_Ferrari_ Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Hallo alle Linuxfolk! Sitter her med en gammle socket A maskin, som begynner å bli utrolig treg. Jeg har hørt noe lovord om at Linux er raskt i oppstart osv. så dette har jeg mulignes tenkt å teste ut. Jeg har ikke tenkt å bytte til Linux, men bare å teste det ut. Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. 1. Jeg hørte at Linux booter fra CD, stemmer dette? Betyr det at jeg kan boote Linux fra CD, og ha Windows på disken samtidig? 2. Hvilken distro skal jeg velge? 3. Hvor får jeg tak i Linux 4. Hva er så fantastisk med Linux egentlig? Kan ingenting om dette. Forskjeller fra Windows? Lenke til kommentar
sim Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Du kan jo teste Knoppix ? Du finner det enkelt ved et søk på google . Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Det finnes Linuxer du kan kjøre direkte fra cd, deriblant knoppix. Men du kan innstallére Linux i tillegg til windows, isåfall anbefaler jeg Fedora www.redhat.com Edit: Det er fantastisk at det ikke er laget av M$. Det er rask og stabilt. Endret 4. september 2005 av efikkan Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Du finner en del distroer på LinuxISO. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Du tenker nok på ein LiveCD. Det betyr at du kan boote eit komplett GNU/Linux-system utan å installere det på harddisken. Merk at det er helst berre for å teste litt, og er mykje treiagare enn eit installert system. Du kan fint installere ein GNU/Linux-distribusjon på same disk som Windows. Pass på å ha upartisjonert (fri/ledig) plass på harddisken først. Ubuntu er ein fin distro for nybyrjarar, evt SUSE. Ubuntu: http://www.ubuntulinux.org/download/ SUSE: http://www.novell.com/products/linuxprofes...val.html#europe Betre spørsmål: Kva er så fantastisk med Windows? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Det finnes Linuxer du kan kjøre direkte fra cd, deriblant knoppix.Men du kan innstallére Linux i tillegg til windows, isåfall anbefaler jeg Fedora www.redhat.com Edit: Det er fantastisk at det ikke er laget av M$. Det er rask og stabilt. http://fedora.redhat.com mener du vell? Uansett, jeg vill heller ambefale Ubuntu slik som objorkum gjør. Bruker selv Ubuntu, og er strålende fornøyd. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Hva som er fantastisk med Windows vet jeg ikke... Hadde bare tenkt å kjøre det fra CD ja, ikke innstallere det på harddisken. hvilken distro skal jeg går fro å prøve da? Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Du kan jo prøve Ubuntu da, de har livecd Lenke til kommentar
dabear Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Du kan jo prøve Ubuntu da, de har livecd Ubuntu sin livecd er ikke mye å skryte av. Du får riktignok et ubuntusystem- men det tar evigheter å starte opp. Hva med Gnoppix/Knoppix? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Hadde bare tenkt å kjøre det fra CD ja, ikke innstallere det på harddisken. hvilken distro skal jeg går fro å prøve da?Det er så mye å velge i at du bare må teste og kanskje prøve om igjen. - Knoppix er distro'n som "startet" hele eventyret LiveCD distro. Den kommer med mye programvare og kan brukes til det meste; teste for å se hva linux er, redningsdisk ved pc-kræsj, kontorarbeid f.eks. i tillegg til en usb-hd, og mer. Den kommer nå også i DVD utgave. - Damn Small Linux er en annen, men den forkuserer mer på ressurslette programmer. Den kjører bl.a. et annet grafiskt brukergrensesnitt enn Knoppix. Damn Small Linux, eller DSL, er bare 50 MB stor, pga. de "lettere" programmene, og kan dermed brennes på en kredittkort størrelse CD. Helt sant, bilde her. DSL er også allsidig som de fleste LiveCD-distroene gjerne er. Både Knoppix og DSL har instrukser og funksjoner for innstallering på harddisken din hvis du vil. - MEPIS Linux er derimot mye bedre enn de to overnevnte når det gjelder innstallering på harddisken, om du vil. Vi snakker fortsatt om LiveCD-distroer, men MEPIS har også et bra innstallasjonsprogram, i motsetning til Knoppix og DSL. I tillegg kommer MEPIS med flere "non-free" programmer og verktøy ferdig innstallert, bl.a. nVidia driver, Flash og Java, og flere multimedia codec'er. Av de tre bruker jeg personlig Knoppix og DSL, men det fins selvfølgelig mange, mange fler. Knoppix foretrekker jeg på nyere maskiner, mens DSL er lett nok til de eldre. Dessuten er DSL veldig lett å ta med seg hvis du har en slik en "business card" CD. Den kan da også være lett å miste, som jeg har erfart EDIT: Oh! Jeg må bare nevne SLAX. Den skal visst være en av de aller raskeste LiveCD-distroene, men jeg har enda ikke somla meg til å brenne'n ut for testing Endret 4. september 2005 av olefiver Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 For en live-cd uten de vanlige svakhetene bør du teste http://www.puppylinux.com Såfremt du har mer enn 128MB RAM kjører den 100% ifra ram-disk noe som gjør den usedvanlig rask og gjør at den ikke binder opp en cd-rom etter boot Den er rask og laste ned pga .iso filen ikke er større enn 39-96MB avhengig av versionen du velger; 39MB barebones, 61MB standard, 96MB med OpenOffice Du kan også installere deler til en disk-partisjon med windows såfremt det er en FAT/FAT32 for raskere boot og lagring av filer/innstillinger uten at den ødelegger for deg check it out Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå