Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøpe 5 volt LEDs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fakta : ALLE leds er 1,6volt., for å kalle det en 5v eller en 12v led må man sette en resistans/motstand i serie med dioden...

 

resistor + diode = 12v

10,4 + 1,6 = 12v...

 

Husker ikke 101% om det var akkurat 1,6v.. lenge siden GK... hehe...

 

www.lysdioden.com bruker jeg... Bare å si hvilken spenning du skal ha på diodene.. Sendes som brev med gratis frakt, billig å greit utvalg....

 

www.dioder.no har større utvalg å høyere pris.....

Lenke til kommentar

Men hvorfor står det forskjellig volt på feks. Clas Ohlson da? Når jeg lodder de på i xboxen så lodder jeg positivt på 5v med en resistor på rundt 200 ohm. Må jeg ikke ha 5 volt LEDs da? Jeg prøvde med de blinkende 5 volts fra clas ohlson, og det fungerte. Eller kan jeg feks. kjøpe de med 3,2 volt?

Lenke til kommentar
.... kan ikke så mye om leds ...

Nei, det vises. Er lite fakta i det du skriver, så du burde heller latt være. Men den manglende kunnskapen har du til felles med ganske mange.

 

Det blir feil å si at en diode "klarer" den og den spenningen, siden det er dioden selv som bestemmer hvilken spenning det ligger over den. Det man justerer er strømmen.

Lenke til kommentar
Men hvorfor står det forskjellig volt på feks. Clas Ohlson da?

Selges det en LED som det er påmerket 12V er den MEGET samsynlig med en innebygd resistans slik at du slipper å regne ut hvor stor motstaden skal være osv. Er bare for å lage det lett. Forsjellig farge på lysdioden bruker forsjellig driftspenning. Felles for de fleste er at strømmen skal være 20mA. Tar forbehold om feil :tease:

 

edit: for mer info : http://en.wikipedia.org/wiki/LED og http://www.oksolar.com/led/led_color_chart.htm

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
.... kan ikke så mye om leds ...

Nei, det vises. Er lite fakta i det du skriver, så du burde heller latt være. Men den manglende kunnskapen har du til felles med ganske mange.

 

Det blir feil å si at en diode "klarer" den og den spenningen, siden det er dioden selv som bestemmer hvilken spenning det ligger over den. Det man justerer er strømmen.

hvis du vet svaret så kansje du kunne sagt det med en gang oxo.?? :thumbup:

 

så, jeg husker feil fra grundkurs, tar du aldrig feil.? :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...