Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Syklister som legger seg oppi ræva på deg og bruker grunnen, da kan jeg kjøre fortere og det blir mindre kø som argument burde seriøst tenke seg litt om. Som iallefall en annen har nevnt er hva er bremselengden på en sykkel i 90km/t som en her påsto han syklet i?

6208648[/snapback]

Yes, men greia er at enten ser du over/gjennom bilen og får flytta deg lenge før bilen trenger å bremse, eller så er du på den ene siden av bilen og suser forbi med en kjempeliten sving og bremser ved siden av bilen, og hvis det er vare/lastebiler og du ikke rekker å bremse, holder du i mot med hendene i stedet. funker fint det og, hvis de har lift bak.

 

Folk som er for dødsstraff skulle vært skutt!

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syklister som legger seg oppi ræva på deg og bruker grunnen, da kan jeg kjøre fortere og det blir mindre kø som argument burde seriøst tenke seg litt om. Som iallefall en annen har nevnt er hva er bremselengden på en sykkel i 90km/t som en her påsto han syklet i?

6208648[/snapback]

Yes, men greia er at enten ser du over/gjennom bilen og får flytta deg lenge før bilen trenger å bremse, eller så er du på den ene siden av bilen og suser forbi med en kjempeliten sving og bremser ved siden av bilen, og hvis det er vare/lastebiler og du ikke rekker å bremse, holder du i mot med hendene i stedet. funker fint det og, hvis de har lift bak.

 

Folk som er for dødsstraff skulle vært skutt!

6213695[/snapback]

 

Har du noengang tenkt på at det er sjåføren av bilen som blir straffet hvis du faktisk havner under bilen, evt velter og bilen bak kjører på deg?

Lenke til kommentar
Har du noengang tenkt på at det er sjåføren av bilen som blir straffet hvis du faktisk havner under bilen, evt velter og bilen bak kjører på deg?

6213705[/snapback]

Ser ikke helt for meg hvordan jeg skulle havne under bilen jeg sykler bak.. Kan heller ikke huske å ha veltet i fart. Har heller aldri smakt autovern, tror rett og slett du ikke aner at man kan ha oversikt baki der også, og at du aldri har syklet fort i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Har du noengang tenkt på at det er sjåføren av bilen som blir straffet hvis du faktisk havner under bilen, evt velter og bilen bak kjører på deg?

6213705[/snapback]

Ser ikke helt for meg hvordan jeg skulle havne under bilen jeg sykler bak.. Kan heller ikke huske å ha veltet i fart. Har heller aldri smakt autovern, tror rett og slett du ikke aner at man kan ha oversikt baki der også, og at du aldri har syklet fort i det hele tatt.

6213730[/snapback]

 

Har aldri syklet en halvmeter bak en bil i fart hvis det er det du tenker på, men i en hastighet på 40 km/t som ikke engang er spesielt fort vil du med en reaksjonstid på 0,5sek (som er urealistisk bra) trille ca 10 meter før du i det hele tatt rekker å tenke på om du skal bremse eller svinge. Hvis da sjåføren av bilen bråbremser litt for å unngå en katt som kommer løpende over veien (fra den siden du ikke ser grøfta rett foran bilen)

har du da et problem om du er nærmere enn 12-15 meter (som det ikke høres ut som du er). Eller for å være nøyaktig: JEG ELLER EN ANNEN SOM KJØRER BILEN FORAN DEG HAR ET PROBLEM SIDEN VI BLIR STRAFFET FOR DIN ANSVARSLØSHET OG MANGEL PÅ RESPEKT FOR VEITRAFIKKLOVEN.

Skal du være regnet som kjørende er du pliktig å holde minimum 3 sekundmeter avstand til andre kjøretøy!

Lenke til kommentar

Alle syklist-grupper i Norge har kjempeproblemer med å få utøvd aktiviteten sin på en trygg og ordentlig måte.

 

Bysyklisten har ingen gode fil-valg da høyre fil brukes av busser, venstre fil brukes av biler, fotgjengerfelt brukes av fotgjengere, hunder og barnevogner, og en mellomting mellom filene er det eneste som kan brukes. Innføring av sykkelfil mellom kollektivfeltet og det andre feltet må på plass for at bysyklisten skal få ferdes trygt.

 

Veisyklisten har også sjelden gode sykkelfelt, og ute på landeveien er ofte skulderen for dårlig og liten til å sykle på. Mange steder er det montert autovern som gjør det vanskelig å tillate biler å passere - rett og slett fordi det ikke er plass. Sykkelfelt finnes nesten aldri, og er i beste fall korte og svingete, og gir ingen oversikt over trafikken ved avkjøringer. Disse er i beste fall godt egnet til skolevei, og ingen er tjent med å ha landeveisyklister på treningstur eller pendling der barna går.

 

Terrengsyklisten har riktignok tilgang til massevis av skog og stier, men disse skogene og stiene blir også brukt av familier på tur, hundeluftere og mosjonister. Oversikten er dårlig i skogen, lydene er så svake at de ikke kan høres, og brukerne har stor hastighetsforskjell. Dette medfører at fotfolket blir vettaskremt og ser seg lei av syklistene. Mange steder i "Marka" rundt Oslo, og i "Bymarka/Estenstadmarka" utenfor Trondheim er det spesifikke sykkelstier. Allikevel er det mange fotfolk her, men siden syklistene tror de har sitt på det trygge blir episodene desto skumlere på disse strekningene. Disse utpekte sykkelstiene fungerer som regel dårlig for å komme fram til et sted, og blir kjedeligere for hvert år som går da langrennsløperne får gjennom forslag som gruslegging, bygging av broer og drenering.

 

Utforsyklisten har svært få steder å være. Beste alternativet er Sverige og Oppdal, for der er det heiser. Skal man gjøre det innenfor rekkevidde blir ofte Frognerseterbanen i Oslo, og den derre taubanen i Bergen brukt som transportmiddel. Stiene er ikke utbredt og få vet om dem. De bedre egnede skianleggene får ikke brukes da aktiviteten utsetter terrenget for erosjon...

 

Feriesyklisten har for eksempel Rallarvegen som utgangspunkt. Det fins mindre enn 10 slike egnede strekninger å utføre på sykkel i Norge, der syklister ikke er del av alminnelig trafikk.

 

Som vi alle vet, har Norge et lavt antall borgere per kvadratkilometer. En del av terrenget er for kupert til å kunne sykles på, men det er store marginer for forbedring. Langrennsløyper burde asfalteres; da ville man ha et godt og flatt underlag å lage skispor på når snøen kom, og landeveissyklisten hadde hatt treningsruter som ikke var til hinder for fotgjengere og bilister. Rutene burde være tilstrekkelig brede for rulleskøyter og sykler. Bedre merking av stier kun for terrengsyklister er et annet viktig steg. Foreløpig er disse stiene kun avmerket på kart. En åpning for utforsyklister i skisentere ville konsentrert skaden til det området, og det ville vært lettere å lage hopp, doseringer og kuler til almenn bruk. Veier som omasfalteres bør få tilstrekkelig bred skulder for to bredder med syklister, og dette bør også gjennomføres i de mest sentrale veiene i byer.

 

Ka dokke trur?

Lenke til kommentar
Har aldri syklet en halvmeter bak en bil i fart hvis det er det du tenker på, men i en hastighet på 40 km/t som ikke engang er spesielt fort vil du med en reaksjonstid på 0,5sek (som er urealistisk bra) trille ca 10 meter før du i det hele tatt rekker å tenke på om du skal bremse eller svinge. Hvis da sjåføren av bilen bråbremser litt for å unngå en katt som kommer løpende over veien (fra den siden du ikke ser grøfta rett foran bilen)

har du da et problem om du er nærmere enn 12-15 meter (som det ikke høres ut som du er). Eller for å være nøyaktig: JEG ELLER EN ANNEN SOM KJØRER BILEN FORAN DEG HAR ET PROBLEM SIDEN VI BLIR STRAFFET FOR DIN ANSVARSLØSHET OG MANGEL PÅ RESPEKT FOR VEITRAFIKKLOVEN.

Skal du være regnet som kjørende er du pliktig å holde minimum 3 sekundmeter avstand til andre kjøretøy!

6213782[/snapback]

Urk.. 40 km/h er ca lik 10 m/s. vanlig reaksjonstid er ca 0.1-0.2 sekunder. Jeg kommer en eller to meter, ikke ti. Hvorfor skulle bilisten bli straffet for om jeg kommer borti bak? Og hva er en sekundmeter?

Lenke til kommentar
Har aldri syklet en halvmeter bak en bil i fart hvis det er det du tenker på, men i en hastighet på 40 km/t som ikke engang er spesielt fort vil du med en reaksjonstid på 0,5sek (som er urealistisk bra) trille ca 10 meter før du i det hele tatt rekker å tenke på om du skal bremse eller svinge. Hvis da sjåføren av bilen bråbremser litt for å unngå en katt som kommer løpende over veien (fra den siden du ikke ser grøfta rett foran bilen)

har du da et problem om du er nærmere enn 12-15 meter (som det ikke høres ut som du er). Eller for å være nøyaktig: JEG ELLER EN ANNEN SOM KJØRER BILEN FORAN DEG HAR ET PROBLEM SIDEN VI BLIR STRAFFET FOR DIN ANSVARSLØSHET OG MANGEL PÅ RESPEKT FOR VEITRAFIKKLOVEN.

Skal du være regnet som kjørende er du pliktig å holde minimum 3 sekundmeter avstand til andre kjøretøy!

6213782[/snapback]

Urk.. 40 km/h er ca lik 10 m/s. vanlig reaksjonstid er ca 0.1-0.2 sekunder. Jeg kommer en eller to meter, ikke ti. Hvorfor skulle bilisten bli straffet for om jeg kommer borti bak? Og hva er en sekundmeter?

6213842[/snapback]

 

Regnefeil fra min side :blush: Men vanlig reaksjonstid er 1,5 sekund ved overraskende hendelser (kilde, se side 9), så resultatet blir bortimot det samme, og det var vel egentlig snakk om hastigheter opp mot 80-90km/t her, brukte bare 40 som et eksempel siden du da har mulighet til å overleve et sammenstøt.

Billisten er automatisk ansvarlig for sammenstøt med myke trafikanter (hvis du vil ta selvmord og hopper ut 2 meter foran bilen min på E18 kan jeg bli dømt for bildrap), derfor vil jeg bli straffet, og hvis du er heldig å bare bulker fangeren og knuser en lyk, har du da forsikring for å dekke skadene?

En sekundmeter er den avstanden du tilbakelegger på et sekund - Teorikurs burde vært obligatorisk for alle som ferdes på veien.

 

Edit: økte reaksjonstiden og la til kilde

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Veit ikke helt, jeg.. om definisjonen på et lysår eller en sekundmeter hadde vært smart å ha når man skal sykle. Jeg har aldri brukt det, men jeg har heller ikke visst hva en sekundmeter var før nå. Takk skal du ha :)

 

Hva er det du er så engstelig over, som gjør at du bremser i hytt og gevær for å kaste meg av lasset ditt? Prøver du å berge livet mitt, støtfangeren din, eller tenker du at det er best jeg blir vant med det med det samme, så jeg ikke skulle bli overrasket? Hvorfor kan ikke også du kjøre forutsigbart? Er det værre å irritere seg over at en syklist holder følge enn å ergre seg over at han ligger foran deg?

Lenke til kommentar

Du kan ikke forutse uforutsette hendelser, er kanskje derfor det heter uforutsigbare hendelser.

Når vi må bråbremse fordi det er en katt som er ute på selvmordtokt, så er det en utforutsigbar hendelse for bilisten. For syklisten blir det uforutsette hendelsen at vi bråbremser og han deiser rett inn i bakfangeren på bilen og muligens slenger seg inn i eller over baksetet på bilen.

 

Som nevnt tidligere, det er en grunn til at du skal holde tre sekunders avstand, dette er for at du skal rekke å reagere dersom noe utforutsett hender.

Lenke til kommentar
Veit ikke helt, jeg.. om definisjonen på et lysår eller en sekundmeter hadde vært smart å ha når man skal sykle. Jeg har aldri brukt det, men jeg har heller ikke visst hva en sekundmeter var før nå. Takk skal du ha :)

 

Hva er det du er så engstelig over, som gjør at du bremser i hytt og gevær for å kaste meg av lasset ditt? Prøver du å berge livet mitt, støtfangeren din, eller tenker du at det er best jeg blir vant med det med det samme, så jeg ikke skulle bli overrasket? Hvorfor kan ikke også du kjøre forutsigbart? Er det værre å irritere seg over at en syklist holder følge enn å ergre seg over at han ligger foran deg?

6213928[/snapback]

 

Har faktisk bare irritert meg over syklister en håndfull ganger (inkl den gangen jeg måtte kjøpe ny sykkel til han som syklet i siden på bilen min), og sykler ganske ofte tur med bikkja selv.

Det som plager meg er holdinigen din (og enkelte andre syklisters holdning) til andre trafikanter. Som billist skal ikke jeg være nødt til å bekymre meg over at det kan være en kamikazesyklist 1 meter fra støtfangeren min når jeg ligger langs hovedveien i 60-70 sånn at jeg skal meie ned en 4-åring på løpetur etter fotballen sin istedenfor å bråbremse.

Lenke til kommentar
Ofte har disse veiene 70km/t fartsgrense, og de kan ofte være litt svingete. Hva skjer om du kommer rundt en sving i 70, og det ligger en syklist og fiser i motvind? Du kan enten velge å slenge deg over i det andre kjørefeltet og kveste deg og en annen bil, eller å snitte syklisten med 2cm klaring.  :mad:

6213394[/snapback]

 

Da har du høyere fart en det som er forsvarlig i forhold til veien og forholdene. Hva skjer om det står en bil med motorstopp, gående langs veien, hester, mopeder, traktorer i samme gitte tilfelle?

6213545[/snapback]

 

 

Det er vel strengt tatt en litt dårlig vei. Poenget er at sykkelstien går gjennom et boligfelt som ligger litt unna veien. Men det er ca 0 personer som bruker den.

 

Går også en del buss forbi her, og det er ekstremt lite plass å svinge utenom på.

 

Grøft og myr på den ene sia, og fjellvegg på den andre.

Lenke til kommentar

Det er vel et generelt problem i Norge at veier bygges med tilnærmet ikkeeksisterende veiskulder. Når det bygges ny vei bør det tenkes litt mer på å tilrettelegge for sykling. En bedre veiskulder vil også være positiv mhp. generell trafikksikkerhet. Ved bygging av gang/sykkelsti bør det også tas mer hensyn til syklende ved at underganger bygges mer oversiktlig. Helst bør egne sykkelfelt bygges. Da tror jeg flere vil velge sykkel fra/til jobb.

Lenke til kommentar
Har faktisk bare irritert meg over syklister en håndfull ganger (inkl den gangen jeg måtte kjøpe ny sykkel til han som syklet i siden på bilen min), og sykler ganske ofte tur med bikkja selv.

Det som plager meg er holdinigen din (og enkelte andre syklisters holdning) til andre trafikanter. Som billist skal ikke jeg være nødt til å bekymre meg over at det kan være en kamikazesyklist 1 meter fra støtfangeren min når jeg ligger langs hovedveien i 60-70 sånn at jeg skal meie ned en 4-åring på løpetur etter fotballen sin istedenfor å bråbremse.

6214273[/snapback]

Ja, leste det om sykkelen i siden din.. Ikke bra. Når jeg praktiserer slike ting er det på strekninger jeg er veldig godt kjent, uten befolkning og helt åpen sikt. Har gjort det mange ganger, og aldri fått noe trøbbel så lenge sjåføren ikke har sett meg. Det er forresten ganske sjelden jeg ligger bak vanlige personbiler, for det er så lite luft bak dem uansett. Går mest i varebiler, trailere og busser. Når de skal forbi, akselererer de så sakte at man klarer å følge med dem, og de kjører veldig jevnt og fint. Også ser de deg ikke :D Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig, og brems for all del for fire-åringene og alle andre - ikke tenk på meg hvis jeg hadde vært der!

Lenke til kommentar

Greit nok at du ikke skylder på bilisten om han må bråbremse. Men det gjør ikke loven. Veldig surt for bilisten at han i værste fall skal dømmes for bildrap bare fordi du har så lite respekt for deg selv og andre at du utfordrer skjebnen på den måten. At du ligger bak busser og slikt er jo heller ikke bra, for da har du jo enda mindre oversikt... :no:

Lenke til kommentar

Til mar1us: Du sa jo selv at du skaffer deg oversigt med å se gjennom bilen foran. Hvordan klarer du det med en lastebil/buss?

Du prøver å begrense risikoen med å gjøre dette bare på strekninger du er kjent med, men jeg synes likevel det er respektløst av deg å gjøre dette på en måte sånn at sjåføren av bussen / lastebilen kan bli drapsman uten engang å vite at du var der.

Lenke til kommentar
Til mar1us: Du sa jo selv at du skaffer deg oversigt med å se gjennom bilen foran. Hvordan klarer du det med en lastebil/buss?

Du prøver å begrense risikoen med å gjøre dette bare på strekninger du er kjent med, men jeg synes likevel det er respektløst av deg å gjøre dette på en måte sånn at sjåføren av bussen / lastebilen kan bli drapsman uten engang å vite at du var der.

6215145[/snapback]

Det er bare å sykle litt til siden det, så ser man så langt man vil. Ta i ekstra, dra ut av vinden, se og kom tilbake før farten er for liten til å holde følge.

 

Tar forresten poenget med at sjåføren kan bli morder pga mine handlinger, men jeg synes det er litt søkt og et vel drøyt drag å ta det dit. Og mindre avstand til kjøretøyet foran == mindre hastighetsforskjell == mindre skade. Det som skjer med bussen opplever passasjerene like mye som meg. Ser rett og slett ikke at dette er noe mer farlig for meg enn en mopedulykke ville vært, og det føles langt tryggere enn å bli forbikjørt, presset i skulderen/autovern, og ingen irriterer seg over at jeg lager kø..

