Gå til innhold

Er det for varmt?

kcobain

Anbefalte innlegg

Når pcen min kjører vanlig ligger tempen oppunder 60grader. Lurer på om det er normalt? Så fort jeg gjør no så hopper tempen opp til 65-69c. Resten av tempene ligger rundt 30-40. Harddisken på 23c. Hva kan jeg evt. gjør med saken.

Har:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache

Abit NF8 754.

Endret av kcobain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du god luftsirkulasjon i kabinettet ditt? Om ikke, så er det ikke overraskende høye temperaturer. Kan hende bios måler feil temperatur, så da kan det være på plass med en biosoppdatering. Men om du ikke har gjort det før, så vil jeg ikke si at det er verd bryet. Iallefall ikke om du må fram med disketten. Hvilket hovedkort har du? Enkelte hovedkort viser feil temperatur, men dette ordnes som oftest med en oppdatering av bios. Det finnes også programmer som lar deg gjøre det fra windows, men det er vanskelig å vite om du ikke sier hvilket hk du har.

Lenke til kommentar
Bruker et program som heter Everest til og sjekke tempene. Har god kjøling på resten. Hvor finner jeg kjøle ribba? Hva er egnetlig normalt?

Hovedkortet er av typen Abit NF8 Hovedkort for S754.

Kjøleren er montert rett over cpu, så det er bare til å kjenne litt rundt.

Ta direkte på kjøleribbene eller selve metallbunnen som er i direkte kontakt med cpu, om temperaturen er 60/70 grader vil du merke det.

Lenke til kommentar

Normalt med luftsirkulasjon i kabinettet er 30-55 (kanskje 60) grader med boxed vifta (den som følger med cpu når du kjøpte den.) Kjøleribba finner du montert på hovedkortet. Den er den største av de. Kjenn helt ved bunnen av den. Ser at de nyere biosene har ordnet diverse problemer, blandt annet (må) cpu temperaturen rekalibreres (for riktig temperaturvisning):

1. Cool 'n Quiet now function as intended

2. Recalibrate CPU temperature.

3. Support Full screed logo.

4. Add HyperTransport voltage control.

5. Support Sempron 3300+.

6. Remove "An Energy Star Ally" string on post screen.

7. Change the default RTC year to 2005.

8. Add Floppy 3 mode support.

9. Show UUID as 00000000 when onchip LAN is disabled.

10. BIOS compiled date: 02/21/2005

Regner med at en ny bios vil ordne selve målingen, men nå vet du iallefall at temperaturen som vises mest sansynlig er feil.

Her finner du bruksanvisning for oppdatering av BIOS, her finner du verktøyet du skal legge på disketten, og her finner du nyeste BIOS. Den skal også legges på disketten.

EDIT: Fant ut at du kan gjøre flashingen via Windows med Abit Flash Menu. Her gjøres det med et par tastetrykk. Kan hende at programmet selv laster ned biosen, om ikke, så er den altså her.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...