Gå til innhold

Sende info over 230 volts nett

Anbefalte innlegg

Hei, i klassa mi nå så skal vi lage ungdoms bedrift, og siden jeg går automasjon så har jeg fått i oppdrag om og finne ut noe det lar seg gjøre og sende signaler via det opprinnelige 230 volts systemet.

Altså, det vil f.eks si at jeg har en eller annen ting som sender info til en en "sak" som lager signaler på 230 volts nettet i en helt annen frekvens enn det det er fra før av, og en annen sak som er montert lengre ute i 230 volts annlegget som dekoder disse signalene igjen og gjør om til nye signaler som evetuelt en skjerm kan tolke..

F.eks fra kamera til skjerm via 230 volts nett eller vilket som helst annen volts nett.

Menigna med denne løsninga er og slippe og trekke nye kabler over lengre distanser.

Så, er det noen som veit om det vil la seg gjøre og konstruere noe sånt? Eller om det vil bli for dyrt?

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nettverks adaptere som du putter i stikk kontakten. Om det finnes noe som kan sende signaler til en skjerm vet jeg ikke. Men nettverket kan i hvertfall kople sammen PC med en annen PC eller skriver. Og hvis man kan fikle litt så får man sikker til å bruke det til å stille inn diverse ting med også.

Det skulle sikkert ikke være vanskelig å styre ett automatisert anlegg via en slik dings med PCen stående ett annet sted.

Leste at signalene kun virker innen for strømmåleren, slik at signalet ikke går ut av huset.

EDIT: Her ser du dingsen

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Hvis du graver opp litt mer spesifikk info om de nettverk-over-230-volt-boksene, skal det jo fint la seg gjøre å sende "hjemmelagde" signaler også.. Må bare holde seg innenfor en eller annen spec..

Grovt eksempel:

Mekk deg en "dings" i hver sin ende vha. et par passende mikrokontrollere som kommuniserer med hverandre innenfor "frekvens/signal-spekteret" (dere får unnskylde terminologien min her) til ethernet. Den ene mikrokontrolleren kan du interface mot en pc, den andre kan du jo interface mot nesten hva som helst(!)

Hvis ikke du bestemmer deg for å bruke noen som støtter ethernet kommunikasjon fra før da..

Lykke til, dette lar seg absolutt gjøre :thumbup:

*edit: Leifer

Endret av Pedro80
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke noe problem å sende signaler inn på 220v nettet og ta de ut ett annet sted i nettet. Det du må påse i denne sammenhengen er at du benytter en høy frekvens på signalet du injiserer i nettet, slik at du enkelt kan filtrere bort 50hz (220v) både der hvor du sender signalene inn på lysnettet, og også der hvor du tar det ut igjen. Jeg vil anta at det vil være en tanke å kjøre med en form for digital modulering av signalet. Jo høyere frekvens du benytter på signalet ditt, jo lettere er det å lage filterene du må ha, og du vil også få større båndbredde hvis du skal kjøre datatrafikk over dette systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...