MEI Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Er det noen som vet om et gratis/billig program som kan styre intervallopptak med D70? Ønsker å ta et bilde hvert 10.-30. sekund, uten å måtte trykke hver gang. Har prøvd å finne gamle tråder om temaet, men finner ingen som gjelder D70. På forhånd takk MEI Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Nikon Capture har intervall funksjon men det er ikke et gratis program. Jeg har en prototype fjernkontroll med intervall men siden jeg ikke har hatt bruk for den så er det fremdeles en prototype. Lenke til kommentar
MEI Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Har hørt om Nikon capture, men jeg syns det blir litt dyrt til kun det formålet. Prototype?! Laget den selv? I så fall hadde det vært artig å få se evt. tegninger/skjema. MEI Endret 4. september 2005 av MEI Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Her er bilde av den, pluss bildet kameraet tok når jeg satte på strømmen. Det er en PIC mikrokontroller pluss en infrarød lysdiode og en resonator. Under 100 kr i deler. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Du kan jo laste ned 30 dagers versjon av Capture (Editor+Control) og se om det er verdt pengene. Dette er et program som kan brukes til langt mer enn intervall opptak med Nikon DSLR. Med Cap.Control kan du blandt annet styre hele kameraet og lage og overføre custom curves. Etter at siste versjon av Capture Editor kom er det blitt en fryd å konverte NEF med. Anbefaler alle som gav opp dette programmet grunnet minnesluket å prøve på nytt med siste versjon. Endret 5. september 2005 av NikonD70 Lenke til kommentar
MEI Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Hei, takk for hjelpen. Skal sjekke ut Nikon Capture, så får vi se om jeg investerer i et slikt likevel. MEI Lenke til kommentar
Tjodleik Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Jeg lurer på det samme som trådstarter... Finnes det ikke noen gratisalternativer? Trenger ikke være særlig avanserte! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Hvis du stiller kameraet inn på PTP istedet for USB mass storage så vil du kunne bruke programmer som støtter PTP (Picture Transfer Protocol) eller WIA (Windows Image Acquisition). Dermed trenger ikke programmet å støtte D70 direkte. Jeg laget et program som tok bilder og overførte dem til PCen, men det virker som det er en bug i D70 eller en driver sånn at bildene ble liggende på kortet etter overføringen. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Har du fremdeles en hjemmeside om det fjernkontrollprosjektet ditt Kristallo? Link? Har kjøpt noen mikrokontrollere selv og kunne tenke meg å prøve å lage noe lignende til min D70. Har savnet intervalfunksjon siden jeg begynte å fotografere. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg har ingen prosjektside til fjernkontrollen siden den ikke er ferdig enda. D70 bruker Phillips RC5 som IR protokoll. Koden for å ta et bilde er: 0000 0069 0005 0000 004B 0447 0014 003C 0014 008C 000F 09C4 0050 0000 Du burde lese disse sidene noen ganger for å finne ut hva hvert felt betyr: http://www.remotecentral.com/features/irdisp1.htm Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Takk for linken Jeg vet jeg har lest om prosjektet ditt før. Trodde det var på en internettside, men det var kanskje et annet forum eller noe. Bare et par spørsmål angående konstruksjonen. Klokker du mikrokontrolleren til 40 KHZ, som i Sony-eksempelet? Og brukes samme "burst pair" teknikk for å kode de hexadesimale tallene? IR-dioden regner jeg med bare trenger en viss spenning for å lyse, som dioder flest. Og finnes det koder for å få D70 til å gjøre andre ting? Sette innstillinger og denslags. Ble litt mye spørsmål her, men jeg har lenge hatt lyst til å gjøre noe lignende, og har endelig skaffet mikrokontrollere og et brett til å bygge med Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) Klokker du mikrokontrolleren til 40 KHZ, som i Sony-eksempelet?Jeg klokker mikrokontrolleren på 4 MHz og lager timingen i software. Modulasjonsfrekvensen er ca 40 kHz og tåler en del variasjon. Duty cycle tåler stor variasjon. Og brukes samme "burst pair" teknikk for å kode de hexadesimale tallene? Ja, tallene sier hvor mange cycler på 40 kHz hver periode varer. Det første paret er 004B 0447 som betyr at dioden skal blinke 75 ganger og så være avslått i tilsvarende 1095 cycler. Hver cycle varer 1000/40= 25 microsekunder, da passer det bra at dioden er på i 12 mikrosekunder og av i 13 mikrosekunder. Det gjentar du 75 ganger deretter kommer en pause på 1095*25=27375 mikrosekunder. Så gjør du det samme for de resterende 4 parene. IR-dioden regner jeg med bare trenger en viss spenning for å lyse, som dioder flest. Ja, jeg brukte en diode fra en gammel fjernkontroll, på de fleste mikrokontrollere kan du koble dioden direkte siden de begrenser strømmen til ca 20 mA. Hvis ikke bruker du bare en 150 Ohms motstand i serie med dioden. Og finnes det koder for å få D70 til å gjøre andre ting? Sette innstillinger og denslags. Det er underlig hvis det ikke finnes noen andre koder, men jeg har ikke funnet noen koder eller fjernkontroller med andre funksjoner. Hvis du trenger hjelp så send en personlig melding. Endret 8. september 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Tusen takk for kjapt svar Kan sende deg en melding hvis jeg støter på problemer ( for det skjer jo merkelig nok fra tid til annen når man skal lage et eller annet ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå