ernie_g Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) en ulikhet: X / (2X - 3) < 3X - 4 en forholdsvis enkel ulikhet men jeg får ikke til utregning.. altså, ved hvilke verdier av X stemmer ulikheten ? svaret skal se ut ca som dette : (<--, -5) U (2, 8) edit : bare med andre tall kan dere hjelpe meg med utregning ? på forhånd takk Endret 5. september 2005 av ernie_g Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Denne tråden er et bedre sted å spørre ville jeg tro. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 en ulikhet: X / (2X - 3) < 3X - 4 en forholdsvis enkel ulikhet men jeg får ikke til utregning.. altså, ved hvilke verdier av X stemmer ulikheten ? svaret skal se ut ca som dette : (<--, -5) U (2, 8) edit : bare med andre tall kan dere hjelpe meg med utregning ? på forhånd takk X / (2X - 3) < 3X - 4 x<(3x-4)(2x-3) X<6x^2 -9x -8x +12 0<6x^2 -18x +12 Her kan du bruke kalk og finne, men for algebraisk trening løser jeg den uten 0<6(x-1)(x-2) får da X1=1 og X2 = 2 Måten du setter det opp på husker jeg ikke, men her var hvertfall litt utregnings hjelp. er stup trøtt så ta forbehold om feil. er det uklart kan jeg ta det mer detaljert og fullstendig Lenke til kommentar
ernie_g Skrevet 9. september 2005 Forfatter Del Skrevet 9. september 2005 genialt takker.. av en eller annen grunn fikk jeg 2*4 til å bli 6 så var nok derfor det ikke gikk opp Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 X / (2X - 3) < 3X - 4 x<(3x-4)(2x-3) X<6x^2 -9x -8x +12 0<6x^2 -18x +12 Her kan du bruke kalk og finne, men for algebraisk trening løser jeg den uten 0<6(x-1)(x-2) får da X1=1 og X2 = 2 Måten du setter det opp på husker jeg ikke, men her var hvertfall litt utregnings hjelp. er stup trøtt så ta forbehold om feil. er det uklart kan jeg ta det mer detaljert og fullstendig dette er RIV RUSKENDE GALT! det er IKKE slik en ulikhet av denne typen skal løses!! Hvorfor? Fordi dersom vi ganger med et negativt tall i en ulikhet, skal vi snu ulikhetstegnet. Og her ganges det med (2x-3) på hver side. Men vet vi om (2x-3) er positivt eller negativt? NEI, fordi vi kjenner ikke X. Denne oppgaven skal løses med noe man kaller fortegnslinje. Dette er 2MX-stoff, ikke sant? Les om fortegnslinje i boka di, eller spør læreren. Det er litt vanskelig å forklare her, men kort sagt: Du flytter 3X-4 over på andre siden og skifter fortegn: (X/(2X-3))-(3X+4)<0 Deretter flytter du dette inn så det står på samme brøk: (X-(3X+4)(2x-3))/(2X-3)<0 (X-6X^2+9X-6X+12)/(2X-3)<0 (-6x^2+4X+12)/(2X-3)<0 Der denne brøken er mindre enn null, der har du svaret ditt. For å hjelpe deg med å finne svaret, må du ta en titt i boka... Lenke til kommentar
SSS Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Jeg skal hjelpe deg: Legger ved utregning og fasit som vedlegg. Håper det var til nytte Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 ja mulig det... Har ikke drevet med det på lenge. men når jeg ser siste posten her så er det jo samme xene som jeg finner på min måte. uansett en slik oppgave kontrolleres lett ved å grafe Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Jeg skal hjelpe deg: Legger ved utregning og fasit som vedlegg. Håper det var til nytte Skal det ikke bli -6(x-1)(x-2)/2x-3 når du faktoriserer. Da får -6 en egen linje så svaret blir det motsatt <1,3/2> U <2,->>. Endret 10. september 2005 av Sivert Lenke til kommentar
SSS Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jeg skal hjelpe deg: Legger ved utregning og fasit som vedlegg. Håper det var til nytte Skal det ikke bli -6(x-1)(x-2)/2x-3 når du faktoriserer. Da får -6 en egen linje så svaret blir det motsatt <1,3/2> U <2,->>. Jo det skal være riktig det, glemte at det var -6 gitt . Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 ja mulig det... Har ikke drevet med det på lenge. men når jeg ser siste posten her så er det jo samme xene som jeg finner på min måte. uansett en slik oppgave kontrolleres lett ved å grafe Selvfølgelig får du riktig svar, men du kan ikke med sikkerhet si om x er større eller mindre enn de tallene du får Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå