Fiola Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 Leste litt om Raid her(helt nytt for meg) og forstår det slik (arrester meg hvis jeg tar feil!): 1. RAID1 må være en ypperlig måte å ha konstant backup av alle filer på en disk nr.2. 2. Hvis man bruker Windows 98 må man ha et hovedkort som støtter RAID. 3. Hvis man bruker Windows 2000 innbefatter den muligheten for programvarekontrollert RAID uavhengig av type hovedkort. 4. De to diskene bør være like store og raske, ellers brukes minste hastighet og/eller størrelse. Men så lurer jeg på: Hvis jeg har dette hovedkortet og bruker Windows98 : Asus A7V333 RAID Hovedkort Socket A DDR VIAKT333, ATA/133, ATX, USB2.0, IEEE1394 og to slike harddisker: Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD800JB 1. Hvordan kobler jeg dette så det blir RAID 1 ? 2. Må man sette opp harddiskene samtidig, eller kan man i ettertid koble til harddisk 2 og sette de to med RAID1. 3. Kan man ha to i RAID1 og koble til en tredje harddisk uten at den blir innlemmet i noe RAID ? 4. Hvis harddisk nr.1 ryker - kan jeg da sette nr.2 på plassen til nr.1 og sette en ny på plassen til nr.2 og så er alt reddet og virker som før ? For meg høres dette kjempebra ut eller er jeg helt på jordet ??? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 Quote: Den 2002-08-12 00:27, Fiola skrev:Leste litt om Raid her(helt nytt for meg) og forstår det slik (arrester meg hvis jeg tar feil!): Utgangspunkt: Raid er *ikke* backup! Quote: 1. RAID1 må være en ypperlig måte å ha konstant backup av alle filer på en disk nr.2. Helt til du gjør en endring - da skrives endringen på begge harddisker. Var endringen feil, har du ikke lengre "backup". Quote: 2. Hvis man bruker Windows 98 må man ha et hovedkort som støtter RAID. Ja Quote: 3. Hvis man bruker Windows 2000 innbefatter den muligheten for programvarekontrollert RAID uavhengig av type hovedkort. Ja - såkalt software-Raid. Quote: 4. De to diskene bør være like store og raske, ellers brukes minste hastighet og/eller størrelse. Stemmer også. Quote: 1. Hvordan kobler jeg dette så det blir RAID 1 ? Generelt sett ettersom jeg ikke kjenner hovedkortet; Sett 1 harddisk som master på IDE3, og 1 harddisk som master på IDE4. Quote: 2. Må man sette opp harddiskene samtidig, eller kan man i ettertid koble til harddisk 2 og sette de to med RAID1. Generelt sett; Ja, man kan starte med en disk og bygge opp Raid-arrayet på disk 2 senere. Quote: 3. Kan man ha to i RAID1 og koble til en tredje harddisk uten at den blir innlemmet i noe RAID ? Ja Quote: 4. Hvis harddisk nr.1 ryker - kan jeg da sette nr.2 på plassen til nr.1 og sette en ny på plassen til nr.2 og så er alt reddet og virker som før ? I teorien: ja. Quote: For meg høres dette kjempebra ut eller er jeg helt på jordet ??? Du er på jordet hvis du vil benytte Raid-1 som backup. Backup-funksjonaliteten er der kun hvis 1 -en- disk blir ødelagt. [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-08-12 00:37 ] Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 11. august 2002 Forfatter Del Skrevet 11. august 2002 Takk takk Da bruker jeg antakelig ordet backup feil - burde sagt sikkerhet kanskje. Uansett var det sikkerhet i tilfelle harddisken ryker jeg mente - så da blir det bra. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 I teorien skal det bare være å sette disk 2 på plassen til disk 1 dersom 1 har kræsjet. Men i praksis vil jeg tro det er litt vanskeligere å gjenopprete disk 1 på denne måten. Bruk heller et software-raid. (gratis-program til Win98 eller det som er innebygd i Win2000/XP) Du får ca samme ytelsen og det er enkelt å gjenopprette etter diskkræsj. Du kan også velge om filene skal synkroniseres hele tiden, hvert x minutt eller hver gang du slår av PC'n. I det siste tilfellet kan du unngå at du overskriver noe ved en feil og ikke får gjenopprettet det. Du har da hele tiden en backup fra sist du skrudde av PC'n. Du trenger heller ikke to like store og raske disker som du gjør ved hardware-raid. software raid funksjonen finner du i 2000 og XP ved å gå i kontrollpanelet->Administrative Tools->Computer management->Disk management. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 benytter anledningen til å komme med et spørsmål jeg også... hvordan fungerer egentlig det der "backup" opplegget? skriver den til begge disker samtidig? vil ikke ytelsen bli redusert da? Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Jeg har hørt at den blit littegrannet økt faktisk. Lenke til kommentar
burre Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 http://www.acnc.com/04_01_00.html enkel info om raid med fine bilder =) Lenke til kommentar
burre Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 http://www.acnc.com/04_01_00.html enkel info om raid med fine bilder =) Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Skrivehastigheten blir noe dårligere enn ved skriving til en disk, men lesehastigheten kan bli noe økt (minimalt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå