Gå til innhold

intel eller amd til vanlig win xp pro?


Lab

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man skal behovstilpasse sin plattform, er det ikke først og fremst operativsystemet man må være obs på. Ingen av dagens prosessorer vil være "feil" valg til 32-bits Windows - det kommer mer an på hvilken øvrig programvare man skal bruke. AMD64 kjører 32-bits applikasjoner uten ytelsestap i forhold til rene 32-bits prosessorer.

 

AMD er endel bedre til spilling, mens Intel er bra til multitasking (hyperthreading). Intel har forøvrig også 64-bits prosessorer. Begge merkene har også dobbeltkjerne-prosessorer (=veldig bra multitasking).

 

Kan du si mer om dine behov (programvare, hardwaresupport)?

Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke spill på min pc i det hele tatt. bruker den til divx, xvid og dvd. Og til decoding og encoding av disse. Omcoder endel fra xvid til andre formater. Dette krever jo som kjent endel prosessorkraft. Hva bør jeg ha? Vurderer amd 3500+, men vet ikke om dette er det smarteste for meg. Det som er viktig er å få opp frames/pr sek når jeg bruker programmer til å omcode xvid filer.

Lenke til kommentar
Kan anbefale en AMD64 X2 3800+ (eller modellene over).

 

Selv om på de fleste testene jeg har lest, så pleier Intel vinne multimedia-encoding. Så kanskje en Pentium D (2-kjerne) ville duge best til det? Har den ikke hyperthreading også på hver kjerne?

Det er bare den ene dualcore-modellen som har hyperthreading, det er jeg ganske sikker på. Men det er jo ikke noe must når man har to ekte kjerner, så jeg vil heller anbefale en rimeligere modell.

 

Når det gjelder encoding har AMD kommet mye sterkere etter lanseringen av K8, og ikke minst dualcore. Men utnyttelsen av SSE-optimaliseringene (isolert sett) er fremdeles best på Intel. Uansett, en dualcore fra begge merker vil nok dekke dine behov.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

For 2025kr får du jo Pentium D 820. Eg tror det er det beste kjøpet for deg dersom du bare ser på prisen på CPU.

 

Men en AMD Athlon 64 3500+ til 1800kr vil også gi deg veldig god ytelse, bedre enn 3,2ghz Pentium 4 og Pentium D 820 på mange områder.

 

Og totalprisen er vel fremdeles lavere på ett AMD-sustem enn på ett Intel-system?

Lenke til kommentar
Jeg spiller ikke spill på min pc i det hele tatt. bruker den til divx, xvid og dvd. Og til decoding og encoding av disse. Omcoder endel fra xvid til andre formater. Dette krever jo som kjent endel prosessorkraft. Hva bør jeg ha? Vurderer amd 3500+, men vet ikke om dette er det smarteste for meg. Det som er viktig er å få opp frames/pr sek når jeg bruker programmer til å omcode xvid filer.

Da burde du ikke velge singel core AMD i det hele tatt. Her er Intel sin Pentium4 sterkere. Men vil absolutt anbefale deg dual core. Ikke råd sier du? Hva med da å klare deg med det du allerede har en stund til og spare mer penger...?

Lenke til kommentar
Ville kjøpt en 64 bits cpu.  Så kan du kjøre 64 bits OS når det kommer.

Ingen vits med det før Windows Vista kommer om ett år.

Er det noe vits å kjøpe en CPU som han da må bytte ut om ett år? Tror nok de fleste windows brukerne ønsker å bytte til win vista eller xp 64, når det kommer ut, og helst uten å kjøpe så mye ny hardware.

Lenke til kommentar
Er det noe vits å kjøpe en CPU som han da må bytte ut om ett år? Tror nok de fleste windows brukerne ønsker å bytte til win vista eller xp 64, når det kommer ut, og helst uten å kjøpe så mye ny hardware.

Skal man kjøpe ny CPU nå så har man ikke så mye valg da egentlig iogmed at nesten alle sammen støtter 64 bit. Men poenget mitt er at man ikke trenger det enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...