Gå til innhold

Prime95 og AthlonXP !!!

Betroz

Anbefalte innlegg

Jeg har det systemet som vist i signaturen. Bestemte meg for å bytte vifte på CPU fra en 3600 rpm, 40 cfm Papst vifte til en mer stillegående 2050 rpm Papst vifte for å redusere støyen. Så skulle jeg spille litt Return To Castle Wolfenstein og oppdaget at spillet fryser seg og jeg må trykke CTRL+ALT+DEL for å få opp Windows TaskManager og avslutte spillet manuelt. Dette skjedde ofte. Tenkte at det kunne være drivere til skjermkortet eller bugs i spillet. Men patch og nye drivere hjalp ikke. Ikke BIOS heller. Temperatur problem tenkte jeg da. Men det rare er jo at bare spillet henger seg, og ikke hele Windows.

Jeg fyrte da opp Prime95 testprogrammet for å finne ut mer. Fulgte med på CPU tempen og den var oppe i 62 grader load. Noe som ikke burde være noe problem for AthlonXP. Men Prime95 kom med 'Fatal error' og 'hardware failure detected' etter bare ett par minutter. Hva f... tenkte jeg da. Vel jeg bestemte meg for å sette på den gamle og bråkete 40 CFM Papst vifta på prosessor ribba (Alpha PAL8045). Temperaturen under load nå var på 58 grader. Nå kunne jeg kjøre Prime95 en del lengre, men den stopper nå etter 50 minutter! Wolfenstein kan jeg nå spille også lenger (testa litt uten at det hang seg).

Men uansett om CPU tempen er 58 eller 62 grader så burde ikke spill henge seg eller Prime95 komme med error!!! Som sagt så henger Windows seg IKKE.

Så er dette bevis på hvor ELENDIG VIA chipset og AMD Athlon er!? Siden Athlon prosessoren faktisk regner feil matematisk slik at Prime95 kommer med error eller exa fila til spill slår seg vrang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus PC Probe viser ikke kabinett temperatur, men hovedkortet er på 28 grader. Jeg har 2 80mm vifter som suger luft ut og en som suger inn.

Men som jeg sa, 62 grader burde ikke være noe problem for AthlonXP egentlig siden andre har høyere temp uten problemer. Overoppheta CPU får jo hele PC'n til å kræsje, noe som ikke skjer hos meg.

Hmmmmm...

Lenke til kommentar

Har på ett tynt lag med AS3 jeg. Satt på ribba riktig ja. Jeg har en ThermalTake AX-7 liggende også...kanskje jeg burde teste den? Men Alpha PAL8045 som jeg har på burde være bedre enn AX-7 da...

Vcore er faktisk på 1.70v

En ting jeg vet, og det er at det blir Intel på meg neste oppgradering :smile:

Chiftech DA01BD servertower

Asus A7V333

AthlonXP 1900+ (Alpha PAL8045 ribbe)

2x512MB Corsair XMS2700 CL2.0 DDR333

Gainward GF4 Ti4600 Ultra750XP

21" Sony F500R

+++

[ Denne Melding var redigert av: Betroz på 2002-08-12 01:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...