Gå til innhold

Parallellekobling av PSU'er

xvis

Anbefalte innlegg

Har en eldre pc som fortiden sliter på 6 HD'er. I følge Watt kalkulatoren trenger pc'en en strømforsyning på ca360W, mens jeg har en på 340W. Dette er sikkert ikke så bra i lengden.

Jeg har liggende en 300W strømforsyning jeg kunne tenkt meg å bruke til å avlaste pc'en. Tanken er å la den eksterne strømforsyningen ta seg av diskene, og den interne får ta resten. Problemet er da hvordan kan jeg bruke en power-on knapp til å fyre opp to strømforsyninger samtidig, og uten at det skal bli noe tull av noe slag.

Kunne selvfølgelig kjøpt en større strømforsyning, men lurte på om dette er gjennomførbart. Utseende/støy betyr ingenting da boksen står i et eget rom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du kan gjøre er å bruke et rele slik at når den ene PSUen begynner å svive så får releet 12 volt fra denne PSUen å da vil dette releet si "klikk" å det er kontakt mellom de 2 koblingpuntene på releet ( det er vanligvis 4 koblingspunkter, 2 til strøm og 2 som er denne bryteren inni relet

så kobler du de som går til denne bryteren mellom svart og grønn ledning på ATX kontakten på den andre PSUen å vips begge starter sammtidig :cool:

sorry hvis dette var dårlig formulert, bare spør om det var noe du ikke forsto :thumbup:

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg har behov for noe rele. Det virker litt søkt da ATX strømforsyninger har elektronikken til å starte opp med et lavspennings-signal.

Skjønner hva Drunken_Master og kensyv (inkl den andre linken) mener, og skal gjøre et forsøk på dette. Hva passer best til å koble sammen pin 4 og 5? Binders er vel neppe det mest ideelle?

Skjønte ikke poenget med startkontakten som haakie foreslår. Er ikke den pluggen for å tvinge oppstart av strømforsyning? Den gjør det vel bare mulig å starte strømforsyningen så snart den får 220V? Har vel ingen misjon når en ønsker at power-on knappen skal fyre begge strømforsyningene samtidig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...