Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser ved innlogging - driverkonflikt?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har kjøpt meg nye deler til pcen, og har holdt på noen dager (!) nå for å få ting til å funke.

Nytt hovedkort: Sapphire 200p (ATI radeon xpress chipset) (socket 939 og pci-e)

Ny CPU: AMD Athlon 64 3000+

Ny RAM: 512mb Twinmos pc3200 (ja jeg hadde sdram før!!)

Nytt skjermkort: Gainward Geforce 6200 turbocache - pci-e

I tillegg måtte jeg kjøpe ny PSU - Q-TEC 400W - fordi jeg måtte ha slik 4pins strømkontant til hovedkortet for å få strøm til CPU etc.

Har fått innstallert både Windows 2000 og XP etterhvert, for å teste at det ikke er en bagatell... (dog er XP skadet nå, så om jeg må gjøre noe der trengs en reinstall).

Problemet:

Når jeg har innstallert windows, logger inn osv. funker alt fint. MEN så fort jeg innstallerer nvidia driverne og restarter pcen fryser den seg under innloggingen. Av og til får jeg etterhvert BSOD med [machine_check_exception] - som egentlig ikke sier så mye (har tatt et søk på google - det har med hardware å gjøre, men det regnet jeg allerede med).

Så da går jeg inn i safemode, avinnstallerer driverne, starter vanlig, og det funker igjen.

Har prøvd å koble fra diverse enheter - cd-romer, diskettstasjon, nettverkskort - hjelper lite, samt å ta ut og inn skjermkortet, og har prøvd en annen rambrikke. Har prøvd gamlere versjon av nvidia driverne. Har også innstallert driverne som fulgte med CDen til hovedkortet, men det hjalp heller ikke. Har innstallert og uninstallert forskjellige drivere og greier i ett sett nå. Når jeg prøver å starte hovedkort cd-autorun får jeg nå beskjed om : The current driver can't support this chipset!

Det virker da som det er noen konflikt her, noe med at hovedkortet har ATI chipset, mens skjermkortet er nvidia. Det burde jo i utgangspunktet ikke være noe problem men..

Etter at jeg har innstallert diverse drivere får jeg også flere konflikter... hvis jeg går til enhetsbehandling. F.eks får "ATI SMBus" denne: "Inn-/ut-område 0400 - 040F brukes av:

Ressurser på hovedkortet"

Tror også skjermkortet får noen lignende konflikter nå, men har akkurat uninstallert driverne igjen, så får det ikke opp nå. (Får evt. ta det senere)

Noen idéer om hva jeg kan gjøre? Synes jeg har prøvd det meste! Men det må jo være noen form for løsning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe. ikkje får å være stygg men må egentlig si du nesten fortjener de problemene dine(6). Kem som kan finne på å kjøpe et Sapphire hovedkort å velge et Gainward skjermkort?? noe som ikkje temmer. ATI 4 ever.. å helst Sapphire.. hehe.. kjøp nytt skjermkort du:D(Y)

Lenke til kommentar

Vanskelig den der...

Litt dumt at du kjøpte deg Q-tec-PSU. Disse er kjent for å være dårlige. Bytt den snarest dersom du har mulighet til det. Tror ikke den er årsaken til problemene dine, men bytt den likevel.

Du er sikker på at du installerer rett drivere? KUN chipsett-drivere fra ATI, og KUN grafikkort-drivere fra Nvidia?

Du har jo noen adresse-konflikter. Kan være det som er åsaken. Kikk inne i BIOS, og prøv med både "BIOS setter opp faste adresser for PCI-enheter" og "automatisk oppsett" e.l. Håper du skjønner hva jeg mener...

Jeg tror en av disse to tinga er årsaken til problemene dine. Hvis du får utelukket disse, så prøv å få testet grafikkortet i en annen maskin.

Alt ser bra ut i Linux, forresten? Ingen striper på skjermen som ikke skal være der, e.l.?

Lenke til kommentar

Alt ser flott ut i linux, fikk kjørt noen videofilmer også - funker bra. Så det er nok ikke hardwarefeil.

Har visst ikke noen konflikt på skjermkortet ser jeg. Det er bare på et par andre ting. Men det kan jo også være at de bare deler et område har jeg hørt...

PSUen har jeg ikke tenkt å skifte med det første... hadde en annen da jeg fikk delene, men så måtte jeg ha sånn 4-pins firkantet strømkontakt til hovedkortet, så da måtte jeg kjøpe denne (på lokal databutikk), og det var to PSUer og velge mellom med slik kontakt - Qtec'en på 400W og en annen på 330W. Så...

Skal prøve å installere XP på nytt i dag, og driverne. Men har ikke store forhåpninger...

Lenke til kommentar

Har hatt akkurat samme problemene med et asus hk og ati skjermkort, hadde til og med skjermkortet i retur for test men kom tilbake som ok..

Hk funker fint med geforce.

Fant ikke ut hvorfor det skjedde så regner med det rett og slett er ukompitabelt (noe som kan skje desverre..)...

Edit:

Og skjermkortet funker i annen maskin seff..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

nv4_mini.sys - hva er egentlig denne til?

Jeg slettet en del driverfiler (nvidia), og proevde aa boote uten for aa se hva som hendte. Og ja... det som skjedde var at jeg kom meg inn i windows fordi den ikke klarte laste driverne... Saa jeg gjenopprettet noen av driverne og proevde igjen.. samme. Til slitt var det bare nv4_mini.sys igjen, da jeg la den inn fryser det igjen...

Har det noen spesiell sammenheng med denne fila/driveren eller er det bare det at den trengte denne for aa loade driverne generelt? Eller hva?

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan finne ut, er nv4_mini.sys "hovedfila" for driversystemet til Nvidia. Så fjerner du den, stopper du Nvidia-driverne. Er langtifra sikkert den er årsaken til problemene dine.

Prøvd med autooppsett av adressering av PCI-porter i BIOS? Og ikke auto? Hvis du fortsatt har adresse-problemer da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...