Gå til innhold

Direkte vannkjøling av peltier + overklokkingsres.

Anbefalte innlegg

Jeg driver på og lager en blokk som kan limes på peltier, der vannet kommer i direkte kontakt med peltier.

Vil den klare å ta unna varmen fra peltierelementet? Eller vil det bli kolossalt varmt?

Leste en artikkel om det på Ocshoot.no for lenge siden, men det sto ikke hvor kraftig element de brukte.

Jeg driver og lodder på nipler nå. Kan jo legge ut et bilde når den blir ferdig.

:yes: Åsmund

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som hvertfall er viktig å passe på er at det ikke blir noen "dødsoner" inne i blokka. Altså steder der vannet står stille og ikke skiftes ut. Derfor må du ha kanaler vannet følger, eller et mønster som sørger for god turbulens. Hvis du får til det, vil du jo i teorien kjøle det bedre enn med kobber, siden man slipper det ekstra laget med kjølepasta mellom.

Lenke til kommentar

Et dysesystem ala' det vi ser i den nye Storm G4 blokken vill være veldig bra med direktekjøling av TEC. Dette forutsetter at man dekker hele elementet med slike dyser. Det faktum at man må ha mange, og at de ikke helt enkelt lar seg makinere med hobbyverktøy, leder nok de fleste over på en konvensjonell kjøleblokkløsning som etter min mening klarer jobben aldeles utmerket.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar.

Nå har jeg lagd blokken, og tester den med et 170w peltier nå. Den ser ut til å fungere flott, masse frost. Skal laste opp et bilde om noen minutter. Brukte kulepennrør som dyse, btw.

Edit: Bildene.

1_small.jpg

2_small.jpg

3_small.jpg

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

@Meastp: Jeg limte 7 kulepennrør inni kobberrøret som går inn til blokken med superfix.

@MagE: Ja, jeg har et mønster inni den, jeg tror det på bildene er bare at ene delen av den er ute av fokus.

Jeg skulle gjerne ha testet det på et ordentlig system, men jeg har ikke noe å teste det på akkurat nå, men jeg får en Sempron 2600+ 64-bit om noen dager, og jeg sitter på et Abit NF8 (nf3 250gb) med vdimm mod og en brikke Twinmos BH-5. Regner med at det blir litt klokking til helga.

Har også et Gainward 6800LE med vmem mod på som jeg skal prøve å ta verdensrek. i 3dmark05 med.

Edit: Dysen er ganske lik den jonepet linket til. (OK.no med direct die)

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Brukte det røret som det var blekk i. lengden var vel ca 1,5 cm på hver bit, tror jeg.

Tja, den dysen som skrue hadde i tdx-klonen er vel ganske enkel, så jeg ville ha tatt den. Jeg tror det vil virke litt bedre enn kulepennrør, men kanskje skrue i egen person kunne svare på det...

Lenke til kommentar

Som Arctic nevner litt høyere opp i tråden, så bør man spre kjølinga mest mulig.

TDX-dyseløsninga tror jeg vil være et dårlig valg, da denne vil konsentrere vannet på midten av elementet.

Klarer man å lage noe a´la G4 i stedet, så vil jeg tro at det kan fungere bedre.

Strengt tatt bør det ikke være så vanskelig å få til dette, kulepennrør og plexi kan jo være et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Økonom & Skrue: Hvis denne løsningen er bedre, og enklere (ser ihvertfall sånn ut for meg for øyeblikket), er det ikke noe problem. Satt du rørene inn som en "gattling-gun" (manuelt maskingevær) ? Hvordan festet du rørene inni kobberrøret? Limte du alle rørene sammen, og stappet dem inn i røret + lim? Har du bilde?

Lenke til kommentar

Jo, det blir vel litt som en "gattling-gun". jeg bare satte alle rørene sammen på bordet, og hadde på lim (superfix) rundt alle rørene, så bare putta jeg dem inn i nippelen på blokka.

Desverre, så gidder jeg aldri å ta bilde mens jeg driver og lager ting, siden det som regel blir mislykket :p

Lenke til kommentar
Så da bruker jeg heller "kulepennrør", siden denne løsningen visstnok (I følge bl.a Skrue), skulle være bedre (trolig også enklere å lage).

Bedre ja, forutsatt at kjølinga spres over et større område.

Tenkte først og fremst på noe slikt jeg brukte på en GPU-blokk en gang, med en "kulepennløsning"

GPU3.jpg

Blokkdelen i midten viser hvordan rørene er plassert, og vil derfor spre vannet over "hele" flaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...