Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Erfaringer fra Andre år gym i usa?

Anbefalte innlegg

Jeg ser på meg selv som en hjemmekjær person, men tanken høres veldig fristende ut!

Nettopp begynt på første året og har lang beteknings tid noe som TRENGS

Dere som har gjort noe slikt.... VÆR SÅ SNILL og del deres erfaringer.... Skriv hvilket land og hvilket selskap dere brukte.......

Jeg har kjempe lyst men er veldig redd for å kaste bort ett år... er nemmelig 18 og har bgynt på gk igjen!

Rådgiverene på skolen sa at det går helt fint å begynne på tredje året uten noe ekstra drit... så lenge man mailer med en norsk lærer elns !

de sa nå at det skulle telle iallefall!

Faen så tøft..... Håper bare ikke blir som en morsom episode av Malcome i midten :p

Endret av chills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde poste hvilken by du bor i for det er noen skoler i de største byene som har tilbud med skolen f. eks Ulsrud og handelsgym. Der er det vel Scanschool som er operatør. Har selv vært i England og har både gode og dårlige erfaringer, men sellv om det er oppbrukt vil jeg si at året blir det man gjør det til. Har også venner som har tatt 2. året i USA(kansas) og Venezuela.

Lenke til kommentar

Oppholdet var fint det og jeg vet ikke om noen personer som har angrett på utenlandsopphold. Man lærer veldig mye om både språk og kultur. Det er selvsagt noen ting du il savne som renslighet, engelskmenn tar ikke dette så alvorlig hverken i hjemmet eller på barer. Vegg til vegg teppe er standard og man kan regne med loppebitt og snegler i huset. På barene dytter de ofte bare de brukte glassene oppe i en vanntank og tar den opp igjenn og bruker den som ren. Norsk potetgull vil du ogs savne da potetgull med eddiksmak ikke er alt for godt ( de har også men pinnsvinsmak). Her er tipset å kjøpe Pringles. Om du er gutt vil du sikkert også savne norske jenter da det er høy uglefaktor.

Å bli kjent med folk er temmelig lett om man først vil. Det letteste er å bli kjent med motsatt kjønn på bare og discoer i england så er det mye mer vanlig å være på utesteder enn i Norge. Skolene er slappe om du velger college( ikke det samme som den amerikanske) På college møter man folk som ikke er så formelle, men ligner ganske mye på den norske skolen.

Språklig sett er det selvsagt anbefalt siden det hjelper deg å bli bedre i det muntlige og dagligdagse språket. Skriftlig står nordmenn ofte sterkere enn de engelske da de ikke kan rettskrivingsregelene.

Lenke til kommentar

Takker forferdelig mye for ditt innelegg!

Ut i fra det du sier blir det England.... viss ikke det er mulig med England så driter jeg i hele greien!

Jada jeg er gutt og kommer sikkert til å savne jentene her... uff ugle faktor :p

Så England blir det viss det blir utenlandsopphold! :D

Fy skam så urenselig de er då... blæ.... Men England ser ut som et flott sted!

Forresten hvilken by var du i?

Lenke til kommentar
Takker forferdelig mye for ditt innelegg!

Ut i fra det du sier blir det England.... viss ikke det er mulig med England så driter jeg i hele greien!

Jada jeg er gutt og kommer sikkert til å savne jentene her... uff ugle faktor :p

Så England blir det viss det blir utenlandsopphold! :D

Fy skam så urenselig de er då... blæ.... Men England ser ut som et flott sted!

Forresten hvilken by var du i?

bodde i Bournemouth. Egentligen ganske fin by. Den er like ved Southamton og Portsmouth. Byen er ganske liten i engelsksammenheng, men den er stor i norsk sammenheng rundt 120 000 innbyggere og hvis man teller rundt hele området er det vel 250 000 innbyggere. Byen har et varmt vær og folk blir helt gærne om de ser snø selv om den smelter når den kommer på bakken. Det er mange studenter der og mange av dem er studenter fra utlandet. Byen har også en vanvittig lang strand som er mange kilometer lang( dog ikke lige lang som de man finner i Amerika og Australia).

Lenke til kommentar
Hørtes ut som du har hatt det kjempe gøy..... :!:

Har tenkt på det med Australia og sol og sommer, men det for langt unna for meg....

Mye greiere og bare hive seg på båten hjem fra England... er litt viktig... :blush:

man blir lett hjemsyk etter noen måneder( savner mamma). Om du ønsker varmere strøk, men samtitig nærme så er vel malta og gibraltar noen av alternativene.