 

litt OT: Hvor mange dør av å kræsje på moped hvert år, blant de som er innvolvert i en ulykke?

Lenke til kommentar

SKaden som påføres deg kommer ikke bare av at du treffer bilen, det kommer av at bilen stopper og det gjør ikke du. Det er umulig å forutse om du kommer til å fly over bilen og bortover asfalten eller om du smeller inn bakvinduet på bilen.

Lenke til kommentar

Jeg må bare påpeke at Mar1us sine jackass-stunt ikke er representativt for den jevne syklist.

Som syklist både på MTB og racer tar jeg sterkt avstand fra de handlinger han presenterer her ...

 

Eneste kjøretøy jeg tørr henge i dragsuget på er traktorer. med 40-50 km/t har jeg mer enn nok bremselengde om den skulle bremse det den var godt for.

Lenke til kommentar
Jeg må bare påpeke at Mar1us sine jackass-stunt ikke er representativt for den jevne syklist.

Som syklist både på MTB og racer tar jeg sterkt avstand fra de handlinger han presenterer her ...

 

Eneste kjøretøy jeg tørr henge i dragsuget på er traktorer. med 40-50 km/t har jeg mer enn nok bremselengde om den skulle bremse det den var godt for.

6215419[/snapback]

Hehe, enig. Kjekt å henge på traktorer.

Lenke til kommentar
Har faktisk bare irritert meg over syklister en håndfull ganger (inkl den gangen jeg måtte kjøpe ny sykkel til han som syklet i siden på bilen min), og sykler ganske ofte tur med bikkja selv.

Det som plager meg er holdinigen din (og enkelte andre syklisters holdning) til andre trafikanter. Som billist skal ikke jeg være nødt til å bekymre meg over at det kan være en kamikazesyklist 1 meter fra støtfangeren min når jeg ligger langs hovedveien i 60-70 sånn at jeg skal meie ned en 4-åring på løpetur etter fotballen sin istedenfor å bråbremse.

6214273[/snapback]

Ja, leste det om sykkelen i siden din.. Ikke bra. Når jeg praktiserer slike ting er det på strekninger jeg er veldig godt kjent, uten befolkning og helt åpen sikt. Har gjort det mange ganger, og aldri fått noe trøbbel så lenge sjåføren ikke har sett meg. Det er forresten ganske sjelden jeg ligger bak vanlige personbiler, for det er så lite luft bak dem uansett. Går mest i varebiler, trailere og busser. Når de skal forbi, akselererer de så sakte at man klarer å følge med dem, og de kjører veldig jevnt og fint. Også ser de deg ikke :D Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig, og brems for all del for fire-åringene og alle andre - ikke tenk på meg hvis jeg hadde vært der!

6214932[/snapback]

 

 

Til mar1us: Du sa jo selv at du skaffer deg oversigt med å se gjennom bilen foran. Hvordan klarer du det med en lastebil/buss?

Du prøver å begrense risikoen med å gjøre dette bare på strekninger du er kjent med, men jeg synes likevel det er respektløst av deg å gjøre dette på en måte sånn at sjåføren av bussen / lastebilen kan bli drapsman uten engang å vite at du var der.

6215145[/snapback]

Det er bare å sykle litt til siden det, så ser man så langt man vil. Ta i ekstra, dra ut av vinden, se og kom tilbake før farten er for liten til å holde følge.

 

Tar forresten poenget med at sjåføren kan bli morder pga mine handlinger, men jeg synes det er litt søkt og et vel drøyt drag å ta det dit. Og mindre avstand til kjøretøyet foran == mindre hastighetsforskjell == mindre skade. Det som skjer med bussen opplever passasjerene like mye som meg. Ser rett og slett ikke at dette er noe mer farlig for meg enn en mopedulykke ville vært, og det føles langt tryggere enn å bli forbikjørt, presset i skulderen/autovern, og ingen irriterer seg over at jeg lager kø..

 

litt OT: Hvor mange dør av å kræsje på moped hvert år, blant de som er innvolvert i en ulykke?

6215274[/snapback]

 

Må inrømme at dette er det mest idiotiske trafikk-relaterte utsagnet jeg noensinne har hørt, bare glad det ikke finnes mange som tenker som deg der ute.

 

Lå forresten bak en syklist forleden dag, som gjorde "alt" riktig, lå på fartgrensen, ga tegn når han svingte, stoppet ved rødt lys osv. satt nærmest og heiet på han i bilen, skulle ønske flere kjørte slik i trafikken (både syklister og bilister).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...