Gå til innhold

Dårlig bildekvalitet med Ricoh Caplio R2!?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest tester på Akam.no og Digi.no bestemte jeg meg for å kjøpe et Ricoh Caplio R2 pga. bra bildekvalitet og at det er ekstremt hurtig!

Jeg må si at det er utrolig hurtig, pent å se på og solid bygget! Men bildekvaliteten er så som så... Spesiellt innendørs med blits. Da blir det meget kornete.

Det er mitt første digitalkamera og tidligere har jeg hatt et analogt speilrefleks av meget god kvalitet, så det er mulig jeg er vel kritisk.. Derfor hadde det vært fint om dere vante digitalfotografer kan se på bildene som det ligger link til under og si hva dere mener...

Takk :)

Endret av [steinan]Bender
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sammenlignet med bilder som jeg har fått fra kompiser noen år tilbake, og synes de gamle bildene ser ganske bra ut, hadde kanskje forventet at bildene med Caplioen skulle være en del bedre.

Takk for tipset med Noiseware!! :) men synes i utgangspunktet at bilderne skal bli bra nok uten noe redigering..

Legger ut 3 bilder til som er tatt med ISO 100 innendørs med blits. Ble absolutt bedre, men på kort avstand blir ansiktet veldig hvitt. Men det må man kanskje regne med?

se selv :)

http://www.stud.ntnu.no/~stefanus/

Lenke til kommentar
Bender' date='04/09/2005 : 20:59']

Legger ut 3 bilder til som er tatt med ISO 100 innendørs med blits. Ble absolutt bedre, men på kort avstand blir ansiktet veldig hvitt. Men det må man kanskje regne med?

se selv :)

http://www.stud.ntnu.no/~stefanus/

Når det fyres av blitz på så kort avstand så er det veldig vanskelig å få korrekt styrke. Det er bedre å gå litt tilbake og heller bruke zoomen for å unngå kritthvite ansikter.

Lenke til kommentar

Jeg ønsket også å kjøpe den Ricoh'en.

Men ble litt skremt av alle testene som nevnte akkurat det du ser: nemlig veldig mye støy ved lite lys og svært dårlig blitz.

Men zoom-en, hastigheten og batteriet er jo helt nydelig.

Jeg endte tilslutt opp med Fuji F10, nettopp fordi jeg prioriterte gode egenskaper i dårlig belysning. (men dette kameraet er litt treigere, ikke vidvinkel og ingen manuelle muligheter) Men den gir faktisk helt OK bilder med ISO800 innendørs. Det blir litt kornete, men det er mulig å korrigere ganske bra med noiseware hvis jeg skal ta ut en stor papir-kopi. Ved ISO1600 ble det FOR mye korn, og noiseware gjorde ikke lenger en troverdig jobb.

Dette innlegget var kanskje ikke til så stor hjelp for deg, men illustrerer vel at ingen kameraer er perfekte. Man må velge kamera etter sitt bruk og behov, og leve med det så godt man kan. Du får utnytte de gode egenskapene kameraet dett har, som god vidvinkel. Og du får prøve å minimere de dårlige sidene. Unngå for mye zooming innendørs. Vidvinkel gir vel mest lys. Og prøv å ta bildet slik at du får mest mulig naturlig belysning. Og kos deg med masse utebilder i godt lys ;)

Endret av albe
Lenke til kommentar

Jeg er som sagt meget fornøyd med allt annet enn egenskapene ved høy ISO og ved bruk av blits!

Men for meg er bildekvaliteten viktigst!

Noen som har forslag til et kamera som kan funke for meg?

Dette prioriterer jeg:

1. Bildekvalitet

2. Hurtighet

3. Vidvinkel

4. Design

5. Pris

Lenke til kommentar
Det er nok vidvinkel som må ofres, men om du er villig til å gå litt opp i pris så er nok Fuji F10 det beste valget for god bildekvalitet kombinert med hurtighet og design.

Dette var også konklusjonen jeg kom til.

Og så langt er jeg fornøyd. (men har bare brukt kameraet i to dager da)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...