BigJackW Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Hei Har sett så mye på dette forumet at det er så mange som driver å flasher BIOS, hva menes med å flashe BIOS?? Kan man ødelegge noe, blir PC`en bedre? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Bytte till ny driver\BIOS, enkelt og greit . Hvem som fant på dette er meg kjent... Endret 4. september 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Men hvorfor akkurat Flashe BIOS? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Men hvorfor akkurat Flashe BIOS? For å øke kompatiliten/stabiliteten for nye komponenter i ettertiden.. CPU-microcode, Ramkomp. osv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Og rette opp bugs i BIOS. Lenke til kommentar
Culex Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) BIOS står for "Basic Input Output System". Som du kanskje vet er det de greiene som kommer opp for Windows/Linux/OsX starter opp og som diagnostiserer maskinen, er leddet mellom operativsystem og maskinvare og tar seg av masse annet veldig viktig og fundamentalt som jeg ikke husker akuratt nå. Hvis denne oppgraderes så kan det tenkes at man plutselig får nye muligheter med hovedkortet, som for eksempel S-ATA støtte i et tilfelle jeg var borti en stund siden. Håper det hjelper. Edit: Folk kom meg i forkant, bah. Endret 4. september 2005 av Culex Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Ok, da skjønner jeg hva skjer vis jeg holder på å Flasher bios, og plutselig så blir det strømbrudd i nabolaget. Hva skjer da? Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Uttrykket Flashe kjem av den gamle metoden for å slette og skrive bios på nytt. gamle EPROM brikker (bios) måtte først bli sletta med lys (flash) og så kunne man legge inn på nytt Lenke til kommentar
Culex Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Da sitter du med et dødt hovedkort, såfremt det ikke er en "recovery" metode som er lagt inn i hovedkortet. Vet iallefall at ASUS har sånn greie der man kan gjennopprette original bios'en ved hjelp av en cd.(Har ikke måttet prøve det før, så vet ikke hvordan det virker) Lenke til kommentar
Zink Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Uttrykket 'flashe' har kanskje med lys&varme å gjøre. Noen sier at de "brenner" ny Bios. Mere om BIOS edit: oops, her ble det svart fort Endret 4. september 2005 av Zink Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) BIOS (Basic input Output System) er et lite program som ligger på en brikke i hovedkortet. Den styrer det aller mest fundamentale på datamaskinen, som kommunikasjon mellom de andre komponentene i maskinen. BIOS kan også oppgraderes til nyere versjoner, slik som annen programvare. Som regel er det snakk om bug-fixes, forbedret stabilitet, støtte for ny hardware, og ny funksjonalitet. Å flashe BIOS vil si å legge inn ett nytt BIOS-prgram. Det heter å flashe fordi det er flash-minne som bruker for å lagre BIOS-prgrammet på hovedkortet (flash minne er som vanlig RAM, men det mister ikke informasjonen som den har selv om strømmen er av. MP3 spillere bruker også ofte flashminne). Hvis du mister strøm på PC'en mens du holder på å flashe BIOS sliter du, siden du da neppe vil kunne starte maskinen opp etterpå. Da må du enten levere det til reparasjon, eller bruke bruke evt. nød-recovery metode som hovedkortet støtter. F.eks. holde inne en bestemt tastekombinasjon mens du har en diskett med BIOS-filen klart i diskettstasjonen. -Stigma Endret 4. september 2005 av Stigma Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 BIOS (Basic input Output System) er et lite program som ligger på en brikke i hovedkortet. Den styrer det aller mest fundamentale på datamaskinen, som kommunikasjon mellom de andre komponentene i maskinen. BIOS kan også oppgraderes til nyere versjoner, slik som annen programvare. Som regel er det snakk om bug-fixes, forbedret stabilitet, støtte for ny hardware, og ny funksjonalitet. Å flashe BIOS vil si å legge inn ett nytt BIOS-prgram. Det heter å flashe fordi det er flash-minne som bruker for å lagre BIOS-prgrammet på hovedkortet (flash minne er som vanlig RAM, men det mister ikke informasjonen som den har selv om strømmen er av. MP3 spillere bruker også ofte flashminne). Hvis du mister strøm på PC'en mens du holder på å flashe BIOS sliter du, siden du da neppe vil kunne starte maskinen opp etterpå. Da må du enten levere det til reparasjon, eller bruke bruke evt. nød-recovery metode som hovedkortet støtter. F.eks. holde inne en bestemt tastekombinasjon mens du har en diskett med BIOS-filen klart i diskettstasjonen. -Stigma Da må du enten levere det til reparasjon, eller bruke bruke evt. nød-recovery metode som hovedkortet støtter. F.eks. holde inne en bestemt tastekombinasjon mens du har en diskett med BIOS-filen klart i diskettstasjonen. Er dette tilgjengelig på mitt hovedkort?? http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=511 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Er dette tilgjengelig på mitt hovedkort?? http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=511 Hvorfor skal jeg gidde å finne det ut om ikke du gidder? RTFM! (altså les manualen din, den er maks 20 små sider eller så, og det er ganske spesifikt hva du ser etter. Se i BIOS-seksjonen så er det kanskje bare 3-4 sider du må skumme gjennom). -Stigma Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Bruk liveupdate for MSI, enkelt og greit.. ps. se her http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=511&kind=1 BIOS Type AMI® BIOS File Sizes 267KB Version 1.7 Update date 2004-7-1 Update Description Support AMD 3200+ FSB 166MHz CPU Såvidt jeg vet så finnes XP 3200+ bare med 200MHz fsb... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå