finfyr Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Heisann. Vet noen om en plass jeg kan skaffe meg en slik skru som jeg kan skru fast kamera på? Ser for meg å lage en sak der jeg kan feste kamera på, og trenger derfor en slik skru. Evt. en plate med en slik skru. Noen med peiling på hvor jeg kan skaffe en? Takk Lenke til kommentar
kawak Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Poenget med skruehullet er jo og kjøpe et stativ som på toppen har et "platå" med "skruen" stikkende opp. Det finnes tusenvis av stativer, og de kan kjøpes veldig billig og veldig dyrt, avhengig av kvalitet. Mitt kostet kun 300 på Foto og video. Er en tripod, altså tre bein som man kan regulere høyde på, ledd øverst så man kan regulere vinkel,++. Du vil sikkert finne liknende utstyr i produktguiden. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Joda, takk for tipset. Men såpass vet jeg... Har en sak jeg skal lage, en slag stav jeg skal ha med meg på tur. Vandrestavsak... på den så jeg for meg å kunne feste kamera, mest på moro egentlig. Derfor trenger jeg bare den skruen egentlig, og noe å få festen den til staven med Lenke til kommentar
cycorax Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) et av to.... kjøp en billlig monopod (ettbens stativ) og evt modifiser denne, eller det mest opplagte; Stikk innom en fotoforretning eller en jernvarebutikk. De har helt sikkert. (Clas ohlson har vel stort sett alt av skruer) Jeg har selv et stativ med hurtigutløser, så jeg har en festebrakett til kameraet, og to ekstra som er skrudd til stativfestene på objektivene. En slik ekstra brakett kostet vel ca 20$, så om du ikke finner noe annet kan du lete etter et slikt, og ta skruen derfra... Endret 6. september 2005 av cycorax Lenke til kommentar
olemm Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er ikke så lett å få tak i 1/4-skruer i Norge egentlig, Claes Ollson, jernia, biltema, byggmakker o.l. var det ikke særlig hjelp i da jeg var på jakt etter 1/4-toms skruer og muttere til å bygge makrobrakett med i våres. Jeg fikk tak i skruer i en liten, gammeldags bildelforretning (lokal) som fører deler til engelske og amerikanske biler (eller hva som helst som ikke bruker metriske mål). Det finnes også en skrue- og muttersjappe på torshov i Oslo som hevdes å ha praktisk talt alt mellom himmel og jord, der bør de ha det. Lenke til kommentar
Msport Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Gjengene heter 1/4" UNC. Et godt tips i Oslo er Tingstad sin proffshop i Stanseveien eller Würth sine butikker. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Eit lite tips. Kjøp eit ferdig system for hurtigkobling (holder + plate) Det er mykje meir behagelig å kunne "klipse" kameraet av og på, enn å måtte begynne å skru kvar gong. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Siste her er et godt tips hvis du kan akseptere en drøy centementers økning i høyde. Da jeg bygde den blitsbraketten brukte jeg i tillegg til de 1/4-skruene jeg nevner ovenfor som jeg har brukt for å feste et stativhode i braketten en hurtigplatekobling fra manfrotto, M323: http://www.manfrotto.com/Jahia/cache/offon...66?livid=liv243, kosta meg i overkant av 200 kroner et sted. Derimot må man fremdeles ha skruer for å feste denne På Oslo kameraservice så jeg de hadde 5-pakker med slike skruer med plastikk-"håndtak", disse bør også fungere til noen typer formål (kanskje ikke trådstarters). Endret 4. oktober 2005 av olemm Lenke til kommentar
kontratenor Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg fant skruer på byggmakker som passet som bare det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå