Gå til innhold

Kan en DØD persons stemme telle ved valg?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg forhåndsstemmer ved valget nå, men dagen etter blir påkjørt av en bil og dør, teller stemmen min ved valget? En død mann kan ikke stemme, for han er jo død, men jeg er død før valget, og kan stemme!

Vil det gå, eller blir stemmen fjernet? Ganske vansklig å fjerne den ene stemmen, men gjøres det ved et valg? :)

Endret av jornan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg forhåndsstemmer ved valget nå, men dagen etter blir påkjørt av en bil og dør, teller stemmen min ved valget? En død mann kan ikke stemme, for han er jo død, men jeg er død før valget, og kan stemme!

Vil det gå, eller blir stemmen fjernet? Ganske vansklig å fjerne den ene stemmen, men gjøres det ved et valg? :)

Det er mye rart folk lurer på.

Ellers - for de mange overtroiske, for eksempel de som tror på han derre som sto opp fra de døde for et par tusen år siden - må det vel bare være rett og rimelig at døde kan stemme. Ikke bare forhåndsstemme.... Du må da kunne få lov til å være med å bestemme, selv om du har vært død? Kjell Magne er sikkert enig.

Lenke til kommentar
Ser ikke på dette som noe dilemma, da det er ytterst sjeldent at én stemme drastisk forandrer valget. Selv om det skulle være snakk om hundre personer som dødde etter at de hadde forhåndsstemt, ville det (mest sannsynlig) ikke hatt så mye å si på valgresultatet.

Noe for Saddam? :!:

Lenke til kommentar

Sier jo litt om hvilken syk verden vi lever i. I enkelte land kan ikke kvinner stemme fortsatt i 2005, men en død man kan stemme.

Det kan jo tolkes direkte som at verdisystemet er basert på at en død mann er verdt mere enn en levende kvinne i samfunnet, og er ikke lenge siden alle samfunn, inklusive vesten ikke lot kvinner stemme.

Men at vi mennesker er en gjeng med syke tullinger er jo ikke akkuratt noen nyhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...