Gå til innhold

Høyre desperate i valginnspurten :-)

Anbefalte innlegg

Finnes selvsagt smutthull som du sier, men tror ikke dette er største problemet.

Problemet er at hvis de rike må betale mere skatt er det fler som vil melde flytting av både seg selv og firmaet sitt ut av landet. Nettopp dette prøver borgerlig side å unngå.

Denne truslen har vi hørt i årtier uten at så mange har flyttet,

Ikke? :hmm:

Men bedrifter må selvsagt nå en viss størrelse først. Småbedrifter har lite å hente på å flytte. Men mange av de store flytter da jammen meg mye av bissnissen sin utenlands.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes selvsagt smutthull som du sier, men tror ikke dette er største problemet.

Problemet er at hvis de rike må betale mere skatt er det fler som vil melde flytting av både seg selv og firmaet sitt ut av landet. Nettopp dette prøver borgerlig side å unngå.

Denne truslen har vi hørt i årtier uten at så mange har flyttet,

Ikke? :hmm:

Men bedrifter må selvsagt nå en viss størrelse først. Småbedrifter har lite å hente på å flytte. Men mange av de store flytter da jammen meg mye av bissnissen sin utenlands.

De store seriøse beriftene vi har i Norge er få og de blir,men at de flytter deler av virksomheten til utlandet vil de fortsette med å gjøre uansett politikk her i landet, da det ikke har med politikk å gjøre,men med nerhet til markede.

Akkurat som amrikanske selskapre oppretter datterselskaper rundt om i europa .

Lenke til kommentar

Mange flytter produksjonen utelands for å produsere varer for det norske markedet billigere. Andre flytter utenlands for å utvide driften der. Det er ikke enten/eller.

Var det ikke en sak for ikke lenge siden der norsk laks tok en omvei via kina før den returnerte til Norge?

Lenke til kommentar
Mange flytter produksjonen utelands for å produsere varer for det norske markedet billigere. Andre flytter utenlands for å utvide driften der. Det er ikke enten/eller.

Var det ikke en sak for ikke lenge siden der norsk laks tok en omvei via kina før den returnerte til Norge?

Jo det stemmer men det var med en høyreregering det, så her kan vi nok ikke skylde på politikerne, eller kan vi det :)

Husk vi kan aldri konkurere med Kina der en arbeider får 8-10 kr dagen, så det blir ektreme sammenligninger.

Lenke til kommentar

Men i går ble det blåst opp i media ang hvor dårlig maten var på mange sykehjem, dette er det jo høyre som har gått inn for fordi det skulle bli så mye billigere å kjøpe maten på annbud istedenfor å lage den på sykehjemmet.

Da sa høyre at dette måtte de se på om det var så at maten var dårlg.

Men i dag viser det seg at de har visst om dette lenge.

Allerede i februar ble statsråd Ansgar Gabrielsen (H) varslet om at 30 000 eldre enten har, eller står i fare for å utvikle feil- eller underernæring.

Men likevel er situasjonen for de eldre i faresonen ute i kommunene nøyaktig den samme som tidligere.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107289

Lenke til kommentar

Jo det stemmer men det var med en høyreregering det, så her kan vi nok ikke skylde på politikerne, eller kan vi det :)

Husk vi kan aldri konkurere med Kina der en arbeider får 8-10 kr dagen, så det blir ektreme sammenligninger.

Om det var en høyre eller venstreregjering er likegyldig. Dette endres verken over natten, eller over en fireårsperiode.

Men da er vi i hvertfall enig i at dette er noe som skjer alikevel.

Btw: Jeg synes ikke det er så ille globalt sett. Men jeg anser det alikevel som usunt for det norske næringslivet og Norges utvikling.

Lenke til kommentar
Røkke snakker jo varmt om outsourcing og å flagge ut. Skulle tro at det får noen i LO til å bli, hehe, RØDE i toppen :)

Nei hvorfor det?? Det er vanlig at bedrifter flagger ut fra alle land for å vere nermere markede og skulle vi fulgt din dialog skule jo alle flyttet til Kina til tros for mange år med Høyre :)

Lenke til kommentar

F.eks. Alfa skofabrikk, som man kan regne som en klassisk norsk bedrift, har nå flyttet en del av driften til øst-europa, rett og slett pga. at det lønner seg økonomisk. Jeg vet ikke om det lønner seg å frakte skinn fra Italia direkte til Norge, eller om det bør stoppe innom fabrikker i Tsjekkia (tror jeg det var) for å bli gjort om til støvler først? Størsteparten av salget foregår i skandinavia uansett, så jeg vil ikke høre noe om "nærmere markedet".

Lenke til kommentar
F.eks. Alfa skofabrikk, som man kan regne som en klassisk norsk bedrift, har nå flyttet en del av driften til øst-europa, rett og slett pga. at det lønner seg økonomisk. Jeg vet ikke om det lønner seg å frakte skinn fra Italia direkte til Norge, eller om det bør stoppe innom fabrikker i Tsjekkia (tror jeg det var) for å bli gjort om til støvler først? Størsteparten av salget foregår i skandinavia uansett, så jeg vil ikke høre noe om "nærmere markedet".

Joda eksempler finner du, men de er jo ikke kommet tilbake selv om vi har høyreregering, her snakker vi om at lønningene er for høye i forhold til østeuropa og det vil de vere uansett regering.

Lenke til kommentar
Min mening er at enkelte regjeringer gjør mer for å øke lønningene enn andre.

Tja mulig det,men jeg tor at en ting som kunne vere med å styrket konkuranseevnen var om vi innførte en pris og lønnsstopp i et par år, uansett hvem som satt i regeringen .

Så har vi jo de som gjør mere for å øke forskjellene, feks ved å gi de lavtlønnte noen hundrelapper i skattelette menst de rike får flere titalls tusen.

Jern Erna ble jo satt sjakk matt i et konkret spørsmål fra SV i partilederdebatten, der hun ble spurt om egenandelene kom til å øke ytterligere.

Vi vet jo at disse har økt med minst 100% til nå, dette er jo virkelig tiltak som hjelper de fattige :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Tja mulig det,men jeg tor at en ting som kunne vere med å styrket konkuranseevnen var om vi innførte en pris og lønnsstopp i et par år, uansett hvem som satt i regeringen .

#1 Man bør nok ha det i mer enn et par år.

#2 Man må stemme på de som vil gjennomføre det, fremfor å bare synes det hadde vært fint uans. regjering. Ut fra hva jeg har snakket med AP'ere, så synes de det er fint om AP kommer i regjering, for når det da skal være forhandlinger mellom regjering / lo / eventuelle andre, så vil de stå med en god posisjon for å øke lønninger, siden lo/ap er samlet og sitter på "begge sider av bordet". Jeg vet ikke hvordan partiet stiller seg til saken, men dette er hva jeg har hørt auf-ungdom si.

Lenke til kommentar

#1 Man bør nok ha det i mer enn et par år.

#2 Man må stemme på de som vil gjennomføre det, fremfor å bare synes det hadde vært fint uans. regjering. Ut fra hva jeg har snakket med AP'ere, så synes de det er fint om AP kommer i regjering, for når det da skal være forhandlinger mellom regjering / lo / eventuelle andre, så vil de stå med en god posisjon for å øke lønninger, siden lo/ap er samlet og sitter på "begge sider av bordet". Jeg vet ikke hvordan partiet stiller seg til saken, men dette er hva jeg har hørt auf-ungdom si.

Tror nok den samme auf ungdommen da kommer til å bli skuffet,det er ikke regeringen som forhandler om lønn uansett, de kommer kun inn i bildet ved feks tvungen lønnsnemd.

Ja mulig vi måtte ha lønns og prisstopp mere enn to år, men AP har vel gjennomført dette tidligere så det skulle dermed ikke vere umulig en gang til .

Lenke til kommentar
Og han er fortsatt med på å holde liv i den som tjener 10 000 kroner/måneden. Uten folk som hagen kunne han som tjente 10 000 vært uten jobb. Bedre?

For å ta en annet eks, se på Røkke. Røkke gikk nesten under han for å redde tusener av norske arbeidsplasser ved oppkjøpet av Kværner.

Lenke til kommentar

Røkke solgte unna masser av egen formue i forbindelse med baksmellen av det oppkjøpet.

Røkke og Fredriksen skulle fått en god klapp på skulderen av den norske stat. Ikke bli motarbeidet og kritisert.

Fredriksen som forøvrig er blant mine helter, ble kritisert for å kunn tenke raske penger ved en mulig emisjon mellom selskaper han har kjøpt opp i løpet av sommeren og for å legge forettningene sine uten for landets grenser derfor slippe unna blant annet formue skatten. Det han gjør er å spytte inn penger og utvikler. Han skaper arbeidsplasser. Han har visjon. Men så var det det å utdanne folk til arbeidsplasser. Både Røkke og Fredriksen er arbeidere i grunnen. Fredriksen er norges rikeste mann med formue på ca 35 milliarder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...