sablabra Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste på, men jeg prøver her. Uansett, jeg trenger noen 5v LED lys som jeg skal bruke i xboxen min. Problemet er at jeg ikke finner det noe sted . Det eneste jeg har funnet er noen røde blinkende på clas ohlson, men det vil jeg ikke ha. Blinkende blir så irriterende Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Gå inn på Microplex.no. Under Casemods finner du mange forskjellige LED på 5V. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Hmm... De her så veldig fine ut : http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBLED505VUV Du vet ikke om de selges i en butikk også da? Altså istedenfor en nettbutikk. Sendes de som brev elns.? EDIT: Jeg fant de på digital impuls nå: http://digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=127 Endret 5. september 2005 av sablabra Lenke til kommentar
Tore Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Fakta : ALLE leds er 1,6volt., for å kalle det en 5v eller en 12v led må man sette en resistans/motstand i serie med dioden... resistor + diode = 12v 10,4 + 1,6 = 12v... Husker ikke 101% om det var akkurat 1,6v.. lenge siden GK... hehe... www.lysdioden.com bruker jeg... Bare å si hvilken spenning du skal ha på diodene.. Sendes som brev med gratis frakt, billig å greit utvalg.... www.dioder.no har større utvalg å høyere pris..... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Men hvorfor står det forskjellig volt på feks. Clas Ohlson da? Når jeg lodder de på i xboxen så lodder jeg positivt på 5v med en resistor på rundt 200 ohm. Må jeg ikke ha 5 volt LEDs da? Jeg prøvde med de blinkende 5 volts fra clas ohlson, og det fungerte. Eller kan jeg feks. kjøpe de med 3,2 volt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Fakta : ALLE leds er 1,6volt., for å kalle det en 5v eller en 12v led må man sette en resistans/motstand i serie med dioden... På en måte riktig, men sterkt misvisende. Spenningen er langt ifra 1.6 V på alle, det varierer fra type til type. F.eks blå LED kan ha 3 - 4 V. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 1,6v er minimum. en diode kan klare høyere også, men før eller siden "brenner" den seg av for høy volt... Kansje avhengig av produsent osv...... kan ikke så mye om leds, sa bare fakta som jeg husker den...som sagt... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 .... kan ikke så mye om leds ... Nei, det vises. Er lite fakta i det du skriver, så du burde heller latt være. Men den manglende kunnskapen har du til felles med ganske mange. Det blir feil å si at en diode "klarer" den og den spenningen, siden det er dioden selv som bestemmer hvilken spenning det ligger over den. Det man justerer er strømmen. Lenke til kommentar
Apocalypse Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Men hvorfor står det forskjellig volt på feks. Clas Ohlson da? Selges det en LED som det er påmerket 12V er den MEGET samsynlig med en innebygd resistans slik at du slipper å regne ut hvor stor motstaden skal være osv. Er bare for å lage det lett. Forsjellig farge på lysdioden bruker forsjellig driftspenning. Felles for de fleste er at strømmen skal være 20mA. Tar forbehold om feil edit: for mer info : http://en.wikipedia.org/wiki/LED og http://www.oksolar.com/led/led_color_chart.htm Endret 6. september 2005 av Apocalypse Lenke til kommentar
Tore Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 .... kan ikke så mye om leds ... Nei, det vises. Er lite fakta i det du skriver, så du burde heller latt være. Men den manglende kunnskapen har du til felles med ganske mange. Det blir feil å si at en diode "klarer" den og den spenningen, siden det er dioden selv som bestemmer hvilken spenning det ligger over den. Det man justerer er strømmen. hvis du vet svaret så kansje du kunne sagt det med en gang oxo.?? så, jeg husker feil fra grundkurs, tar du aldrig feil.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå