Owners Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Noen som kan si meg hva som må betales når man f.eks kjøper datautstyr fra utlandet med tanke på tollavgifter etc?Jeg må kjøpe en prosessor til min Dell som ikke kan skaffes her i Norge men det kan bli en dyr affære.Prosessoren koster ca 1300,-. Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Det du betaler er norsk moms, 25 %, av kjøpesum inkl. porto (så lenge varen koster mer enn 200 kroner). I og med at verdien overstiger 1000 kroner så må det i tillegg betales et fortollingsgebyr. Verre er det ikke. Lenke til kommentar
carp Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Hm, jeg måtte ikke betale moms på portoen. Tror regelen er at du skal betale moms av varens verdi, og ikke porto (om den selvsagt er spesifisert på regninga). Lenke til kommentar
Oter Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 hvis varenes verdi overstiger 200nok så skal du betale moms på frakta Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Javel? Sitat www.toll.no: "Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter." Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 en CPU har ikke toll, så det er kun: original pris + 25% (etter frakt, om man skal være korrekt, men det gjør de ikke alltid) + tollbehandling (som er en 50-100 kroner, jeg husker ikke eksakt). Så kan du fort regne deg fram til hva det blir. Synd det skal være så jævla høye vegger mellom oss og utlandet.... -Stigma Lenke til kommentar
Owners Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 en CPU har ikke toll, så det er kun: original pris + 25% (etter frakt, om man skal være korrekt, men det gjør de ikke alltid) + tollbehandling (som er en 50-100 kroner, jeg husker ikke eksakt). Så kan du fort regne deg fram til hva det blir. Synd det skal være så jævla høye vegger mellom oss og utlandet.... -Stigma Jeg tenkte på denne her: http://www.starmicro.net/detail.aspx?ID=121 Takk til deg og andre her for informasjonen. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Du glemte en viktig ting. All products are shipped only in USA. Please call or e-mail us for rates to Alaska, Hawaii and Puerto Rico [As the shipping rates differ]. Du må finne en ny nettbutikk som sender til utlandet. Lenke til kommentar
Owners Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Du glemte en viktig ting. All products are shipped only in USA. Please call or e-mail us for rates to Alaska, Hawaii and Puerto Rico [As the shipping rates differ]. Du må finne en ny nettbutikk som sender til utlandet. Det var som pokker Godt noen er våkne her Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Det er faktisk noe jeg gjør først når jeg titter på nettbutikker i utlandet, om de sender til utlandet. Lenke til kommentar
Owners Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Det er faktisk noe jeg gjør først når jeg titter på nettbutikker i utlandet, om de sender til utlandet. Jeg hadde regnet med at dette var noe for meg siden jeg fikk denne direkte linken fra Dell support forum.Jeg hadde fort merket det hvis jeg skulle bestille der. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Det er faktisk noe jeg gjør først når jeg titter på nettbutikker i utlandet, om de sender til utlandet. For nettbutikker i USA, er det ikke noe problem om de ikke sender ut av USA/Canada. Sjekk her: http://www.jetcarrier.com Fungerer fint, jeg har prøvd flere ganger. Det blir heller ikke særlig dyrere, siden fortollingsgebyret er inkludert i videresendingsfrakten du betaler til Jetcarrier. Men det kan ta et par uker. Endret 4. september 2005 av perjohan Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Joa. Jeg har faktisk erfaring med Jetcarrier, eller magnum som det også heter. Kjøpte en Asus Z71V i USA og fikk den fraktet hit til Norge med magnum. Gikk faktisk ganske fort for min del. Under en uke og jeg hadde pcen her hjemme. Men nå er det noe annet man må tenke på også. Det er mange nettbutikker som har en ordning at du må ha samme adresse som står på visa kortet. Og da nytter det ikke med den adressen jetcarrier gir deg når visa kortet er registrert her i Norge. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Javel? Sitat www.toll.no: "Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter." Om du leser det som står her så ser du jo det at det er varens verdi pluss frakt ganger 1.25 som er riktig . "Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter." Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Noe som i utgangspunktet er HELT urimelig, da frakt fra nesten alle steder i utlandet fort kommer opp i nesten 200kr i seg selv, slik at du betaler toll ved mindre det er en pakke tannpirkere du kjøper Heia norge! -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Så kan du fort regne deg fram til hva det blir. Synd det skal være så jævla høye vegger mellom oss og utlandet.... -Stigma Kadå? Du betaler jo moms i Norge også da, og du kan vel ikke forvente at det skal være gratis å sende varene jorda rundt. Når det gjelder importbehandling så har jo også norske importører utgifter med dette som gjenspeiles på prisen. Men er enig i at Posten tar seg litt vel grovt betalt for denne tjenesten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Noe som i utgangspunktet er HELT urimelig, da frakt fra nesten alle steder i utlandet fort kommer opp i nesten 200kr i seg selv, slik at du betaler toll ved mindre det er en pakke tannpirkere du kjøper Heia norge! -Stigma Ehem, les den første setningen av sitatet en gang til... Sitat www.toll.no: "Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter." (Mine understrekinger) Dette betyr altså i klartekst at det er varens verdi (uten frakt) som avgjør om det skal beregnes mva, MEN om varen i seg selv er dyrere enn 200kr (og du får mange pakker tannpirkere for 200kr ) skal det betales mva av HELE beløpet inklusiv frakt... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Noe som i utgangspunktet er HELT urimelig, da frakt fra nesten alle steder i utlandet fort kommer opp i nesten 200kr i seg selv, slik at du betaler toll ved mindre det er en pakke tannpirkere du kjøper Heia norge! -Stigma Er varens verdi (ikke frakt, kun verdi), er det ingen moms på hverken verdien eller frakt. Er varens verdi OVER 200,-, så er det moms på både verdien og frakta. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Ehem, les den første setningen av sitatet en gang til... Ops... my bad. Likevel dumt at vi skal betale moms på frakt... -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Du reagerer jo ikke på at du må betale moms når du sender et brev i Norge eller kjøper deg en liter melk (eller et skjermkort for den saks skyld) i butikken? Når du tenker deg om skjønner du sikkert at det ikke er så ufornuftig at vi betale moms for det vi kjøper -uansett om vi kjøper det fra en norsk eller utenlandsk butikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå