Gå til innhold

DVI til VGA

Crusty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er forskjellen mellom rein dvi kabel fra skjermkort eller dvi til vga..

Vanligvis er DVI kablene DVI-I, som kan bære både analoge og digitale signaler (den converteren som vi ser over tar de analoge signalene og sender dem gjennom en D-SUB kontakt i stedet for DVI kontakten). Vi har også DVI-D (kun digital, f.eks. til dual link), og DVI-A (kun analog). Så DVI til VGA vil overføre kun det analoge signalet, noe som for en LCD skjerm vanligvis betyr dårligere kvalitet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ok sa da burde jeg kjøpe en rein dvi kabel?

for jeg har bare dvi innganger på skjermkortet od en på lcd skjermen

noen kabler og anbefalle?

Lenke til kommentar
hva er forskjellen mellom rein dvi kabel fra skjermkort eller dvi til vga..

En DVI > DVI kabel sender rene digitale signaler.

En DVI > VGA kabel omformer fra digital til analog slik som de små overgangene.

En beskrivelse kan du lese her

DVI (Digital Video Interface) is a specification created by the Digital Display Working Group (DDWG) to accommodate analog and digital monitors with a single connector. There are three different DVI configurations: DVI-A, designed for analog signals, DVI-D, designed for digital signals, and DVI-I (integrated), designed for both analog and digital signals.

Using a DVI connector and port, a digital signal that is sent to an analog monitor is converted into an analog signal. If the monitor is a digital monitor, such as a flat panel display, no conversion is necessary. Many monitors now include a DVI connection and many video adapters include a DVI port along with, or instead of, the traditional 15-pin Video Graphics Array (VGA) port.

Lenke til kommentar

valentino: Kablene som sendes med de fleste skjermer er vel DVI-I så vidt jeg vet, og de vil si at de kan overføre både analoge og digitale signaler. Har man da stilt in skjermen feil, så kan man sitte og se på analoge signaler selv om man bruker DVI. Men jeg regner med det vil være default digitalt da, så noe stort problem er det vel ikke.

Lenke til kommentar
valentino: Kablene som sendes med de fleste skjermer er vel DVI-I så vidt jeg vet, og de vil si at de kan overføre både analoge og digitale signaler. Har man da stilt in skjermen feil, så kan man sitte og se på analoge signaler selv om man bruker DVI. Men jeg regner med det vil være default digitalt da, så noe stort problem er det vel ikke.

Du har nok rett i at kablene sender både digitale og analoge signaler, jeg har bare ikke satt meg godt nok inn i emnet.

Eneste jeg kan snakke av er erfaring. Jeg hadde tidligere en DVI > VGA kablel fra skjermkortet til skjermen (Hyundai Q17s LCD). Da kjente skjermen at det var analoge signaler og ga meg meny etter det.

Da jeg etterhvert fikk tak i en DVI > DVI kabel ble noen menyer borte på skjermen fordi den merket at det var digitale signaler som ble mottatt.

Tror derfor at mange skjermer har autodetect for dette så at du har en digital skjerm som kjører på analoge signaler er vel ganske sjeldent.

Mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...