Gå til innhold

Fryse radiator i isboks

Anbefalte innlegg

har tenkt til å ta litt seriøs overklokking senere og da trenger jeg å få det kalft i dataen :p

Så det jeg tenkte var: Jeg har en bw radiator som jeg ikke bruker, er det mulig å fjerne den svarte rammen rundt og så legge denne i en isboks, fylle med vann sånn at nipelene såklart stikker opp og legge denne i fryseren. Er det noen "farer" forbundet med dette? Noen som vet om det egnetlig vil hjelpe mye? Er bare for en time eller to, ikke noe permanent oppsett med andre ord :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen fare egentlig, forutsatt at du har litt frostvæske i vannet for selve kjølesystemet. Ellers fryser jo vannet på innsiden av radiatoren også, og da sprekker garantert rørene!

En annen sak, er at isen i isboksen temmelig fort vil smelte der den er i kontakt med radiatoren, og da oppnår du ikke mer enn 0grader rundt denne.

Da ville jeg heller ha blanda vann og frostvæske i isboksen med radiatoren, slik at innholdet i isboksen ikke fryser.

Da kan du plukke hele stasen ut av fryseren etter noen timer, med vann som holder 18-20minusgrader!

Men da skal du også være veeldig oppmerksom på kondensfaren rundt blokker og slanger i systemet ditt!

Lenke til kommentar

God ide med frostvesken SKrue. takk.

Angående kondens, problemet er at jeg ikke vet hvor kaldt vannet kommer til å bli. Blir det omtrent det samme som det utenfor? Og eventuelt hvordan kan jeg isolererundt cpu, gpu blokk?

Endret av kuroger
Lenke til kommentar

Vannet i selve kjølesystemet vil umiddelbart få en nesten like lav temperatur som vannet i beholderen, da radiatoren får en kjøleevne som er mange ganger større enn om den kjøles med luft med tilsvarende lave temperatur.

(Ja, jeg har prøvet!)

Isolasjon er derfor meget viktig, spesielt rundt metalldelene i systemet! Kondens / is dannes mye raskere der, enn på slangene.

For isolasjon må du bruke neoprengummi, dvs "skumgummi" med lukkede celler.

Neoprengummi får du tak i hos en rørlegger eller en kjølemontør.

Vanlig skumgummi holder ikke!

Lenke til kommentar

Fikk plutselig en følelse av at det ble litt mye for litt koseklokking på lave temps. Hvor lavt kan jeg gå med vannet. setter jeg det i kjøleskapet mitt vil det få rundt -3-0 grader. Litt frostveske og det holder seg flytende. Vet at jeg har sett et skjema for hvor kaldt man kan ha det før det blir kondens hvor man regner med luftfuktigheten.

Lenke til kommentar

I kjøleskapet vil du ikke oppnå minusgrader, der ligger temperaturen på 3-4grader pluss.

Skjemaet du tenker på er vel et mollier-diagram, det kan du sikkert google etter.

Hvor kaldt du kan ha vannet før det oppstår kondensfare, er svært avhengig av luftfuktigheten der du bor.

Jo høyere den er, jo lettere oppstår kondens.

Har du en luftfuktighet på rundt 70-80% (noe som ikke er helt uvanlig nå om dagen), så kan du risikere kondensdannelse ved 8-10grader på vannet, veldig forsiktig anslått.

Lenke til kommentar

Skal søke etter det, takk for tipset.

Skal se om jeg får tak i et hygrometer (er det ikke det man måler luftfuktighet med?), eller finnes det noen målinger på internett hvor det står info, regner med at det ikke er så lokalt. Bor i oslo området.

btw. Mitt drikkekjøleskap holder den tempen (inneholder for det meste flytende væske som tåler minusgrader :p)

Lenke til kommentar

Jøss, ikke verst!

Minusgrader i et kjøleskap er jo relativt uvanlig, men det finnes nok enkelte som kan justeres såpass lavt. Og da aner jeg jo hva innholdet i skapet består av! :p

Du bruker et hygrometer for å måle luftfuktighet ja. Ettersom du bor i Oslo-området (som jeg sjøl gjør), så kan jeg jo tipse deg om at det pt ligger på ca 65%

(Furuset, nordøst i Oslo)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...