn. Jeg bruker et scart-adapter til å plugge inn de forskjellige kablene i TV-en siden det bare har Scart tilkobling.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 18:49, GeeZuZz skrev:

Det som er så merkelig er at det funket helt fint med det gamle kortet hvs jeg brukte kompositt.

Men siden det bare er direkte s-video ut, så betyr vel det at det ikke kan bli farger?

På TV kan ingenting slikt stilles. Det er en AV kanal, men ingenting kan stilles inn. Jeg bruker et scart-adapter til å plugge inn de forskjellige kablene i TV-en siden det bare har Scart tilkobling.

Her ligger nok kanskje svaret ditt: Du brukte kompositt kabel tidligere, nå benytter du s-video. Det er ikke sikkert at scartinngangen på din TV har mulighet til å benytte s-video signalet. Da blir det svart hvitt. (jeg har hatt samme problem selv på min forige TV) Det finnes derimot adaptere som gjør om fra s-video til kompositt (jeg troe det også finnes scartadaptere med denne tillegsfunksjonen).

PS: noen TV'er med to scartinnganger kan ta s-video på den ene, men ikke på den andre.

Håper dette hjalp

Cueball

Lenke til kommentar

hei...

jeg har også samme problem....

jeg har en asua gf4 ti4200 får ikke farge kun svarthvit....

men med den den gamle gf2 ddr virke alt bra...

jeg har en kabel med s-video ut og scart inn til TV, få farge når jeg bruker gf2 ddr kortet men ikke gf4.... alt virker jo på gf2 men hvorfor ikke gf4 kortet????

er det noen som vet hvorfor???

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 18:49, GeeZuZz skrev:

Dersom TV`n din IKKE har SCART ingang for SVHS signal

så hjelper ikke disse 100 kroners SCART adapterene

uansett.

Å koble seg via Videomaskinen desom den ikke er en

SVHS spiller, hjelper ikke.

Ser ut til at du må skaffe deg TV med SVHS scart

ingang,..disse har oftest også en rund mini SVHS kontakt "input" i front også. (For camcordere og slik).

Det er DER du skulle koblet deg til.

Aramis.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 19:24, Cueball skrev:

Her ligger nok kanskje svaret ditt: Du brukte kompositt kabel tidligere, nå benytter du s-video. Det er ikke sikkert at scartinngangen på din TV har mulighet til å benytte s-video signalet. Da blir det svart hvitt. (jeg har hatt samme problem selv på min forige TV) Det finnes derimot adaptere som gjør om fra s-video til kompositt (jeg troe det også finnes scartadaptere med denne tillegsfunksjonen).

PS: noen TV'er med to scartinnganger kan ta s-video på den ene, men ikke på den andre.

Håper dette hjalp

Cueball

Jeg bruker en s-video -> kompositt kabel... Og den kjøpte jeg bare pga jeg trodde den skulle fikse biffen. men den gang ei...

Forskjellen på kortene var at det gamle hadde en slik:

ATI_Pod%20copy.jpg

som var koblet i utgangen på skjermkortet. På det adapteret brukte jeg kompositt kontakten.

Det nye kortet har bare en s-video utgang, og ikke noe adapter med...

Lenke til kommentar

Jeg har et muligens enda mer frustrende problem..

Jeg har VooDoo3 3000, med tv-ut. Kortet har S-Video utgang, og før brukte jeg en liten ledning for å konvertere fra S-Video til composite, og koblet inn i videospiller eller scart plugg på TV'en. Så kjøpte jeg meg en S-Video kabel, ettersom jeg trengte lenger ledning (10m), og koblet denne inn i svart pluggen. Da ble det svart/hvitt, men en annen gang jeg prøvde fikk jeg farger. Problemet var at maskinen kræsjet plutselig (det skjer ikke ofte..), og etter en reboot ble det bare svart/hvitt igjen. Noen som aner hva jeg må gjøre? :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...