Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det blir enten Canon EOS 20D eller Nikon D70s på meg.

Har fortsatt noen ubesvarte spørsmål:

Er medfølgende bildebehandlingsprogram noe som kan påvirke valget ?

Har ikke tenkt å kjøpe Photoshop, men må jo kunne behandle RAW-filer.

Nikon Capture 4 koster ca. 1200 kr. Tilsvarende program for Canon medfølger

20D (så vidt jeg har forstått). Er det stor forskjell på disse programmene ?

Hvis jeg velger Canon, bør jeg satse på Sigma 18-50 2.8 eller Canon 17-85 3.5:5.6 med bildestabilisator ?

Hvis jeg velger Nikon, bør jeg satse på Sigma (som nevnt ovenfor) eller Nikon 17-80 3.5:4.5 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går du for Nikon vil jeg anbefale 18-70DX og Ja, Nikon Capture er et meget godt RAW konverterings program. Itillegg brukes dette programmet til å styre kamerate ditt fra pc og for å overføre Custom Curves. 30 dagers versjon kan lastes ned.

Uten at jeg har brukt Canons programvare blir det vel ikke sagt for mye positivt om dette. Photoshop e.l blir fort aktuelt, men det gjør det nok uansett.

Lenke til kommentar

www.photofiltre.com

Jeg har forsøgt mig med forskellige redigeringsprogrammer, men er vendt tilbage til det. Det er gratis og man kan downloade dansk menu

Jeg åbner billedet, beskærer det under "Billede", trykker en eller to gange på "skarphedsknappen" (det takkede juletræ) og går så op i "Justere", hvor jeg giver den en streg til højre i lys og 1-3 streger til højre i kontrast.

Der er selvfølgelig forskelle, men det er nogenlunde standard - og med godt resultat.

Under Billede > billedstørrelse justeres bredden til 6-800 på den lange led . Vælg filer > gem som .og gemmes i 70-80 % Så er den klar til upoad/mail og fylder ikke mere end 200 KB.

HUSK at gemme billedet under et andet navn, så du ikke overskriver originalen. Jeg plejer at trykke home > F > enter, så ligger alle de resizede under f. I øvrigt gør jeg det samme blot med A på de billeder jeg redigerer, så kan jeg hele tiden vende tilbage til orginal billedet

www.neatimage.com

Gratis program til støjfjerning på billeder med høj ISO. Programmet skal helst have 100 X100 pixel uden detaljer (f.eks. himmel) at støjmåle på, men så gør det det også godt (automatisk).

Gratisversionen gemmer ikke EXIF data.

Billigste købeudgave koster omkring $ 28

Rawshooter til convertering

Du kan tjekke optikker her FredMianda

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Med 20D følger det "gratis" med Photoshop Elements (2.0) med, samt raw converteren Canon Digital Photo Professionals. Sistenevnte er et absolutt brukbart converteringsprogram som er relativt rask og greit. Har ikke lest noe særlig negativt om dette programmet, ihvertfall ikke den seneste versjonen (som kan lastes gratis ned etter at du har kjøpt kamera).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...