ExcaliBuR Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Jeg var en av de smartingene som kjøpte meg s754 for snart halvannet år siden, og det med AGP og greier da jeg var naiv nok til å tru at standardskifte ikke "skjer så fort". Men det skjedde dog fort (Ihvertfall i min mening). Dermed er jeg nesten tvunget til å bytte hovedkort med de nye skjermkortene som kommer løpende. Jeg er ikke villig til å bruke flerfoldige grønne (er vel blå nå) lapper på dette, og har planer om å ta den enkleste veien ut: nytt hovedkort, enkelt og greit. (Samt skjermskrot når dette blir tilgjengelig). Har finni ut at nForce er nesten den eneste veien å gå, og hittil er dette en variant som heter nForce4 x4 eller noe... Ytelsen på denne har vært vanskelig å spore opp, derfor jeg poster her: Hvordan funker den i praksis? Etterhva jeg har forstått så er dette überbillig chippsett fra nVidia, men dog, eneste mulighet for meg med s754. Nei, jeg er ikke villig å bytte til AGR/PCIe bordet til MSI! Ytelsen på det skrotet bunner lista etterhva jeg har forstått. Selv om jeg skal ha det billig, så skal jeg ha det beste billige! Med ordet billig, legger jeg ikke vekt på hvor mye penger jeg må legge i hovedkortet, bare at jeg ikke orker å emigrere til s939 ennå. Men, det jeg lurer på: Er det noe alternativer enn nForce4 x4? Om jeg så må handle fra produsenten selv, så er det niks problem. Bare jeg får det med best ytelse! Jeg har et par kriterier dog: Ytelse, SATA, Gb LAN. Støtte for 2GB (2x1GB) DDR400. Overklokking er uinteressant. Trenger vel også ett PCI spor, gjerne to, hater onboard lydkort! Det skal ikke være på, men LAN chipp kan gjerne være med! Gjerne også en del USB plugger, minimum 5! (jadda, veit de kommer i par). Tror dette var hovedessensen i det hele. Kom med konstruktive innslag! Takker så mycke på forhånd! =) Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 ULi-hovedkort kan ha *ekte* støtte for både PCIe og AGP. Ta en titt her. Angående minnestøtte handler det ikke om hovedkortet, men prosessoren. Hvis 2x512MB funker bra på systemet ditt, vil nok 2x1GB også gjøre det. Tre dobbeltsidige brikker tror jeg derimot vil kjøre på redusert hastighet. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 KT 890 (PCIe) og KT800 PRO (AGP) er også greie brikkesett på 939. Tror ellers du vil slite for å finne hovedkort uten lyd-del. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Men, jeg er jo ikke på utkikk etter s939, jeg skal ha et s754 =) Bob Ibsen: Skjønner det, pga. integrerte NB i A64, men etterhva jeg har forstått så kan også hovedkortet ha problemer med minnet som blir brukt (F.eks TwinMOS). Eller er dette ene og alene CPUens problem? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Har finni ut at nForce er nesten den eneste veien å gå, og hittil er dette en variant som heter nForce4 x4 eller noe... Ytelsen på denne har vært vanskelig å spore opp, derfor jeg poster her: Hvordan funker den i praksis? Asus K8N4-E Deluxe gjør det bra i test. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å kjøre PCIe. Skal du vente litt med å kjøpe skjermkort, kan du like godt vente til de nyeste kortene kommer med AGP. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å kjøre PCIe. Skal du vente litt med å kjøpe skjermkort, kan du like godt vente til de nyeste kortene kommer med AGP. Men det meste tyder vel på at ihvertfall 7800-serien ikke kommer til AGP? Bob Ibsen: Skjønner det, pga. integrerte NB i A64, men etterhva jeg har forstått så kan også hovedkortet ha problemer med minnet som blir brukt (F.eks TwinMOS). Eller er dette ene og alene CPUens problem? Hm, det kan være relatert til midlertidige BIOS-problemer (utdaterte/dårlige utgaver). Men i all hovedsak er det prosessoren det står på. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å kjøre PCIe. Skal du vente litt med å kjøpe skjermkort, kan du like godt vente til de nyeste kortene kommer med AGP. Det er jo nettopp derfor, kommer de nysete og "raskeste" skjermkortet til AGP noe mer? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 hvis jeg har forstått rett, så vil du ha et s754 kort med nforce 4 chipsett. så vidt jeg vet så finnes det ikke. skal du ha s754 så må du ta til takke med nforce 3 chipsett. msi k8n neo korta er gode kort. har selv litt erfaring med de og de funker bra. det hender man har noen avlesningsproblemer med tempertaurer, mene det er ikke så uvanlig i disse dager. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) hvis jeg har forstått rett, så vil du ha et s754 kort med nforce 4 chipsett. så vidt jeg vet så finnes det ikke. skal du ha s754 så må du ta til takke med nforce 3 chipsett. Jo, det er et brikkesett som heter nF4-4x, og støtter PCIe. Endret 6. september 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Vel, poenget var ikke at det må være et nForce 4 sett, kom gjerne med andre sett som evt. yter like bra eller bedre (og helst fungerende WinXP x64 drivere til alt ogs, samt SATA etc.). Poenget er at det må være PCIe x16 med s754. =) Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Når det gjelder driverstøtte, vil jeg ikke utelukke at de nevnte ULi-brikksettene ligger et stykke bak nVidia. Disse ULi-plattformene er jo noe temmelig nytt, og som regel tar det en stund før driverne blir skikkelig modne. Men dette er bare en antakelse. Ytelsen er forøvrig sammenlignbar med nForce4, etter som jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Vel, poenget var ikke at det må være et nForce 4 sett, kom gjerne med andre sett som evt. yter like bra eller bedre (og helst fungerende WinXP x64 drivere til alt ogs, samt SATA etc.). Poenget er at det må være PCIe x16 med s754. =) åja da er jeg med. mene du får vel fremdeles ikke tak i hovedkort med s754 og nf4 chipsett. og det er ganske tynbt på s754 m/ pci-e også, så jeg hadde testa ut det hk som bob ibsen tipser om. det skal være en tråd om det her en plass, er en del som venter på det Endret 6. september 2005 av Spirre Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 åja da er jeg med. mene du får vel fremdeles ikke tak i hovedkort med s754 og nf4 chipsett. Hvis du leser litt lenger opp linka han ene til Asus K8N4-E Deluxe. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 sorry, overså den kommentaren fra bob ibsen at det finnes s754 med nf4 chipsett spørs hvor bra hovedkorta er da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå