Gå til innhold

Lære linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen. Jeg vet ikke om noen riktig _gode_ linux bøker. Ikke sånt generelt. Jeg vil anbefalle deg å rote litt på egenhånd først. Linux i seg selv kan ikke læres av en bok. Jeg har et par tre bøker, og ingen av dem gjør meg noe smartere.

De fleste bøkene beskriver hvordan du installerer en eller annen distro, og enten beskriver noen GUI verktøy du kan bruke eller et par-tre programmer.

For å lære _linux_, ikke en spesefikk distro sine GUI baserte verktøy bør du rote litt på egenhånd, deretter når du klarer å bruke linux til litt småtteri kjøper du en bok på noe mer spesefikt enn "Linux". Jeg har funnet det lettere å overføre kunnskapene mine fra et program/system jeg har lært godt av bøker/roting til andre områder enn å få noe fornuft ut av generelle bøker...

Det blir som å skrive èn bok om "Norge" der du beskriver alle byer og tettsteder og politikk og alt mulig. Etter du har lest den boka kan du igrunnen ingenting om alt. Bedre å kjøpe to bøker om èn by og en om politikken. (Bare en det-er-sent-på-natta-og-jeg-er-trøtt framstilling).

Jeg antar dette ikke gjorde deg mye smartere, men det er det jeg har erfart personlig :smile:

Lenke til kommentar

Linux bible har blitt anbefalt tidligere. Den tar vissnok ikke utgangspunkt i noen distro. Har ikke selv hatt befattning med boka, så en liten klype salt er greidt å ta med på veien.

Edit: Skriveleif...

[ endret av Orjanp den 2002-08-13 19:51 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...