Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytter det å klage på lav hastighet- adsl?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk endret mitt abonement fra 704 til 2000 i går (Telenor+) Jeg valgte å beholde Telenor siden det har vært fjellstabilt, samt at hastigheten alltid har ligget på 720-730 med 704/128 linjen.

Men nå er jeg litt usikker på om jeg skal være fornøyd eller ikke. Har kjørt ca 20 tester til forskjellige tider av døgnet siden jeg fikk dette, og det ser ut til og ligge rundt 1400-1600 typisk. En gang ble det 2000, og akkurat nå får jeg 1200.

Siden jeg har hatt den nye linjen så kort, skal jeg ikke dømme for hardt enda, men er dette noe jeg bør finne meg i om det vedvarer?

Kommer man noen vei med klager?

Etter hva jeg kan se på Itavisen ligger snittet for denne linjen faktisk på rundt 1500, så ut fra det ligger jeg jo midt på treet. Problemet med den sammenlikningen er at man jo vet lite om tilstanden til de maskinene som har kjørt test, så det kan vel være andre faktorer enn bare linjen som bidrar til lav fart der.

Men hva syns dere jeg burde gjøre, hvis noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart du har krav på å få tilnærmet 100% av det du betaler for (altså, et prosent eller to fra det man sikter mot må man nesten tåle), men det finnes aldri noen garanti på ADSL teknologien på at det er teknisk mulig å levere den hastigheten til der du bor. Om så skulle være tilfellet, så burde du ihverfall få klaret opp i det slik at du kan ta stilling til å kreve avslag eller gratis nedgradering til en hastighet som fungerer skikkelig.

Mitt råd:

Sjekk om linjen stabiliserer seg den kommende uken eller så. Om det fremdeles er et problem da, så ring opp supporten og forklar problemet, be dem gjerne ta en sjekk på linjen mens du er på tråden om de har mulighet til sånt.

At du faktisk fikk 2000 en gang er et godt tegn. Dårlig linjekvalitet pleier ikke oppføre seg sånn, så jeg tror det er en rimelig god sjanse for at det kan rettes opp til stabil 2Mbit.

Lykke til =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok tusen takk for tipsene dere :thumbup:

Er egentlig ikke tilhenger av å syte og klage over hver minste ting, men ble alså bitte litt skuffet her. Har som nevnt ALDRI opplevd og få under 700 med det gamle, og har dermed ikke hengt meg på bølgen av "Telenor suger" selv om prisen er litt høy.

Men skal gjøre som dere sier, avente det litt og se hvorden det fungerer over tid.

Jo mer jeg lærer meg om nettverk, jo mer går det opp for meg at jeg egentlig ikke skjønner en dritt av det :D , så jeg har fått med meg at det er mye som kan påvirke en slik hastighets måling.

Jeg bor sentralt utenfor Oslo, og har ca 3Km til stor sentral, og var en gang inne å sjekket linjelenge til tilknytningspunkt også, men husker ikke hvor, og hva resultatet ble. Men det sier kanskje ikke så mye uansett?

Og som du sier Stigma er det vel et tegn på at linjene i seg selv har potensialet siden jeg har fått 2000+ ved en av testene.

Sliter Telenor litt generelt med dette nå eller, tenker på siden det jo er ganske betydelig kundemasse som plutselig belaster utstyret "dobbelt så mye"?

Lenke til kommentar

En ting er ihverfall sikkert, du kan ikke forvente at det skal rette seg selv uten at du seier ifra. Ingen ISP'er har overnaturlige evner til å vite at du har problemer på din linje, selv ikke Telenor... :p '

EDIT: En mulig feilkilde kan være at det er et pipe-problem siden det varierer så mye opp og ned. Dersom du konsist får gode hastighetsmålinger sent på natten, men dårligere på dagtid, så er dette en sansynlig feilkilde. Sjekk litt utover neste uke. Dersom det følger dette mønsteret, så gi beskjed om dette til supportpersonen du snakker til, og foreslå å sjekke pipe kapasitet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 05/09/2005 : 16:06

EDIT: En mulig feilkilde kan være at det er et pipe-problem siden det varierer så mye opp og ned. Dersom du konsist får gode hastighetsmålinger sent på natten, men dårligere på dagtid, så er dette en sansynlig feilkilde. Sjekk litt utover neste uke. Dersom det følger dette mønsteret, så gi beskjed om dette til supportpersonen du snakker til, og foreslå å sjekke pipe kapasitet.

Hmm... har vært brukbar trekk i pipa når jeg har fyrt her altså, og ikke bruker jeg peisen særlig mye heller, men aldri si aldri... :cool:

Men takk igjen, som du da kanskje skjønner sier det ikke meg stort, men hvis problemene fortsetter som nevnt vil vel teknisk support nikke gjenkennende om jeg foreslår en sjekk av pipe kapasitet.

Er det forresten noen som har gode forslag til alternativer til Itavisen for download- sjekk, hvor man ikke trenger og installere noe?

It avisen har max 10 ganger pr døgn, kunne tenke meg litt mer akkurat nå noen dager. Hvis jeg skrur av cockies og restarter modem får jeg vel ny ip og kan kjøre igjen kanskje.. :hmm:

Lenke til kommentar

Bruk dinside.no surfometer, den er mer nøyaktig og har ikke begrensninger som itavisen.

Pipe-problematikk er som regel at det ikke settes av nok båndbredde inn til sentralen, eller området ditt. Det er lett å bomme på sånt spesielt under store oppgraderinger, og da kan du fort merke varierende hastighet siden du i essens må kjempe med alle de andre på sentralen om båndbredden. Det er bare lettere å si det er et mulig pipe-problem, så slipper du å gi dem en hel forelesning om hva problemet er ;) (du må selvfølgelig teste først of se om symptomene stemmer).

EDIT: evt. tpstest fra www.tptest.se . Den er nok absolutt den beste, men krever at du laster ned et mini-program.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...