xvis Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Har en eldre pc som fortiden sliter på 6 HD'er. I følge Watt kalkulatoren trenger pc'en en strømforsyning på ca360W, mens jeg har en på 340W. Dette er sikkert ikke så bra i lengden. Jeg har liggende en 300W strømforsyning jeg kunne tenkt meg å bruke til å avlaste pc'en. Tanken er å la den eksterne strømforsyningen ta seg av diskene, og den interne får ta resten. Problemet er da hvordan kan jeg bruke en power-on knapp til å fyre opp to strømforsyninger samtidig, og uten at det skal bli noe tull av noe slag. Kunne selvfølgelig kjøpt en større strømforsyning, men lurte på om dette er gjennomførbart. Utseende/støy betyr ingenting da boksen står i et eget rom. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 det du kan gjøre er å bruke et rele slik at når den ene PSUen begynner å svive så får releet 12 volt fra denne PSUen å da vil dette releet si "klikk" å det er kontakt mellom de 2 koblingpuntene på releet ( det er vanligvis 4 koblingspunkter, 2 til strøm og 2 som er denne bryteren inni relet så kobler du de som går til denne bryteren mellom svart og grønn ledning på ATX kontakten på den andre PSUen å vips begge starter sammtidig sorry hvis dette var dårlig formulert, bare spør om det var noe du ikke forsto Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 en med samme spm pluss løsning Lenke til kommentar
haakie Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) kjøpe en slik? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIATXSTART man kobler den bare til atx kontakten... Endret 5. september 2005 av haakie Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Hva inni helvete er vitsen med et rele? Bare parallell koble grønn leder på hver av PSUene sammen. Sammen med den Svarte ved siden av. Da starter begge 2 når du trykker på Start knappen... Gjort det selv Lenke til kommentar
xvis Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Tviler på at jeg har behov for noe rele. Det virker litt søkt da ATX strømforsyninger har elektronikken til å starte opp med et lavspennings-signal. Skjønner hva Drunken_Master og kensyv (inkl den andre linken) mener, og skal gjøre et forsøk på dette. Hva passer best til å koble sammen pin 4 og 5? Binders er vel neppe det mest ideelle? Skjønte ikke poenget med startkontakten som haakie foreslår. Er ikke den pluggen for å tvinge oppstart av strømforsyning? Den gjør det vel bare mulig å starte strømforsyningen så snart den får 220V? Har vel ingen misjon når en ønsker at power-on knappen skal fyre begge strømforsyningene samtidig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå