Gå til innhold

Best og raske S478 CPU?

Anbefalte innlegg

Pyser  :tease:

Heatspreader skal av  med minste mistanke om at den er skyldig i dårlig varmeoverføring til vannblokka.

@ Npvk_X: pen sliping - hva slags papir brukte du på finishen - 800 ?

mvh r.-

5106172[/snapback]

Kan ikke du ta av på den 3,4ern din :hmm: ?

Eller er du også pyse? :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pyser  :tease:

Heatspreader skal av  med minste mistanke om at den er skyldig i dårlig varmeoverføring til vannblokka.

@ Npvk_X: pen sliping - hva slags papir brukte du på finishen - 800 ?

mvh r.-

5106172[/snapback]

Sliper med 400 800 og 1200.

Det er tørr sliping, får bedre resultat med våt sliping...

pyse? vel har ikke penger til ny cpu... :roll:

Sparer heller penga til 975 kort når de kommer... ;)

Lenke til kommentar

Her har det skjedd ting ser jeg! Blir faktisk fristet til å begynne å pelle litt på ting jeg også...men jeg tror jeg bør la være. Har testet med minne i asynk, og får feil en en av prime-forekomstene etter en tid på 260 mhz. Så det er ikke umulig at cpu vil litt til med bedre kjøling. Avventer vintertemperaturer...problemet er at ram`en min vil ikke kjøres på strammere timings enn spd, ikke vil den langt over std hastighet på 250 mhz heller. Så det spørs hva som er å hente ved å gå løs på ihs`en uten at det blir å kjøpe ny ram.

Og det har jeg ikke råd til. Svidde 300K hos en bilforhandler i går.

Håper det går fint å leve på pasta i noen år framover...

:!:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

UPDATE:

Da er SL7PN testet. Dette må være et ualminnelig dårlig eksemplar;

* max 2 x Prime95 stabil:........... 3.400 @ vcore 1.50

* høyeste stabile Superpi klokk:. .3.600 @ vcore 1.50 (39 sec)

* max klokk (cpu-z) stabil:.......... 3.700 @ vcore 1.50

* alle forsøk på 3.800 resulterer i øyeblikkelig shutdown.

Cpu'en blir ca 5-8 grader varmere en NW'en under load. Max observert temp er 50 grader.

Har ikke vært over 1.50 på kjernen - cpu'en responderer ekstremt dårlig på økninger i spenningen. Til og med kjørt minne asynkront for å eliminere dette som en flaskehals.

Folkens, er det noe jeg har oversett her, eller har jeg bare vært esktremt uheldig?

mvh r.-

Lenke til kommentar
UPDATE:

Dette må være et ualminnelig dårlig eksemplar;

5108781[/snapback]

Vel, har ikke Stoolman hatt sine klamme lanker på denne chip`en? Blir jo som å kjøpe en "pent brukt" bil av Martin Schanke....

Folkens, er det noe jeg har oversett her, eller har jeg bare vært esktremt uheldig?

Glemt å skru på agp/pci-lock i iveren? Blingsa ved montering av kjøler/blokk? Ikke tale om en slik cpu som maxer ut på 3.4....da er det noe galt et sted. Enten med instillingene dine eller prosessoren.

Får vel høre hva du finner ut?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Varmeoverføringen til blokka er ok - vi kan eliminerer feil montering..

AGP/PCi lock er på - 66/33.

PSU er en 520W - bør holde, (men ser at 12V faller mer under load enn med NW - observert ned mot 11.65V).

Har egentlig bare 2 ting som jeg muligens kan prøve:

* bytte bios på HK (denne tror jeg ikke noe på, har hatt NW over 4.0 m/denne biosen)

* fresh install av XP? (kanskje, men spørs om jeg gidder)

:hmm:

Har hatt flere blå-skjermer (osgå på alt @ stock) med denne enn med NW på over ett år. Prescotten skal få sitte noen dager til - hvis jeg ikke får mer ut av den enn dette ryker den ut på bruktmarkedet - med advarsel til overklokkere.

Litt synd - klokk for kokk er den raskere er NW'en - om enn ikke med mye.

mvh r.-

Edit: Gratulerer med ny bil Muffin ! - C5?

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Har hatt flere blå-skjermer (osgå på alt @ stock) med denne enn med NW på over ett år.
Får du blåskjermer til vanlig altså? Det får jeg KUN når jeg har klokket sakene for høyt. Ellers aldri.

Kanskje det kan være en ide å prøve Prescott`en på et annet mobo og/eller med annen ram, sånn for sikkerhets skyld?

Ufint dropp på 12v railen, min Mist 350 holder 12.2 også under load - men som noen kanskje husker har jeg tweaket den litt. Den lå på 11.7v ubelastet urørt.

klokk for kokk er den raskere er NW'en - om enn ikke med mye.
Det stemmer, men kun over ca. 3.5-3.6 ghz. Rundt denne frekvensen er de ganske jevnbyrdige, men under er nok NW sprekest. Dere husker kanskje at Prescott 2.8 ble testet etter lansering og fikk grisebank av gode gamle NW på samme frekvens.

;)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Det stemmer, men kun over ca. 3.5-3.6 ghz. Rundt denne frekvensen er de ganske jevnbyrdige, men under er nok NW sprekest.

