Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er kabelen lov/ lurt og ha?


Kjeksen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjenner en som bruker en vanlig "huskabel" (som pleier og gå langs veggene til stikk-kontakter i hus og sånn ) Den bruker han til og forsyne forsterkeren i bilen sin. Kabelen går fra batteriet til bagasjerommet der den er plassert.

 

Er dette trygt? lovlig? Kabelen blir ikke varm eller noen ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er latterlig å bruke "hus"-produkter i en bil.

I bilen blir det veldig varmt og veldig kaldt. Dette er med å ødelegge kabelen over til. Isolasjonen på den kabelen er heller ikke særlig motstandsdyktig mot oljer etc som vi finner i / på bilen.

Det er bedre å kjøpe seg et komplett kabelsett med sikringsholder, strømkabel, signalkabel etc etc og få dette gjort skikkelig. Et slikt sett koster rundt kr.450,- - kr.500,-

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Det er latterlig å bruke "hus"-produkter i en bil.

I bilen blir det veldig varmt og veldig kaldt. Dette er med å ødelegge kabelen over til. Isolasjonen på den kabelen er heller ikke særlig motstandsdyktig mot oljer etc som vi finner i / på bilen.

Det er bedre å kjøpe seg et komplett kabelsett med sikringsholder, strømkabel, signalkabel etc etc og få dette gjort skikkelig. Et slikt sett koster rundt kr.450,- - kr.500,-

 

Mvh

Pål

Selvfølgelig. Var bare en midlertidig løsning. Jeg bare lurte på om det var forsvarlig / lovlig.

Lenke til kommentar

Spørs om forsterkeren suger strøm det? "Litt" dumt å bruke en 1,5mm2 kabel når forsterkeren suger strøm som en svamp....

Edit: Funderer på om jeg skal legge en litt mindre versjon av høyspentkabel når jeg legger :p har masse liggende i hylla her på skolen som sikkert blir kastet alikevel...

Endret av icer
Lenke til kommentar

Enig med VolvoRacing her, du bør ha en kabel som er noe lettere å legge. I tillegg bør kablene fra dynamo - batteri, batteri - jord og dynamo - jord oppgraderes.

 

Videre kommer valg av kabel an på hva slags forsterker(e) du skal ha, batteri og dynamo. Uansett kan du ikke ha for tykk kabel. Går du for 50mm2 og splittblokker med 21/16 m2 ut til forsterker(ne) så skulle du ha solide saker.

 

Er du ute etter en rimelig og grei løsning så er også det før nevnte EVUS kitet et godt valg :)

Lenke til kommentar

Hehe, istedenfor å kjøpe et sånt sett (kom meg ikke inn på produkt siden så jeg vet ikke hva som er med) så kan du høre med et eller annet selskap som lager busser eller verksted om du kan få kabler med de... De bruker det de trenger så kaster de det i spesielle containere som de får betalt for å levere, du betaler kun det de får betalt/kg, er en kompis av meg som jobber på West-BussCar og han fikk med seg kabler (pene var de og) til en utrolig verdi og betalte 50-100kr...

Lenke til kommentar

En kabel til bilstereoen bør være av en type som er fler trådet

(mange kordeler,ca 100)

 

De fleste kabler i hus (tenker PR som nevnt ovenfor)

er hel-kjernet.

Høyspent kabler finnes i både CU og AL,

men de er ikke fler trådet.

 

En fler trådet kabel leder bedre strøm enn en

ikke fler trådet kabel av samme tverrsnitt.

 

Isolasjonen på bilstereo kabler er vel det samme som

finnes i hus (PVC/PEX)

Lenke til kommentar
En fler trådet kabel leder bedre strøm enn en

ikke fler trådet kabel av samme tverrsnitt.

 

Det var første gangen jeg har hørt.

Har du noe grunnlag for denne påstanden?

 

Årsaken til at det lønner seg å bruke mangetrådet kabel i bil er at mangetrådete kabler ikke vil få brudd grunnen materialtretthet.

Rent elektroteknisk har det ingen betydning.

Hadde det hatt noen betydning hadde det nok blitt helt slutt med å bruke kobberskinner i el-fordelinger.

Jeg vet at innen bilstereo så snakkes det om gauge men det det hele handler om er ohm pr. meter og 50mm2 massiv eller 50mm2 mangetrådet har samme motstand pr. meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...