Økonom Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Jeg driver på og lager en blokk som kan limes på peltier, der vannet kommer i direkte kontakt med peltier. Vil den klare å ta unna varmen fra peltierelementet? Eller vil det bli kolossalt varmt? Leste en artikkel om det på Ocshoot.no for lenge siden, men det sto ikke hvor kraftig element de brukte. Jeg driver og lodder på nipler nå. Kan jo legge ut et bilde når den blir ferdig. Åsmund Endret 24. september 2005 av Økonom Lenke til kommentar
MagE Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Det bør vel være et mønster i blokka, det vil jo selfølgelig være en fordel og ta bort motsanden i kobberen, men en god kobberblokk vil trolig kjøle bedre enn direktekjøling. Men dette er jeg ikke 100% sikker på. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Det som hvertfall er viktig å passe på er at det ikke blir noen "dødsoner" inne i blokka. Altså steder der vannet står stille og ikke skiftes ut. Derfor må du ha kanaler vannet følger, eller et mønster som sørger for god turbulens. Hvis du får til det, vil du jo i teorien kjøle det bedre enn med kobber, siden man slipper det ekstra laget med kjølepasta mellom. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Et dysesystem ala' det vi ser i den nye Storm G4 blokken vill være veldig bra med direktekjøling av TEC. Dette forutsetter at man dekker hele elementet med slike dyser. Det faktum at man må ha mange, og at de ikke helt enkelt lar seg makinere med hobbyverktøy, leder nok de fleste over på en konvensjonell kjøleblokkløsning som etter min mening klarer jobben aldeles utmerket. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) Denne kan sikkert hjelpe deg noe: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15418 Kanskje spesielt side 7: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15418&side=7 Endret 7. september 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Ok, takker for svar. Nå har jeg lagd blokken, og tester den med et 170w peltier nå. Den ser ut til å fungere flott, masse frost. Skal laste opp et bilde om noen minutter. Brukte kulepennrør som dyse, btw. Edit: Bildene. Endret 14. september 2005 av Økonom Lenke til kommentar
meastp Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Brukte kulepennrør som dyse, btw. Hvordan? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Nice, bare en ting; Har du et mønster? eller er det bare ett firkantet kammer? Ser på frosten at den ikke har fordelt seg likt, det kan være fordi at vannet ikke beveger seg like mye på den ene siden. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 (endret) @Meastp: Jeg limte 7 kulepennrør inni kobberrøret som går inn til blokken med superfix. @MagE: Ja, jeg har et mønster inni den, jeg tror det på bildene er bare at ene delen av den er ute av fokus. Jeg skulle gjerne ha testet det på et ordentlig system, men jeg har ikke noe å teste det på akkurat nå, men jeg får en Sempron 2600+ 64-bit om noen dager, og jeg sitter på et Abit NF8 (nf3 250gb) med vdimm mod og en brikke Twinmos BH-5. Regner med at det blir litt klokking til helga. Har også et Gainward 6800LE med vmem mod på som jeg skal prøve å ta verdensrek. i 3dmark05 med. Edit: Dysen er ganske lik den jonepet linket til. (OK.no med direct die) Endret 14. september 2005 av Økonom Lenke til kommentar
meastp Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Økonom: Mener du da selve kulepennen (kappet av elns), røret til å ha blekk i, eller hva? Lengde? Hva tror en om dette som dyse til TDX-klone? ( Skrue ?) Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Brukte det røret som det var blekk i. lengden var vel ca 1,5 cm på hver bit, tror jeg. Tja, den dysen som skrue hadde i tdx-klonen er vel ganske enkel, så jeg ville ha tatt den. Jeg tror det vil virke litt bedre enn kulepennrør, men kanskje skrue i egen person kunne svare på det... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Som Arctic nevner litt høyere opp i tråden, så bør man spre kjølinga mest mulig. TDX-dyseløsninga tror jeg vil være et dårlig valg, da denne vil konsentrere vannet på midten av elementet. Klarer man å lage noe a´la G4 i stedet, så vil jeg tro at det kan fungere bedre. Strengt tatt bør det ikke være så vanskelig å få til dette, kulepennrør og plexi kan jo være et greit utgangspunkt. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Økonom & Skrue: Hvis denne løsningen er bedre, og enklere (ser ihvertfall sånn ut for meg for øyeblikket), er det ikke noe problem. Satt du rørene inn som en "gattling-gun" (manuelt maskingevær) ? Hvordan festet du rørene inni kobberrøret? Limte du alle rørene sammen, og stappet dem inn i røret + lim? Har du bilde? Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Jo, det blir vel litt som en "gattling-gun". jeg bare satte alle rørene sammen på bordet, og hadde på lim (superfix) rundt alle rørene, så bare putta jeg dem inn i nippelen på blokka. Desverre, så gidder jeg aldri å ta bilde mens jeg driver og lager ting, siden det som regel blir mislykket Lenke til kommentar
meastp Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 ok. Jeg driver og lager en liten TDX-klone, nemlig. Så da bruker jeg heller "kulepennrør", siden denne løsningen visstnok (I følge bl.a Skrue), skulle være bedre (trolig også enklere å lage). Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 ok. du får legge ut bilder og resultater senere, da. jeg har tenkt å prøve meg på en TDX-klone til helga, jeg òg. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg har en worklogg der TDX-klona er en del av prosjektet. Det går ikke så rasende fort fremover, men du kan jo titte innom (eller enda bedre: abbonere) av og til, så kommer det vel etterhvert... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Så da bruker jeg heller "kulepennrør", siden denne løsningen visstnok (I følge bl.a Skrue), skulle være bedre (trolig også enklere å lage). Bedre ja, forutsatt at kjølinga spres over et større område. Tenkte først og fremst på noe slikt jeg brukte på en GPU-blokk en gang, med en "kulepennløsning" Blokkdelen i midten viser hvordan rørene er plassert, og vil derfor spre vannet over "hele" flaten. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg hadde planer om å "stappe" noen rør inn i et 12mm kobberrør, jeg... Hvordan tror du det blir kontra den andre dyseløsningen? Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Jeg ser vel for meg at vannet spres mer utover ribben i blokka med den skrue brukte i tdx-klonen i forhold til å bruke kulepennrør inni et kobberrør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå