Gå til innhold

Syklister i trafikken

Glenn635

Anbefalte innlegg

Fant samme story på dagbladet, må bare lime inn noe fra den:

"- Jeg så sjåføren pekte på sykkelstien, men det ville vært uforsvarlig med hensyn til andre syklister og gående om jeg skulle kjøre så fort der, sier Valen til Varden, som anslår farten til å være rundt 50-60 km/t på slike intervalltreninger."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du skal over et fotgjengerfel så plikter du å GÅ, samtidig som du leier sykkelen din. Når du sykler over et fotgjengerfelt så regnes du som kjørende og biler har derfor ikke stoppeplikt for deg, ei heller vikeplikt.

Som du selv sier er det ikke påbudt å gå, men det er en fordel i forhold til ansvar når det kommer biler.

Hvis du står der og venter til en snill bilist stopper, så er vel det greit, men du bør være klar over at ingen bilist er pliktig til å stoppe, så lenge du ikke har gått av sykkelen. Problemet her er at enkelte syklister kommer susende og hverken stopper, bremser eller ser seg om(tydligvis) før de skal over ett fotgjengerfelt.

Jeg skjønner ikke hva dere prøver å oppnå med disse historiene. Det gir dere ikke noen større rett til selvtekt, uansett hvor mange dere måtte komme opp med. Det finnes en mengde biler som kjører mot enveiskjøringer og røde lys også. Eneste gangen jeg har vært i en ulykke var da jeg syklet og en bil som kom ut fra liten sidevei til min venstre ikke overholdt vikeplikten. Tullingen prøvde seg faktisk nettopp med å si at jeg hadde syklet på fortauet. Heldigvis stoppet en annen billist som hadde sett det hele, så han ga seg fort.

Så du oppfatter altså familier, eldre, de med barnevogn og unger eller andre som ikke sykler like fort som deg, akkurat på samme måten som bilister oppfatter deg. Fiffig;)

Forskjellen er altså at på veien regnes man som kjørende, med samme rettigheter og plikter som andre.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Så du oppfatter altså familier, eldre, de med barnevogn og unger eller andre som ikke sykler like fort som deg, akkurat på samme måten som bilister oppfatter deg. Fiffig;)

Forskjellen er altså at på veien regnes man som kjørende, med samme rettigheter og plikter som andre.

6208302[/snapback]

I tillegg er forhåpentligvis veiens trafikanter betraktelig mer forutsigbare. Det nytter rett og slett ikke å ha det travelt på en gangsti med andre individer. Hvor mange 5-åringer på sykkel vet forskjell på høyre og venstre? Småbarnsmødre går gjerne to i bredden med barnevogn, for ikke snakke om hund og eier på hver sin side av stien, med hundebånd på tvers.

Ett sted må vi kunne sykle, og da er det i de fleste mine tilfeller mest naturlig å benytte veien, der jeg SKAL bli respektert som andre kjørende trafikanter.

Man er tydeligvis uønsket både på gangstien og veien, mens andre idretter har både heltestatus og tilrettelagte forhold å trene på ...

At både bilister og syklister har enkelte som ødelegger inntrykket for resten av gruppene er litt kjipt, men man kan ikke slå alle over en kam.

Lenke til kommentar
En ting er iallefall helt klart, dersom du skal sykle langs veien, så se til pokker å slipp forbi køen du har bak deg en gang imellom! Det er så egoistisk at jeg blir kvalm når jeg har sitti 20-30 min i kø, og til slutt får se at det er en syklist som lager køen! Skal èn syklist hekte xxx antall menesker?!

6157309[/snapback]

Skal oss uten bil lide med astma og faenskap fordi du er så lat at du ikke klarer å bruke kollektivtrafikk eller din egen muskelkraft for å komme deg til og fra de stedene du ønsker?

Ja, du har en bedriten argumentasjon.

6157812[/snapback]

For å svare på spørsmålet ditt cato; JA!!

Ikke nok med at du bryter med veitrafikkloven "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. [...]"

Men du egger også på deg oss som hater syklister som tror de eier veien. Og da blir de snittkjørt. Fort. Blir syklisten overmodig en dag og flyr ut i veien uten å se seg for uten en bekymring i verden, be my guest, du som er den myke trafikanten.

Men bare så det er sagt, ligger man så langt inn til siden som mulig når det ikke er fotgjengerfelt og man evt slenger inn i en busslomme hvis det er masse kø som man ikke får kjørt forbi pga motgående trafikk så er det greit, de som oppfører seg har jeg ikke noe problem med.

Lenke til kommentar

Akkurat men de færreste syklister på veien retter seg etter veitrafikkloven og burde derfor fjernes fra veien, både til sitt og andres beste.

Hva skjer den gangen en tulling av en syklist vrenger ut foran meg som kjører bil og jeg ikke rekker å bråbremse. Jo det skal jeg fortelle deg, jeg kan i værste fall bli tiltalt for bildrap. Jeg synes det blir helt feil å fremstille det som at bilførere ikke tar hensyn til syklister når det faktisk oftest er motsatt fall som er tilfelle.

Jeg har ikke noe i mot syklister i trafikken, så lenge DE klarer å rette seg etter de plikter de har ved at de er kjørende og ikke bare holde på de rettighetene de har, for ja de har også rettigheter i trafikken.

Lenke til kommentar

Leste nettopp artikkelen med valen i dagbladet, og jeg ble sjokkert over at det går an på bli så idiot i bil. Spesielt lastebil.

Men over til den mer "vanlige" formen for reaksjon som er litt mer moderat sinne. Aggressive sjåfører er livsfarlige mener nå jeg. Og noe av det mest irriterende man finner på veien, LANGT mer irriterende enn vanlige syklister.

Dette mener jeg :

sykler man på en vei der fartsgrensen 60 eller mindre og man holder en fart over 30 km\t et eller annet sted. Så er det HELT greit og muligens TRYGGERE for samfunnet at man sykler på veien. Det finnes en rekke mopeder idag som ikke gjør så mye over 40. Og mange syklister sykler i 40 over større distanser. Å sykle i 40 på gangfelt er langt fra forsvarlig mener nå jeg.

Dere lærte samtidig alle på trafikkskolen at man skal behandle syklister i trafikken som alle andre trafikkanter, så hvorfor er dette et så stort problem?

Nei slæpp off. Ro ned stresset i hverdagen, det er dere selv som ikke har noe godt av dette.

Lenke til kommentar
For å svare på spørsmålet ditt cato; JA!!

Ikke nok med at du bryter med veitrafikkloven "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. [...]"

Men du egger også på deg oss som hater syklister som tror de eier veien. Og da blir de snittkjørt. Fort. Blir syklisten overmodig en dag og flyr ut i veien uten å se seg for uten en bekymring i verden, be my guest, du som er den myke trafikanten.

Det er jo bare komisk at du siterer veitrafikkloven hvor det står at man skal være aktpågivende og varsom, og i samme åndedrag hevder at de som ikke følger den skal "snittkjøres". Det er så absolutt ikke din oppgave å være lovens lange arm, og dødsstraff som følge av uaktsom sykling er det vel heller ingen som fortjener.

Men bare så det er sagt, ligger man så langt inn til siden som mulig når det ikke er fotgjengerfelt [...]

6208530[/snapback]

"Fotgjengerfelt"? Ringer det en bjelle?

Lenke til kommentar

Syklister som legger seg oppi ræva på deg og bruker grunnen, da kan jeg kjøre fortere og det blir mindre kø som argument burde seriøst tenke seg litt om. Som iallefall en annen har nevnt er hva er bremselengden på en sykkel i 90km/t som en her påsto han syklet i?

Noen har jo den ideen om de har en bil bakseg som ligger for nærmt småbremser de litt for å skremme han bak.

Neste gang en syklist ligger bak meg burde han virkelig være klar for å fly. De påstår at de har rett på å være der, men da får dem jammen meg følge regler, de som kommer bak har vikeplikt.

Men det var litt offtopic.

Angående vei/sykkel sti skjønner jeg problemstillingen for syklister. Men det burde være litt regler her for at trafikken skal kunne flyte. F.eks ikke 2 i bredden, ha avstand til syklisten forann deg slik at en bil for plass osv.

Lenke til kommentar
"Fotgjengerfelt"? Ringer det en bjelle?

6208643[/snapback]

"Sykkelsti"? *ding, dong*

Syklister ikke noe mer problem enn bilister, så lenge de følger de samme reglene.

Syklister som ligger i dragsuget ligger ihvertfall ikke 3 sekunder bak deg, det er helt sikkert. (1001, 1002, 1003, som regnes som forsvarlig avstand)

Problemet er at bilister ser på syklister og biler med "L" på er objekter som MÅ passeres. Syklister, på sin side, vil ikke føle seg trampet på og demonsterer ved å legge seg i alle retninger.

Senest på søndag endte jeg bak en syklist, som faktisk klarte å holde 45 kmpt, på en vei hvor det var 50. Ikke noe problem for min del, jeg hadde ikke noe dårlig tid, så jeg holdt bare litt avstand for at syklisten ikke skulle stresse med å legge seg ut i kanten. Ved neste rundtkjøring skiltes våre veier, og jeg hadde ikke tatt noe skade av det.

Lenke til kommentar
Angående vei/sykkel sti skjønner jeg problemstillingen for syklister. Men det burde være litt regler her for at trafikken skal kunne flyte. F.eks ikke 2 i bredden [...]

Man skal ikke kjøre forbi mens det kommer bil mot. For dem som kjører riktig er det derfor vanligvis bare en fordel at de ligger to i bredden, siden det blir et kortere felt å passere. Problemet i slike tilfeller er at bilister bare *må* forbi med en gang, koste hva det koste vil, når det er noen som kjører seinere enn dem.

Lenke til kommentar
Angående vei/sykkel sti skjønner jeg problemstillingen for syklister. Men det burde være litt regler her for at trafikken skal kunne flyte. F.eks ikke 2 i bredden [...]

Man skal ikke kjøre forbi mens det kommer bil mot. For dem som kjører riktig er det derfor vanligvis bare en fordel at de ligger to i bredden, siden det blir et kortere felt å passere. Problemet i slike tilfeller er at bilister bare *må* forbi med en gang, koste hva det koste vil, når det er noen som kjører seinere enn dem.

6208954[/snapback]

Så man skal ikke bli en smule irritert når det ligger 10 syklister rett etterhverandre i en 80 sone og de sykler i alt fra 30 til 50?

Lenke til kommentar

Trådstarter: Hvor bor du?

Jeg bor litt utenfor Oslo, nærmere Jar og Bekkestua. Hver eneste morgen må jeg kjøre i 10-20 km/t bare for å ta hensyn til disse syklistene som absolutt ikke vil bruke fotgjengerfeltet...

Angående dette, så mener jeg å ha lest et sted at de faktisk har rett til å sykle midt i kjørefeltet.

Lenke til kommentar
Så man skal ikke bli en smule irritert når det ligger 10 syklister rett etterhverandre i en 80 sone og de sykler i alt fra 30 til 50?

6209616[/snapback]

Jo, en smule irritert har du lov å bli, men å gjøre noe dumt bør du unngå. Man har lov å bli litt irritert på mopeder, campingbiler, vogntog og traktorer også, selv om det er lite man kan gjøre med det.

Når det er snakk om titalls syklister er det bare bra at vi ligger på to rekker. Så mange syklister skal man uansett ikke kjøre forbi før det er klart, og da er det raskere å sykle forbi 2x10 enn 20 på rekke.

Skal man gjøre uaktsomme handlinger mot så mange syklister, tilsvarer faremomentet det å presse en buss i grøften. Mulig det skaper større overskrifter, men antall skrubbsår og benbrudd er neppe verre.

Det hadde i alle fall ikke vært forsvarlig om 10-30 landeveissyklister skulle benytte gang og sykkelsti.

Ang. bremselengder er jeg helt enig. Syklister som ligger på støtfangeren for å få fart, leker virkelig med livet.

Lenke til kommentar
Det er jo bare komisk at du siterer veitrafikkloven hvor det står at man skal være aktpågivende og varsom, og i samme åndedrag hevder at de som ikke følger den skal "snittkjøres". Det er så absolutt ikke din oppgave å være lovens lange arm, og dødsstraff som følge av uaktsom sykling er det vel heller ingen som fortjener.

Straks syklisten gir faen i trafikkloven, gjør jeg det og.

Lenke til kommentar
Straks syklisten gir faen i trafikkloven, gjør jeg det og.

6211265[/snapback]

Fantastisk holdning. Det er slike som deg som gjør samfunnet bedre ... :roll:

Jeg prøvde forresten lenken i signaturen din, Rairai. Flott tiltak, men kanskje litt i konflikt med dine holdninger. Argument om reduserte antall ulykker skurrer litt med tanke på "snittkjøring av syklister".

For alles del håper jeg det er mest i kjeften det sitter. Jeg kan også godt komme med trusler om uaktsomhet, men ute på veien oppfører jeg meg pent.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint å se at sykkelfantomene velger med omhu hva de velger å svare på og ikke:) Viser vel egentlig bare syklistenes egen arroganse.

Jeg har det ikke for vane å irritere meg over syklister, men oftere og oftere så kan syklistene prise seg lykkelige over at de bilene jeg kjører har bremser og en bruker av bremsene som er i tipp-topp stand.

Lenke til kommentar

Bor i Kristiansand. Og her er det masser av deilige sykkelstier, delt fra veien med 1-2 meter med grøft.

Sykkelstiene her har det jeg vil kalle høy kvalitet, de blir feid regelmessig, og går under veien slik at du ikke skal trenge å krysse veien på gangfelt.

Har sykkel selv, og det irriterer meg grenseløst å se andre dustesyklister som tramper lystig avgårde langs veikanten.

Ofte har disse veiene 70km/t fartsgrense, og de kan ofte være litt svingete. Hva skjer om du kommer rundt en sving i 70, og det ligger en syklist og fiser i motvind? Du kan enten velge å slenge deg over i det andre kjørefeltet og kveste deg og en annen bil, eller å snitte syklisten med 2cm klaring. :mad:

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar
Jeg synes det er fint å se at sykkelfantomene velger med omhu hva de velger å svare på og ikke:) Viser vel egentlig bare syklistenes egen arroganse.

Jeg regner med at jeg er et av "sykkelfantomene". Av og til beskrives det syklister som oppfører seg som noen tullinger, og da har det ingen hensikt å svare. Jeg føler ingen plikt til å unnskylde eller forsvare dem. Derimot virker det som det er enkelte her som mener at syklister per definisjon gjør noe feil når de sykler i veien, og at de har vikeplikt for biler som kommer bakfra. Dette er feil, uansett hvor irriterende man måtte synes det er.

Lenke til kommentar
Ofte har disse veiene 70km/t fartsgrense, og de kan ofte være litt svingete. Hva skjer om du kommer rundt en sving i 70, og det ligger en syklist og fiser i motvind? Du kan enten velge å slenge deg over i det andre kjørefeltet og kveste deg og en annen bil, eller å snitte syklisten med 2cm klaring.  :mad:

6213394[/snapback]

Da har du høyere fart en det som er forsvarlig i forhold til veien og forholdene. Hva skjer om det står en bil med motorstopp, gående langs veien, hester, mopeder, traktorer i samme gitte tilfelle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...