Gå til innhold

Qfan problemer med Asus A8N-SLI Premium?

joar.l

Anbefalte innlegg

Har 3700+ San Diego med XP-120 kjøler og 12cm 19-31dB Mist vifte på A8N-SLI premium HK.

Med vifta kobla direkte på HK kjører den på 2000RPM og idle/load temp. ligger på ca. 30/40 grader og alt virker som det skal. Dette bråker imidlertid for mye så jeg er på jakt etter den ideelle måte å senke hastigheten til CPU vifta på.

Det fulgte med rheostat til vifta men jeg har ikke lyst til å senke hastigheten permanent eller drive å skru hele tida. SpeedFan fungerer bra men det er litt upraktisk å måtte starte programmet manuelt hver gang jeg skrur på maskina.

Asus Qfan høres ut som den beste løsningen men ser uheldigvis ut til å fungere bare av og til. Med Qfan aktivert vil BIOS og Asus Probe ofte vise 0RPM på vifta mens den faktisk kjører på fullt, andre ganger fungerer det greit og viftehastigheten senkes og økes som den skal.

Fungerer Qfan bare på noen vifter, er det eventuelt forskjell på Qfan i de ulike BIOS utgavene til HK eller finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det med at den viser 0 skal være fikset fom Bios 1006.

Har ikke Premium selv, men på mine Asus har det vært en del "fiksing" ifht Q-fan på diverse bios. Så om du har 1006 eller nyere er det bare og håpe det kommer forbedringer etterhvert. Men har du satt den på laveste fart, 60% er det vel på Deluxe i alle fall. Ellers har jeg også hatt litt trøbbel med Q-fan sammen med saktegående vifter her, passer i utgangspunktet best med raskere boxed virker det som. Har også et P5GD1 her, og der kom det etterhvert en bios som ga mye bedre muligheter ifht dette. Så får vel tro at det vil dukke opp på A8N også.

Lenke til kommentar

Har nå oppdatert BIOS til versjon 1007 men får fortsatt 0 RPM. Forøvrig er tilgjengelige innstillinger for Qfan utover Enable/Disable begrenset til CPU Target Temperature. Laveste innstilling er 51 grader, noe som virker litt rart spør du meg.

Får bruke SpeedFan inntil problemet blir løst, om det noengang skjer.

Endret av joar.l
Lenke til kommentar
joar.l Skrevet 06/09/2005 : 19:51

Har nå oppdatert BIOS til versjon 1007 men får fortsatt 0 RPM. Forøvrig er tilgjengelige innstillinger for Qfan utover Enable/Disable begrenset til CPU Target Temperature. Laveste innstilling er 51 grader, noe som virker litt rart spør du meg.

Ja, dette du nevner med innstillingsmuligheter, eller dvs mangle på sådan har jeg reagert litt på selv. Vet ikke hvorda det er med Premium, men når det gjelder Deluxe er det ikke samsvar mellom manual og det man kan finne i noen av bios (og jeg har prøvd alle!)

Og target temp er nok litt høy etter manges smak ja, men på de Asus jeg har brukt det har det likevel fungert utmerket med boxed viften syns jeg. Det er nok lagt vekt på stillest mulig operasjon, og ikke så mye for dem som absolutt skal ha 40 grader. Viftefarten øker jo også da gradvis, så det er ikke slik at den går på "tomgang" frem til 51 grader, og så øker, den øker jevnt og trutt.

At cpu på død og liv ikke skal få bli 50 grader load, er jo i grunn for litt spesielt interesserte, så da er kanskje ikke Q-fan rette software.

Men får bare håpe det likevel kommer noen forbedringer til dette etterhvert. På mitt nevnte P5GD1 har jeg nå muligheten til og sette fan ratio helt ned til 20%, men target temp er, og har alltid vært 51 grader. Det tok forøvrig ca et år før den lave ratio muligheten kom på det hk... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...