Gå til innhold

Asus W5A erfaringer

erikb

Anbefalte innlegg

Vurderer nå å kjøpe meg en W5A. Den har alt jeg er ute etter; lav vekt, innebygget dvd/cd og bra prosessor. Den billigste butikken jeg har funnet til nå er articom.

Er det noen som har erfaringer med denne? (Søkte forumet for liknende tråder, men fant ingen ting)

EDIT: Det følger med 512 mb minne på denne. Vet noen om det er 2*256 (hvor den ene er loddet fast), eller om det bare er en 512-brikke? Har også hørt at den skal klare å håndtere opp til 1,2 gb minne. Er dette riktig?

Endret av erikb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en W5A, og er strålende fornøyd. Kjøpte fra komplett for 12000 med svensk tastatur for 2 måneder siden. Den blir varm når du spiller spill eller gjør andre krevende operasjoner. Da kommer det varm luft på høyre hånd, som det er beskrevet i testen. Til enkel surfing og tekstbehandling (på forelesning f.eks.) er maskinen 100% lydløs (og kjølig).

Lenke til kommentar

De modellene som Asus sender ut nå er med 512 MB loddet på hovedkortet, og dermed en ledig SODIMM plass for ekstra minne, og dermed 1,5 GB totalt.

Det skal også nevnes at det kommer en annen spennende liten maskin fra Asus iløpet av høsten som heter W6A som er omtrent like stor som W5A, men med 13,3 tommer skjerm og uten webcam'en. Utenom det er de ganske så like. W6A er grå og ikke hvit som W5A etter det jeg har klart å se.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en W5A i et par måneder nå.

Gikk fra en Fujitsu Siemens Amilo 8830.

Det beste er liten vekt, helt greit tastatur, en flott trådløs mus.

Selv laderen er liten og lett i forhold til den forrige pcen.

Det følger med 2 batterier, et litt større som varer 3 timer - stikker et par cm ut på baksiden (forstyrrer ikke meg).

og et lite som matcher pcen helt som varer 1,5 time.

Vekt med største batteri ca 1,7.

Lite varme = lite viftestøy.

Jeg har aldri hørt at vifta har økt i frekvens slik som enkelte tester sier de har opplevd.

Skjermen er helt flott, integrert Web-kamera, bluetooth, WLAN

DVD brenner. Kunne kanskje ønsket meg større disk, men pytt jeg klarer meg. Så lenge jeg slipper å bære tungt på reiser. :yes:

Savner en god Tråd for brukere av W5A

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det følger med 2 batterier, et litt større som varer 3 timer - stikker et par cm ut på baksiden (forstyrrer ikke meg).

og et lite som matcher pcen helt som varer 1,5 time.

Vekt med største batteri ca 1,7.

Jeg har nettopp fått W5A-en min og lurer litt på hvor det går an å få kjøpt ekstra batteri. Sitter endel på forelesning og trenger noe mer enn 4-5 timer med strøm.

Lurte også på det med RAM. På butikken sier de at det er maks 768MB, men tidligere i tråden nevner noen at den kan oppgraderes til 1,5GB, stemmer det?

Ellers er jeg foreløpig svært fornøyd med den. Bråker lite. Tastaturet er ihvertfall stillere enn Inspirion 510m. En som sitter vedsiden av meg som skriver som en MG3, han bråker mer enn meg:p

Lysene er kanskje litt sterke på W5A-en og hadde litt problemer med første installasjonen av WinXP. Det hengte seg litt, men etter å ha lagt det inn selv med egene innstillinger, så funket det fint.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se har Komplett lagt ut W6A for levering 1. oktober, men leveransen er ubekreftet.

Mener å ha lest at ASUS avdeling USA ikke ønsker å legge maskinen inn i sitt sortiment, Bakgrunnen skal være at maskinen er ganske lik foreliggende modeller, og at bærbare maskiner med dobbelkjerneprosessorer skal være rett rundt hjørnet.

Er selv ute etter en lignende maskin, og har sett på Sony Vaio S-serien - blant annet testet her.

http://laptopmag.com/Review/Sony-VAIO-VGN-S470P

Mener at denne maskinen er relativt lik ASUS W6A, men at Sony også har et GeForce 6200 skjermkort.

Problemet er at Sony Norge ikke tar inn Vaio. Siden jeg er avhengig av ÆØÅ på tastaturet er løsningen enten å bytte tastatur eller importere fra Sverige. Er det noen som vet om Norske og Svenske tastatur er like?

Lenke til kommentar
Siden W6A nå likevel ikke kommer ut, har jeg kjøpt en W5A.

Noen som vet om den klarer 1,5 gb med minne? Har i allefall sett fleres steder at den skal klare minst 1 gb.

De nyeste modellene av W5A har 512 MB onboard minne, og du kan ha opp til 1 GB ekstra i den ledige minneslotten. Så ja de nye modellene takler 1,5 GB, mens de eldre er begrenset til 1,2.

Lenke til kommentar

Må bare hive meg på denne, har den selv og er veldig fornøyd. Men husk det er flere versjoner av denne. Bl.a varierer, hvor mye minne du maks kan ha, dvd drev cd drev brenner osv, cpu centrino 730-770, harddisk osv. Så jeg anbefaller deg og ikke nødvendigvis kjøp den billigste du ser, men for all del kjøp den, du kommer ikke til og angre et sekund!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må bare legge til at tastaturet på ASUS W5A er ganske stille i forhold til for eksempel Dell sine. Ikke veldig stor forskjell, men jeg hører de andre tastaturene bedre på forelesningene enn det jeg skriver på.

Ellers kan det nevnes at webcamet som følger med er utrolig bra i forhold til det jeg hadde forventet.

Det er lett å skifte harddisk og noe som er enda bedre er at den ligger ca midt i maskina, så om den detter i bakken på høykant er sjangsen for at disken går til hælvete litt mindre,

Batterikapasiteten er litt dårlig på de batteriene som følger med, men hva skal man forvente av 3-cellers-greier?

Bør også nevnes at å skru på antenna til blåtann og trådløst nett kan være litt "bob bob". Av og til så må en restarte maskina for at det skal virke skikkelig. Ikke noe særlig stort problem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har kjøpt sin Asus W5A på komplett? (den med 60 GB)

Ser i testen som hardware.no har gjort at det skal følge med trådløs mus, bæreveske og omslag, men i spesifikasjonen på komplett står det kun bæreveske - noen som vet om trådløs mus + omslag også følger med?

Ser også at på 40 GB "modellen" følger det med et ekstra batteri, stemmer det at dette ikke følger med på modellen med 60 GB?

Ellers noen positive eller negative erfaringer med denne modellen? (andre enn de som allerede står her :) )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv en W5A, den dyreste versonen med 60GB harddisk. HAr kjøpt 1GB mer ram til den og det fungerer som bare det.

HAr hør at det med 768 ram var bare på de første versonene, det er ikke slik lenger max ram på den er 1.5GB

Er veldig formøyd jeg :D

Det følger med mus, veske og en slik tynn bæreveske som er i fint stoff.

fra Komplett/Norek

Ja så følger det med et extra bateri. et stort og et slim :D

Endret av adnan
Lenke til kommentar

Heia

Fin traad dere har.

Noen som kan hoste opp serienummer/produktnummer-forskjellen paa de W5A'ene som stoetter mer enn 1,5GB og de som ikke gjoer det?

Fint for alle oss som tenker paa aa skaffe en W5A til veie.

PS: Hvis noen har en haand inn hos hardware.no hadde en test av W6A ikke gjort vondt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...