Gå til innhold

Win xp oppgradering, må 98 være preinstallert?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
URRRK! dødsstress! (spesielt for noen som reinstallerer i snitt ei gang i mnd..)

Det er da absolutt ingen grunn til å reinstallere mange ganger i året.

Skru på firewallen, installer antivirus, skru på automatiske oppdateringer og bruk litt omdømme før du laster ned ting med ukjent opphav fra nettet, så klarer du fint å få XP til å fungere smooth i årevis uten reinstall.

Jeg har ikke reinstallert XP siden november 2002 og ting flyter fremdeles fint.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
hei,

jeg har tenkt å kjøpe xp pro student oppgradering, det jeg lurer på er:

må jeg legge inn windows 98 hver gang jeg skal installere windows?

eller? noen som har prøvd eller som kjenner hvordan det gjøres?

Musa

Jeg har student versjonen (oppgradering) av xp pro. Du trenger IKKE å ha noe installert når du installerer xp, men du må ha en eldre windows-cd (orginal eller kopi av orginal), for i løpet av installasjonen spør xp etter en eldre win-versjon. Denne sjekkes, og xp installeres videre.

Hvilken som helst eldre win duger, selv bruker jeg win 95-cd...

Det du ikke slipper unna, er aktiviseringen. Den virker bare på automatikk 4-5 ganger, etterpå må du ta det over telefon (=fryktelig tungvindt, og jeg har skaffet meg volum-versjonen i tillegg...)

Lenke til kommentar

vet det ikke er nødvendig å gjøre reinstallere så ofte... grunnen er ikke virus, spyware eller likn. men rett og slett brukerfeil... jeg eksprementerer svært mye emd windows, legger inn all mulig drit og det får visse konsekvenser...

og jeg er for lat for å rydde opp på pc`n så da er reinstall enklere.....;)

Musa

ps: da bærer det til jobb! tjohei!

Lenke til kommentar

Her har jeg en Win XP home "upgrade", og selvsagt står det klart at du MÅ ha Win 98/95 med gyldig nøkkel osv. I praksis kan jeg ikke se at det er noe annet enn en helt vanlig XP Home. Har verken hatt noe gammel Win innstallert, og ei heller noen produktnøkkel fra eldre versjon.

General_musa Skrevet 05/09/2005 : 13:19

vet det ikke er nødvendig å gjøre reinstallere så ofte... grunnen er ikke virus, spyware eller likn. men rett og slett brukerfeil... jeg eksprementerer svært mye emd windows, legger inn all mulig drit og det får visse konsekvenser...

Vil på det varmeste anbefale deg Norton Ghost. Er litt som deg på en maskin her jeg også, og med alle drivere, oppgradringer, programmer, og innstillinger osv blir det fort ca 6-8 timer jobb og reinnstallere. Med Ghost tar du bilde av disken akkurat idet du er ferdig med en "perfekt" innstallasjon med alt satt som du vil.

Jeg formaterer nå på 15Min + ca 5 min til to ganger ut/inn i bios for å velge oppstartdisk. Har Ghost på en helt egen disk, da det er ganske tungt program å ha liggende å kjøre i bakgrunnen. Helt genialt program for folk som liker å rote til Windows ;)

Lenke til kommentar
Jeg syntes å huske et med en 2000 oppgraderings CD jeg hadde så startet jeg installen vanlig, og installen ba meg om å sette inn 98 CD-en jeg oppgraderte fra. Altså at jeg ikke trengte å ha 98 installert, men jeg måtte ha 98 disken.

Stemmer nok det ja. Du trenger bare å eie en tidligere Windows CD, f.eks Win98.

Må absolutt ikke installere Win98 først :cool:

Lenke til kommentar
Det du ikke slipper unna, er aktiviseringen. Den virker bare på automatikk 4-5 ganger, etterpå må du ta det over telefon (=fryktelig tungvindt, og jeg har skaffet meg volum-versjonen i tillegg...)

Jeg vil bare rante litt her nå.

Jeg kom for en to uker siden tilbake fra ferie hjemme på vestlandet og startet opp "maskinparken" inkludert filserveren. Desverre var jeg så dum at det første jeg gjorde når jeg startet filserveren var å klokke den ned fra 2300 MHz til 1100 MHz. Og så et par dager senere hadde jeg tenkt å se et par serier fra filserveren. Jeg har dobbelt med USB/VGA/PS2 kabler til den ene skjermen, så det var ikke nødvendig for meg å trekke ut gjennom lister og terminere TP til stua igjen som var demontert pga maling for å se serien. Men desverre hadde jeg nå "endret maskinvarekonfigurasjonen" (på englandsk) så jeg fikk ikke tilgang til maskinen før den var reaktivert.

Sånn går det når jeg er så dum å installerer med orginal nøkkel i stedet for en volumnøkkel som jeg har på de andre maskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...