Gå til innhold

Hvordan åpne .dat fil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, .dat-fil i Kazaa er en temporær cache for nedlastingene Kazaa har gjort for akkurat den nedlastingen. Dvs. at Kazaa kan laste ned fra flere brukere samtidig, lagrer fragmentene i en fil, og setter hele filen sammen når alle fragmentene er lastet ned.

Er det en .avi-fil du har lastet ned, kan du vel glemme å se på den før du har lastet ned hele.

Lenke til kommentar

Så lenge du har kazaa oppe å kjøre er det vel umulig å fjerne den før du velger "Cancel Download".

For å resume filen må du først finne filen og så få lastet den ned fra den personen. Det er en fordel om det er flere som har den eksakt samme filmen(se LarsC sitt innlegg), men hvis du ikke finner noen som har den så får du ikke lastet ned den til noen som har den kommer online.

Du må da ikke _søke_ etter filen, men bare trykke "Resume Download". Da vil den automatisk søke etter noen som har den filen og prøve og resume hvis den finner den. Da vil "Status" stå som "Searching" eller "Connecting". Hvis "Status" endrer seg til "More sources needed" så er det ingen som er online som har filen. Da må du enten vente til noen har det eller slette filen... Hvor lenge vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å utsette lunsjen. :wink:

Helt til du får lastet ned hele filen vil filen hete kun mangerarebokstaverogtall.dat, men når du endelig får hele filen vil fil-navnet endre seg til det orginale formatet. F.eks. *.mpg, *.avi *.divx, etc.

Mvh.

Morten Holje

VKII Kontor/Data

aka Boqs

Lenke til kommentar

Som regel kan du bare glemme å spille av .dat filer fra KaZaA osv. I noen tilfeller derimot, går det ann. Så test først å åpne Windows Media Player (eller hva enn du bruker som standard), og drag&drop fila over spilleren. Får du feilmelding, ja det går det ikke, og går det, da kan du kose degmed de første xx minuttene av filmen (Kommer jo selvsagt ann på hvor mange minutter du har lastet ned). I de fleste tilfeller vil ikke dette fungere. Men, i en hel haug med tilfeller er dette veldig kjipt, da en som oftest vil sjekke om den filmen en laster ned faktisk er den rette fila, og ikke noe bullshit, om fila er i bra kvalitet, og om filmen var så bra som den hørtes ut som.

Det er i slike tilfeller at tredjepartsprogrammer stepper inn. Et kvit søk på Google vil vise deg veien til nettsidene til programmet Virtual Dub. Last det ned, og dag&drop .dat fila over hit. Da kan du, etter noen sekunder, se filen, eller rettere sagt: Det som finnes av filen. Minuset er at du ikke kan spole fremover eller hoppe i handlingen, men det får nå bare være siden det er en slags "preview".

Lykke til

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-12 01:15, Goldfish skrev:

Uferdige .avi filer kan "gjøres ferdig" med DivFix.

Ja, men jeg er litt usikker på hvordan det programmet håndterer filer med delvis duplikatinformasjon, som av og til kan forekomme i Kazaa-nedlastinger.

Men det er godt tips, den skal du ha. :smile:

Lenke til kommentar

Skjekk hva slags filtype (.avi .mpg e.l.) filmen opprinnelig er (i Kazaa), og så er det bare å rename den til det. Pleier vanligvis å funke fett.

For å skjekke kvaliteten på det jeg laster ned, kopierer jeg først det jeg har lastet ned av .dat filen til et annet sted på harddisken, renamer den og spiller den av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...