Dette stemmer også bra med mine erfaringer så langt. SuperPi @ 3.4 er de helt like- 42 sec.

Får av og til blå-skjermer når jeg kjører Speedfan, cpu-z og Everest. Selv på stock ja. Hadde aldri dette med NW'en.

Hvis jeg ikke får denne f*ckern til å fly snart så låner jeg den ut til alle som kunne tenkes å gjøre et forsøk med den.

mvh r.-

Lenke til kommentar
Det stemmer, men kun over ca. 3.5-3.6 ghz. Rundt denne frekvensen er de ganske jevnbyrdige, men under er nok NW sprekest.

Dette stemmer også bra med mine erfaringer så langt. SuperPi @ 3.4 er de helt like- 42 sec.

Får av og til blå-skjermer når jeg kjører Speedfan, cpu-z og Everest. Selv på stock ja. Hadde aldri dette med NW'en.

Hvis jeg ikke får denne f*ckern til å fly snart så låner jeg den ut til alle som kunne tenkes å gjøre et forsøk med den.

mvh r.-

5109204[/snapback]

Hmm,, muffins det hær..

Det dær er program som går rett på HK for å få info, du sier du plages med...

Hvordan er det med driverne til chipset?

Tenkte også på Ram :hmm: ?

Lenke til kommentar

Liten update på SL7PN:

Ting går litt bedre nå -

* max 2 x Prime stabil: 3.800 temp=46

* max 'loade-windows-stabil': 4.100 temp=49

Men sliter fortsatt med spontane reboots i tide og utide. Skrivetesten (RAM) i Everest crasher selv med fsb=200..Selv om den er Primestabil på 3.8 går det ikke å kjøre SuperPi på denne klokken :hmm:

Har samlet litt målinger av vcore - vcore satt til 1.375V i bios gir:

- 1.424 avlest i bios

- 1.423 avlest Speedfan

- 1.385 avlest Everest

- 1.424 avlest Cpu-z

- 1.440 målt m/DMM.

Har testet m/vcore satt i bios til 1.450 som skulle gi ca 1.52V virkelig. Er litt usikker på hvor mye mer man skal gi denne. Hvis jeg husker riktig overvolter disse Asuskortene ca 0,03V resten skyldes nok den droopmodden. Det hyggelige er at cpu'n endelig responserer på mere volt. Har bare gjort 2 ting: lagt inn nyere chipsetdriver (thx tbend!) samt byttet plass på minnebrikkene.

..to be continued.

mvh r.-

Edit: Over 3.8 ser det ut som 'voltage-ripple' begynner å bli et problem.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Liten update på SL7PN:

Ting går litt bedre nå -

* max 2 x Prime stabil: 3.800 temp=46

* max 'loade-windows-stabil': 4.100 temp=49

Men sliter fortsatt med spontane reboots i tide og utide. Skrivetesten (RAM) i Everest crasher selv med fsb=200..Selv om den er Primestabil på 3.8 går det ikke å kjøre SuperPi på denne klokken  :hmm:

Utrolig!

Har aldri vært borte i at en CPU/ett system klarer seg gjemmom Prime95 og samtidig feiler i Super-Pi.

Noe må være fundamentalt galt med dette oppsettet.. enten ett "semi-defekt" HK/chipset.. eller inkompatible/"tvilsomme" RAM-brikker..

Sjekk ut tipset til "Muffinmann" over..

Forøvrig er fremdeles Dothan beste CPU for S478..

Har nå 4 system... 2 med Celeron M (360 C0-stepping og 350 B1-stepping)...

Begge disse gjør Super-Pi på 37-38 sek.. hhv. på 2.3 og 2.15 Ghz.. i P4P800-VM (i865G) og P4P800-E Dlx (I865PE) @ 1.25VCore (stock)..

:tease:

Lenke til kommentar
Noe må være fundamentalt galt med dette oppsettet.. enten ett "semi-defekt" HK/chipset.. eller inkompatible/"tvilsomme" RAM-brikker..

Tanken har streifet meg ja..

Systemet (var i allefall) dønn stabilt med NW'en. Skal teste denne igjen, så får vi se.

Har en liten mistanke om at HK'et ikke klarer å levere stabil nok spenning til CPU/NB/RAM med denne Prescotten.

mvh r.-

Lenke til kommentar

@ tbend: begge, (vet ikke om rambrikkene gjorde noe forskjell - chipsetdriver hjalp betraktelig).

Da er ol' trusty' 3.4NW tilbake i kassa igjen. Ikke overraskende-> alt er stabilt igjen.

Så da lurer jeg på konklusjonen; defekt cpu ? Kombinasjon av HW som er mer eller mindre inkompatibel?

Mens jeg var i OC-siget:

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=49163

Det er i rom temperatur (20C). Litt mer å gå på, men ikke mye :) Minnet 5:4.

mvh r.-

P.S. Prescotten skal tilbake, men akkurat nå er jeg lei..

Lenke til kommentar

Det var rart med den cpuen.... :mad:

Synd vi ikke fikk se skikkelige resultater fra den prescotten....

Har du noe peiling på hvor mye AGPvolt man burde tørre å bruke? :hmm:

Fikk løst til å legge inn nye Chipset drivere her også når jeg ser hvilke underverker de gjør! :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...