Lenke til kommentar
bodde i Bournemouth. Egentligen ganske fin by. Den er like ved Southamton og Portsmouth. Byen er ganske liten i engelsksammenheng, men den er stor i norsk sammenheng rundt 120 000 innbyggere og hvis man teller rundt hele området er det vel 250 000 innbyggere. Byen har et varmt vær og folk blir helt gærne om de ser snø selv om den smelter når den kommer på bakken. Det er mange studenter der og mange av dem er studenter fra utlandet. Byen har også en vanvittig lang strand som er mange kilometer lang( dog ikke lige lang som de man finner i Amerika og Australia).

Når var du i Bournemouth?

Kjenner noen som var der i det foregående året... Visstnok ganske slapp skole, resten blir hva du gjør det til.

Lenke til kommentar
Jeg skal til USA neste år :D

Reiser med Speak!

Men tror faktisk ikke du får lov til å reise når du er over 18 år.... :hmm:

Er du veldig god i engelsk? Jeg har 5 + 5 fra ungdomsskolen, men jeg snakker så sjelden engelsk at jeg ikke er noe særlig god til å formulere meg, og det er kanskje litt dumt...

Lenke til kommentar

Var i USA i fjor. Reiste med STS (anbefales ikke!) Selve året var ganske bra. Men det var ikke pga STS. Makan til dårlig oppfølging skal letes lenge etter. Kom til et sted som het Columbus i Montana. Antagelig det minste setedet på jorda. Har inntrykk av at de fleste kommer til et slikt sted. Fikk fin familie som lot meg gjøre hva jeg ville. Skolen var grei, men mye lekser. Fikk bedre karakterer enn noen sinne.

Men amerikanernes holdninger til FES' (Foreign exchange students) er ikke altid like kul.

Ser på megselv som en ganske sosial og hyggelig person, men slet værre med å få venner og bli godtatt i et sosialt miljø. Kan sikkert skrive mer siden hvis det ønskes!

Lenke til kommentar
Det stemmer det... jeg hadde tenkt og søke... nå går jeg GK allmenne, men siden har gått GK Elektro OG VK1 elektro så er jeg over 18 neste år.... rådgiveren sa at då kunne jeg glemme hele turen :cry:

Hvorfor tar du ikke bare allmenn påbygning i stedet for å begynne på GK?

Oifind: Det ønskes at du skriver mer :thumbup:

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

Nei.... det går vel på litt forskjellig...

For det første viss ikke begynte i lære og ville ha Kjemi fysikk og matte på kveld så koster det så jævlig sant... .3 fysikk kurs, 3 kjemi, 2, matte

Kjemi koster 6000 per... fysikk ligger på 3k og matte på 5 og var ikke interresert i å ha studeilån før jeg er begynt på universitet... jeg har heller ikke noe hastverk så hvorfor ikke :p

Anngående det sosiale med utlandsopphold... då tørr jeg faen ikke å dra til utlandet jeg sliter nok med å få venner her... sitter kun inne foran dataen hele tiden... og min sosiale iq er vel = 0 så då kan jeg stryke det fra listen min ;)

Lenke til kommentar

hei igjen!

Skulle på et møte i stad og rakk ikke skrive alt jeg tenkte på. Det jeg skrev om det sosiale var bare ment som en liten advarsel, mente ikke å skremme deg fra hele tanken. Var mange som kom greit inn i miljøene med en gang, men det kommer litt an på om du får vertsfamilie med gjevnaldrene søsken osv.

Jeg hadde egentlig et veldig fint år selv om jeg ikke hadde like mange venner som her hjemme. Lærte iallefall en hel masse. Ikke bare engelsk, men å klare meg selv og litt av hvert om livet.

Lenke til kommentar
Hørtes ut som du har hatt det kjempe gøy..... :!:

Har tenkt på det med Australia og sol og sommer, men det for langt unna for meg....

Mye greiere og bare hive seg på båten hjem fra England... er litt viktig... :blush:

Er det ikke det som er cluet med å være utvekslingselev, å være borte et helt år, uten å dra hjem i f.eks ferier. Må da være kult å feire jul, påske osv på en annen måte en hjemme.

Og det vil vel være gøy å dra litt lenger enn England når en først skal reise bort 1 år? Se det på den måten her: Du kan når som helst dra til England på ferie, det koster ikke så altfor mye, men å dra på ferie til USA og Australia gjøre en ikke så altfor ofte, koster jo mye mer...

Lykke til ihvertfall!

Jeg var forresten på språkreise nå i vinter i USA, og stortrivdes. Jeg er ganske redd av meg, og ikke så veldig sosial, men det var ikke noe problem å komme i kontakt med folk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...