Blodpudding Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Hva er deres tanker om å kjøpe et brukt Canon 10D, kontra et nytt Nikon D50, som første d-slr? Det er jo et relativt gammelt kamera, vil det føles tregt i forhold til D50? Og hvor mye reduseres kvaliteten på kameraet med alderen? Jeg bruker ofte stativ + lange lukketider, hvor mye har speillås å si for resultatet? D50 har etter hva jeg har forstått ikke speillås. Tusen takk! Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Burde ikke være noe problem å kjøpe 10D brukt, så sant det ser bra ut og at det ikke har blitt tatt for mye bilder med dette (pressebrukt). Enkelte utgaver av 10D hadde trøbbel med fokus, og måtte inn for justering. Sjekk eventuelt dette. Ser at 10D selges for 5-6000 kroner på foto.no. Har selv en 10D (kjøpt i påsken 2004) og har ikke følt noen begrensninger med dette til nå annet enn E-TTL II blitskommunikasjon. Kan ikke bruke objektiver med EF-S-fatning, men det har ikke hindret meg. Ny Canon EOS-300D koster rett i underkant av 6000kr og Nikon D50 ca. 5700,-, så tilgangen på objektiver burde være avgjørende for ditt valg. Hvis du har tilgang til lån av objektiver av kjente, så velg det kameraet du trenger ihht de objektivene du kan ha mulighet til å låne. I tillegg har du full garanti og reklamasjonsrett ved kjøp av nytt kamera. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Hva er deres tanker om å kjøpe et brukt Canon 10D, kontra et nytt Nikon D50, som første d-slr? Det er jo et relativt gammelt kamera, vil det føles tregt i forhold til D50? Og hvor mye reduseres kvaliteten på kameraet med alderen? Jeg bruker ofte stativ + lange lukketider, hvor mye har speillås å si for resultatet? D50 har etter hva jeg har forstått ikke speillås. Tusen takk! Tror ikke du skal nøle på kvaliteten i alle fall. Jeg er kjempefornøyd med mitt 10D og de få oppdateringene 20D fikk , har ikke fått meg til å skifte hus ennå. Eneste fordelen 20D har for mitt bruk er bedre støydemping , men tror 10D har en vel så god støydemping som D50. En annen ting er at 10D har den samme gode kvalitetsfølelsen som 20D har , d.v.s ingen plastfølelse. Hurtigheten er grei nok for mitt bruk og 3 bilder per sek. er det samme som de fleste andre , hvis du er bort fra 20D. Fokuseringshastighet o.l er meget god , og jeg tror akam har en sammenligning av 350D , 20D , D70 og 10D. Prøv og søk på akam sine tester o.l og se hva du finner. Speillås kan være greit ved bruk av lange teler og på stativ som ikke er stødig som fjell ved lange lukkertider. Speillås har verken D50 , D70 eller 300D. Bildekvaliteten tror jeg ikke blir dårligere med tiden , men lukkermekanismen kan slites med tiden , men det skal over 100000 exp før den kan kalles slitt og jeg har forstått at lukkeren i 10D og 20D skal være beregnet for lengere bruk en 300D og 350D. Om du skal velge brukt 10D eller nytt D50 er vanskelig for andre å si til deg. Du skulle ha prøvd begge for 10D er et noe større og gir i allefall meg en bedre ergonomi en et mindre kamera som 350D og D50. En annen ting er hvilket utstyr du eventuelt har og hvilket system du synes har den beste løsningen. Og ikke minst at hvis du kjøper dyrt utstyr til dette systemet , vil det være en fordel om merket har en fremtidsrettet holdning og som hele tiden fornyer seg til din fordel. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Helt klart, hvis det ikke har for mange ekponeringer som HB sier. 10D var vel også en konkurrent til D70 som fortsatt er med i konkuransen om de beste semiproffkameraene. Har hatt D70 i ett halvt år (som jeg er meget fornøyd med), det er helt tilfeldig og kansje prismessig at valget falt på det og ikke 10D. 20D ble desverre for dyrt for meg. Er det lite brukt og til en god pris? er det absolutt verdt en vurdering. Per Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Er det lite brukt og til en god pris? Prisen er 5500 kr for huset, et EF 28-80 mm, et EF 70-300 mm. Det er jo en veldig god pris, men jeg mistenker at disse objektivene er skikkelig dårlige. Jeg har spurt hvor gammelt kameraet er og ca hvor mange eksponeringer, men jeg har ikke fått svar enda. Det er jo veldig god pris på D50 nå, rett under 6000 kr. Jeg har også SD minnekort fra før. Men hvordan måler kit objektivet seg med canon EF 28-80 mm, noen som har en anelse? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Eneste jeg har å utsette på bildekvaliteten til et 10D sammenlignet med f.eks 20D, er noe dårligere dynamikk. Personer kan lettere se ut som voksdukker med et 10D enn senere speilrefleks. Dynamikk er et av områdene i størst utvikling de siste par årene. Men et godt kamera er det så absolutt. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Om det står mellom brukt og nytt så syns jeg det skal gode grunner for at en skal velge brukt. Ville absolutt valgt D50 i dette tilfellet! Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 28 mm på et 1,6 crop kamera blir 45 mm som ikke akkurat er mye til vidvinkel. Siden du ikke kan bruke EF-S på 10D blir det fort dyrt hvis du skal ha et Canon objektiv ned mot 17-18 mm. Både støy og dynamikk er bedre på et nyere kamera pluss at det mangler støtte for ETTL-II på blitzen (synes dette er relativt viktig). Personlig hadde jeg ikke gitt mer enn 4000,- for et pent brukt 10D. Mitt råd er derfor D50 eller 350D med kitlinser hvis du skal ha mye for pengene. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Jeg har spurt hvor gammelt kameraet er og ca hvor mange eksponeringer, men jeg har ikke fått svar enda. Ville da vurdert andre alternativer f.eks D50 ( personlig synes jeg 350D blir for lite) som du sier selv, det burde ikke være vanskelig å svare på hvor gammelt kameraet er og hvor mange ekponeringer. Per Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Jeg har spurt hvor gammelt kameraet er og ca hvor mange eksponeringer, men jeg har ikke fått svar enda. Ville da vurdert andre alternativer f.eks D50 ( personlig synes jeg 350D blir for lite) som du sier selv, det burde ikke være vanskelig å svare på hvor gammelt kameraet er og hvor mange ekponeringer. Per Jeg er også enig i at 350D er for lite for de fleste mandige hender , men jeg synes D50 er like lite som 350D. Og tenker man på D70 , har det en dynamikk og støyegenskaper jevnt med 300D , og da er 10D bedre på de fleste punkter bortsett fra oppstart. Men hvis ikke selgeren kan svare på spørsmål om hvor gammelt det er , så ville jeg også skygget unna. Mitt råd er at du kan spare eller jobbe litt overtid , og kjøp en ny 20D med et "kit-objektiv" til å begynne med. Da slipper du å tenke mer på D50 , D70 , 350D eller en brukt 10D. Men uansett hvilket du velger vil kameraet om ett års tid bli betraktet som et kamera som akkurat holder mål..... skjønner ? Endret 5. september 2005 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå