Gå til innhold

Akseptabel temperatur for Athlon64 X2 4400+

forbjok

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygget en ny PC med MSI K8N Diamond (BIOS oppdatert til V1.6) hovedkort, og AMD64 Dual-core 4400+ CPU ("Toledo" om jeg ikke tar feil). Har ikke fått testet denne spesielt grundig enda, men det jeg lurer på er CPU temperaturen.

Når jeg lot den idle i HW monitor seksjonen i BIOS rett etter oppstart steg den til ~44C før den stoppet... etter ca. 1 times kjøring av memtest86+, var den oppe i 48C, og vil sannsynligvis stige noe høyere under høy last.

Jeg er klar over at AMD generelt ikke kjører på de laveste temperaturene (50+ idle er normalt for Athlon, AthlonXP, Sempron, osv...) men på min noe svakere AMD64-PC med Epox 9NDA3+ HK og Athlon64 3200+ "Venice" ligger temperaturen langt lavere... mener den var ca. 33C idle, og sannsynligvis oppimot 40C under last.

Både den eldre AMD64 3200+'en og den nyere X2 4400+'en kjører med Arctic Silver 5 kjølepasta og BOXED-vifte som fulgte med prosessoren - har ingen planer om å bytte ut denne med det første, og de er ikke overklokket.

Kjører dual-core prosessorene bare med høyere temperaturer enn single-core, eller er dette noe jeg bør gjøre noe med?

Det jeg egentlig lurer på er hva som er _normale_ og akseptable temperaturer for en Athlon64 X2 4400+ (gjerne også dual-core CPU'er generellt) ... dette inkluderer da naturlig nok ikke ekstreme oppsett med vannkjøling, flytende nitrogen, osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg veit rett og slett ikkje, har aldri brukt boxed-kjøleren på min 4400+.

Eg har en Thermalright XP-120 med en støysvak 1200rpm Papst vifte, på stock hastighet så idler den på 28-30c og load 38-40.

Overklokket til 2528mhz 1,4vcore så idler den på 34-36c og load på 42-44.

Lenke til kommentar
Eg veit rett og slett ikkje, har aldri brukt boxed-kjøleren på min 4400+.

Eg har en Thermalright XP-120 med en støysvak 1200rpm Papst vifte, på stock hastighet så idler den på 28-30c og load 38-40.

Overklokket til 2528mhz 1,4vcore så idler den på 34-36c og load på 42-44.

Jeg har en XP 90C som overklokka på 2600Mhz ligger på 55c ved 100% load.

Idle vel ca 35c

Lenke til kommentar

For å finne max temperatur med en X2 prosessor så er det smart å kjøre med 2 stk Prime95, en på hver kjerne med "In-place large FFTs". Etter 2-3 timer bør temperaturen ha stabilisert seg. Skal du kalle den stabil bør du klare minst 12 timer uten noen error. Skal love deg at temperaturen din stiger....

Bytte CPU kjøler til noe bedre er slett ikke dumt ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...