Skrue Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Veeel, det er så vidt jeg skjønner ikke snakk om noen ribbe her da? Er det ikke meningen at vannet skal kjøle tec-elementet direkte da? Da er det fordelaktig å spre rørene over et større område enn hva et 12mm rør representerer. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Veeel, det er så vidt jeg skjønner ikke snakk om noen ribbe her da?Er det ikke meningen at vannet skal kjøle tec-elementet direkte da? Da er det fordelaktig å spre rørene over et større område enn hva et 12mm rør representerer. meastp skal vel, etter hva jeg har forstått, lage en tdx-klone. der lurer han på om han ska bruke den dysen du brukte, eller kulepennrør inni et 12mm rør . edit: innlegg #200 Endret 15. september 2005 av Økonom Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 LOL! Har vel gått litt i surr for meg om hvem som lager hva her nå! Om meastp skal lage en vanlig tdx-klone, så er nok dysa å foretrekke. Men du derimot snakker jo om direktekjøling av et peltierelement, og det var sistnevnte tema jeg tenkte på mtp å spre kjøleløsninga Lenke til kommentar
meastp Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Ok, da er det på det rene! Da går jeg for første løsning (dysa). Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 16. september 2005 Forfatter Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Men du derimot snakker jo om direktekjøling av et peltierelement, og det var sistnevnte tema jeg tenkte på mtp å spre kjøleløsninga ja, jeg hadde først limt kulepennrør inni et kobberrør, men etter at jeg tenkte litt over det, fant jeg ut at det sannsynlig vis ikke vil gi noe bedre kjøling i det hele tatt, bare begrense flow-en, så nå har jeg tatt ut kulepennrørene. Det kan jo hende at jeg kommer til å prøve å få til en ordentlig dysesløsning senere med hull over hele blokka. Edit: blir nok ikke noe klokking til helga likevel, med mindre jeg gidder å sykle 18 km for å hente prosessoren. Endret 16. september 2005 av Økonom Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Det ble visst litt klokking i helga likevel, men jeg er så lat osv. at jeg ikke har posta resultater før nå. Sånn gikk det: 3Dmark05 - såvidt over 5000, blir nok noen bedre scores etterhvert med mere tweaking og peltier på gpu. Brukte en Athlon 1GHz boxed-kjøler her. Prosessoren (en Sempron 64-bit 2600+) kjørte fint på 2,7 ghz (338x8, 1,65v). Da var det HK som sa stopp. Denne prosessoren er morsom! Hovedkortet (et Abit NF8, nF3 250GB) ville ikke være stabilt over 338 HTT, men det må da sies å være akseptabelt i og med at det kostet 400,- som demovare på Komplett... Desverre så tok jeg ingen screenshots, men jeg kan ta noen senere. Det var det som skjedde på lørdag. --- Så var det søndag: Jeg monterte peltier blokka på GPU, hadde ingen slangeklemmer akkurat da, så jeg hadde silikon på niplene, satte på slangene og gikk ut og skatet i et par timer. Når jeg kom inn og skulle spise middag, skrudde jeg på vannkjølinga, men silikonen var bare litt småtørr, så det fungerte som en vannspreder utover hk... Jeg var vel litt for ivrig på å prøve ut blokka. Så skulle jeg helle av vannet på hk i vasken, mens jeg stod der og holdt det opp ned og ristet det litt, falt det av en bitteliten resistor fra kortet Jeg regnet med at hovedkortet ikke ville fungere, men jeg lot det tørke i et par dager, tok av peltier og isolasjon fra gpu, og på tirsdag når jeg skulle prøve maskina, fikk jeg ikke start på den i det hele tatt (senere fant jeg ut at jeg hadde kobla på feil ledning på hovedkortet der power-knappen skulle vær kobla til)... Så jeg tok ut alt fra kabinettet, og satte det sammen uten kabinett på bordet, og prøvde igjen. Alle viftene begynte å gå, men ellers virka det ganske dødt. Da hadde jeg glemt meg, og hadde kobla til en 350w PSU som ikke hadde den 12v kontakten som skal settes i ved siden av CPU. Er jo vant til et socket A system Så satte jeg i en 400w psu med alle kabler koblet til, men ingenting skjedde, bortsett fra at viftene startet. Så begynte jeg å demontere det hele, og senere på dagen så jeg at to av pinnene på cpu'n var bøyd... LOL Satte det sammen igjen, og det starta, gikk rett inn i bios og begynte å klokke. Gjett om jeg var glad Men, så hadde jeg noen poblemer med grafikkortet, GTA San Andreas bare hang seg opp, det samme med 3dmark, og jeg kunne ikke klokke minnet på skjermortet i det hele tatt Jeg tok ut grafikkortet, og renset det med isopropanol (det var fortsatt igjen litt vaselin på baksiden av kortet etter isoleringa), jeg tror det var noe som hadde satt seg fast inni vaselinen (en liten metalltråd elns.). Så nå tror jeg hele greia funker feilfritt igjen, håper bare at det ikke blir noe korrosjon på noen av delene som ble våte. Skal nok prøve den peltier blokka senere, enten på chipset eller GPU. Trenger bare nye slanger og klemmer først. Og et digitalt termometer. Edit: Jeg burde vel kanskje starta en ny tråd med resultater, men det kan jeg gjøre senere. Endret 22. september 2005 av Økonom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå