frakk2000 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Som sagt, så har jeg ikke noe som helst problem med syklister som sykler i veien. Når de derimot sykler i veien, når det er en kjempefin sykkelsti rett vedsiden av, det er da jeg blir lei. (Ikke fortau, sykkelsti). Har en historie jeg også: En jeg "kjenner" skulle kjøre på butikken, halvveis på veien møter han en syklist, som ganske sikkert kjører midt i veien, selv om det er sykkelsti ved siden av. Han sakker ned, ruller ned passasjervinduet, og kjører opp på sia; "Hvorfor i **** sykler du ikke på sykkelstien?", syklisten tar tak i dørkarmen, og henger etter bilen. Sjåføren blir selvsagt litt irritert og sier; "Slipp bilen min", og speeder opp. Samtidig presser han litt ut mot høyre side. Etter et par meter, ser han i speilet et syklist som går på trynet ned i grøfta, og like etterpå en, sint syklist som reiser seg og knytter neven. Eid. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg var så slem engang da en syklist skulle passere på passasjersiden på bilen da jeg sto parkert.Ba mini gå ut av bilen, "heldigvis" så traff syklisten døren og ikke datren min. Det var da ca 40cm klaring mellom bil og "vegg" så han hadde ikke sjangs til å stoppe helt, bare nesten, ikke skjønner jeg hva han gjorde der heller da det er gangvei, så sykkelsti så vei :S Fatter heller ikke hvorfor norge skal bruke millioner på nye sykkelstier da de heller velger å sykle i veien uansett. 6142821[/snapback] Totalt uansvarlig! Hva om syklisten hadde skadet datteren din? Det hadde vært fullt og helt din egen feil! Lenke til kommentar
Exici Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg skjønner at det er irriterende at syklistene sykler i veien, men skjønner også at det er ganske irriterende for syklister når det går to mødre med hver sin barnevogn og ikke vil flytte seg! Burde vært en egen sykkelsti, der kun syklister kunne syklet Exici Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg var så slem engang da en syklist skulle passere på passasjersiden på bilen da jeg sto parkert.Ba mini gå ut av bilen, "heldigvis" så traff syklisten døren og ikke datren min. Det var da ca 40cm klaring mellom bil og "vegg" så han hadde ikke sjangs til å stoppe helt, bare nesten, ikke skjønner jeg hva han gjorde der heller da det er gangvei, så sykkelsti så vei :S Fatter heller ikke hvorfor norge skal bruke millioner på nye sykkelstier da de heller velger å sykle i veien uansett. 6142821[/snapback] Tror også du skal si heldigvis. Du er altså villig til å risikere datteren din sin helse for å bølle litt med en på sykkel? Greit nok, han hadde ikke noe der å gjøre, men alikevel. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) det er nettopp det som er problemet med systemet i dag. Jeg kan vedde en 10'er på at de ble bileiers feil eller noe slikt. Iom. at det var JonV som bevisst skapte ulykken skulle det bare mangle. Heldigvis for JonV er ikke syklister like store drittsekker som ham, for da hadde syklisten syklet inn i siden på bilen og laget en pen ripe. Den eneste grunnen til at ulykken skjedde var bilistens "jeg eier veien"-holdning. Siden JonV er såpass dust lyver han sikkert om hvor stor klaring det var også, for å få historien til å høres litt bedre ut for egen del. 6144358[/snapback] Tja kan jo si såpass at syklisten ble så hissig at jeg tok den enkle veien ut og ringte politiet. Politiet tok det som uansvarlig SYKLING pga stedet det skjedde, og han måtte erstatte høytalerdekslet som sprakk. Ja jeg har tenkt mye på det i ettertid med tanke på mini. Ville jeg gjort noe slikt igjen NEI. Var det uansvarlig JA. Bremser jeg når det kommer en syklist syklende i et gangfelt NEI. Bremser jeg når det kommer en syklist Gående i gangfeltet JA. Jeg har vokst mye på den hendelsen den gangen, men det er like viktig at Syklistene følger reglene som oss bilister. Kansje en skulle tatt "førerkort" for å få sykkle langs veien, siden de egentlig skal følge samme regler som oss bilister. Ps ikke rart det er mange syklister. De har vel mista førerkortet for bil og det går fortere å sykle på tråsykkel en det er å kjøre moped. Endret 21. mai 2006 av JonV Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Jeg skjønner at det er irriterende at syklistene sykler i veien, men skjønner også at det er ganske irriterende for syklister når det går to mødre med hver sin barnevogn og ikke vil flytte seg! Burde vært en egen sykkelsti, der kun syklister kunne syklet Exici 6145754[/snapback] Det er det hovedsaken av klagene går ut på. Når syklister sykler i hovedfeltet, når det ER sykkelfelt. Ca 1m felt med stiplet linje i kanten av veibanen dedikert til syklister...men bruker de dem? neida... Jeg var så slem engang da en syklist skulle passere på passasjersiden på bilen da jeg sto parkert.Ba mini gå ut av bilen, "heldigvis" så traff syklisten døren og ikke datren min. Det var da ca 40cm klaring mellom bil og "vegg" så han hadde ikke sjangs til å stoppe helt, bare nesten, ikke skjønner jeg hva han gjorde der heller da det er gangvei, så sykkelsti så vei :S Fatter heller ikke hvorfor norge skal bruke millioner på nye sykkelstier da de heller velger å sykle i veien uansett. 6142821[/snapback] Tror også du skal si heldigvis. Du er altså villig til å risikere datteren din sin helse for å bølle litt med en på sykkel? Greit nok, han hadde ikke noe der å gjøre, men alikevel. 6145802[/snapback] Ironi/sarkasme er en fin hest.. Kansje en skulle tatt "førerkort" for å få sykkle langs veien, siden de egentlig skal følge samme regler som oss bilister. Quoted for Truth! Endret 21. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det er det hovedsaken av klagene går ut på. Når syklister sykler i hovedfeltet, når det ER sykkelfelt. Ca 1m felt med stiplet linje i kanten av veibanen dedikert til syklister...men bruker de dem? neida... Grunnen er at de veldig ofte er fulle av sand, stein, og glassbrådd fra biler som har krasjet. Jeg tviler på at mange lar være å bruke dem der de er brukbare. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Senest i går sykla en midt i veien, og det var 60km/t fartsgrense(Dette var på flat bakke). Hyggelig med KØ ja. Tomt fortau og ikke lite fortau heller. Men enda skal idiotene sykle midt i veien. Ikke i sida engang.. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg lurer på hvorfor det ikke er flere sykkelstier enn det er i dette landet? Er det fordi de har samme budsjett som veiene og at alle veiprosjekter blir 350% dyrere enn prosjektert? Lenke til kommentar
JonV Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg lurer på hvorfor det ikke er flere sykkelstier enn det er i dette landet?Er det fordi de har samme budsjett som veiene og at alle veiprosjekter blir 350% dyrere enn prosjektert? 6148817[/snapback] Det er vel ene og alene forde de vet at de ikke blir brukt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Får av og til lyst til å stoppe bilen, be de flytte seg fra veien og over til sykkelstien, der de hører hjemme. ååh, fy faen så irriterenes.. jeg for min del snittkjører de.. værtfall når jeg ser det er sykkelsti rett ved siden av.. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg lurer på hvorfor det ikke er flere sykkelstier enn det er i dette landet?Er det fordi de har samme budsjett som veiene og at alle veiprosjekter blir 350% dyrere enn prosjektert? 6148817[/snapback] Det er vel ene og alene forde de vet at de ikke blir brukt. 6149576[/snapback] Hvordan kan de bli brukt når de ikke eksisterer mer enn 50 meter av gangen og blir brukt til alt annet enn sykling? Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Får av og til lyst til å stoppe bilen, be de flytte seg fra veien og over til sykkelstien, der de hører hjemme. ååh, fy faen så irriterenes.. jeg for min del snittkjører de.. værtfall når jeg ser det er sykkelsti rett ved siden av.. 6149859[/snapback] Fy faen, du er jammen ikke god, hva er vitsen med å gjøre slikt, fortjener de å dø eller noe? Syklister har like stor rett til å sykle på veien som du har til å kjøre. Syklister er pålagt å sykle ca. en halvmeter fra veikanten (husker ikke helt hvor mye det er), dette for å unngå slik "snittkjøring", altså bilene skal skal kjøre forbi kun når det er ledig i den andre veibanen. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg syns vi kan slenge på årsavgift, veiavgift og førerkort til disse og. Kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor de skal slippes ut i trafikken uten å ha gjennomført noen opplæring. Det som irriterer meg med syklister i veibanen. 1. Når de sykler litt ukontrollert fram og tilbake 0,5-1,5m inn i veibanen. 2. Når de følger sine egne regler. Så for eksempel en som sykla i veien, svingte opp på fortauet, syklet over et fotgjengerfelt og hoppa ned i veibanen på andre siden av veien igjen. Kjekk måte å slippe å stoppe i rundkjøringa på. Andre driter i røde lys, vikeplikt, osv osv. De er jo tross alt myke trafikanter. 3. Syklister som sykler langt, langt under fartsgrensen midt i veien. Spesielt når det er sykkelsti to-tre meter ved siden av. tja, så gidder jeg ikke bruker mer tid på dettan. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg syns vi kan slenge på årsavgift, veiavgift og førerkort til disse og. Kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor de skal slippes ut i trafikken uten å ha gjennomført noen opplæring. Det som irriterer meg med syklister i veibanen. 1. Når de sykler litt ukontrollert fram og tilbake 0,5-1,5m inn i veibanen. 2. Når de følger sine egne regler. Så for eksempel en som sykla i veien, svingte opp på fortauet, syklet over et fotgjengerfelt og hoppa ned i veibanen på andre siden av veien igjen. Kjekk måte å slippe å stoppe i rundkjøringa på. Andre driter i røde lys, vikeplikt, osv osv. De er jo tross alt myke trafikanter. 3. Syklister som sykler langt, langt under fartsgrensen midt i veien. Spesielt når det er sykkelsti to-tre meter ved siden av. tja, så gidder jeg ikke bruker mer tid på dettan. 6151317[/snapback] Må for all del ikke glemme piggdekk avgiften om viteren da.... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg har sågar opplevd (det jeg bare antar er) ekte-/kjærestepar som bare må sykle parallellt...i kanten av veibanen, hvilket som regel er greit nok om de holder seg der. Men hvordan kan TO stykk holde seg i kanten av veibanen når de kjører side om side? det er fysisk umulig! Lenke til kommentar
kdog Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (forbikjøring på høyre side f.eks.?) 6139072[/snapback] Fullt lovlig. Se veitrafikkloven. Er det sykkelfelt som er kostet for glass og småstein bruker jeg det. Gang og sykkelsti er no herk med racersykkel med 23mm dekk. Her har man ikke kontroll på barnevogner og inn/utkjøringer. I tillegg bytter gangveien stadig side av veien, og man må krysse veien. Det virker som det er snakk om syklister VS bilister, og at syklister ikke forstår problematikken. Det er nok heller stikk motsatt. Når dere sier "voksne menn i kondomdrakt" vil jeg tørre å påstå at 95% av de har sertifikat for bil. Hvor mange prosent av de feite, sure, arrogante drittsekkene som irriterer seg over syklister er det som har prøvd å trene 20 timer i uka langs landeveien? Syklistene har sett saken fra begge sider. Hvor stor hindring er de, sammenlignet med mopeder og traktorer? Søtest er han med dialekten, da. Ute og øvelseskjører og irriterer seg grønn. Håper virkelig veien er full av syklister den dagen du skal kjøre opp. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 [...] Han sakker ned, ruller ned passasjervinduet, og kjører opp på sia; "Hvorfor i **** sykler du ikke på sykkelstien?", syklisten tar tak i dørkarmen, og henger etter bilen. Sjåføren blir selvsagt litt irritert og sier; "Slipp bilen min", og speeder opp. Samtidig presser han litt ut mot høyre side. Etter et par meter, ser han i speilet et syklist som går på trynet ned i grøfta, og like etterpå en, sint syklist som reiser seg og knytter neven. Eid. 6145726[/snapback] Om poenget var enveis kommunikasjon for å få bannet og irritert seg, ser jeg poenget, men skulle han ha mulighet til å svare for seg var det vel ikke verdens undergang at han var borti bilen? Det er litt dobbeltmoral ute og går når man ikke kan holde i dørkarmen, mens jyplinger gjerne "snittkjører" syklister. Jeg er enig i at det er respektløst å støtte seg på biler i lyskryss, men når du sveiver ned ruta for å si noe kan du ikke forvente noe annet. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 [...] Han sakker ned, ruller ned passasjervinduet, og kjører opp på sia; "Hvorfor i **** sykler du ikke på sykkelstien?", syklisten tar tak i dørkarmen, og henger etter bilen. Sjåføren blir selvsagt litt irritert og sier; "Slipp bilen min", og speeder opp. Samtidig presser han litt ut mot høyre side. Etter et par meter, ser han i speilet et syklist som går på trynet ned i grøfta, og like etterpå en, sint syklist som reiser seg og knytter neven. Eid. 6145726[/snapback] Om poenget var enveis kommunikasjon for å få bannet og irritert seg, ser jeg poenget, men skulle han ha mulighet til å svare for seg var det vel ikke verdens undergang at han var borti bilen? Det er litt dobbeltmoral ute og går når man ikke kan holde i dørkarmen, mens jyplinger gjerne "snittkjører" syklister. Jeg er enig i at det er respektløst å støtte seg på biler i lyskryss, men når du sveiver ned ruta for å si noe kan du ikke forvente noe annet. 6152879[/snapback] Neh, det var i fart, han rulla ned vinduet og spurte om han kunne la være å sykle i veien. Syklisten bare tok tak i dørkarmen, og nekta å slippe. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Hei, sinte bilister.. Jeg har kjørt i 5 år, men nå sykler jeg. Ikke for å trene, irritere noen, eller ha det gøy. Jeg sykler for å komme fram i Trondheim. Hva i all verden har dere i mot at vi ligger i vinden bak kjøretøyet, slik at alle kommer fortere fram? Jeg har skjønt at det er upopulært at vi henger etter bilene, siden det da er sjåføren i bilen som gjør noe ulovlig, men hva er problemet deres med at vi får litt mindre motstand? Man kommer fett opp i 90 på flatmark med terrengsykkel når man gjør slikt, blir bare litt rask tråkking. Jeg skjønner godt at dere blir sure når vi ikke bruker sykkelfeltet der det er, men det er svært få steder det er bra å sykle på en 40 cm stripe med kumlokk, asfaltskjøter, grus, glass og alt. Neste gang dere lurer på hvorfor sykkelen ikke kjører på sykkelfeltet, anbefaler jeg å legge ene siden av bilen inn på feltet for å sjekke det. Det kan lønne seg å skru av musikken når man gjør noe slikt. Så en ting om smidigheten i trafikken. Jeg kan stå helt stille på sykkelen, uten å ta foten ned. Når jeg skal over et fotgjengerfelt står jeg helt stille og venter på en anledning til å komme over, uten at det er noen biler som blir hindret av meg. Når en bil stopper, skal jeg da spasere over? For det er mye smidigere å sykle over når det er klart.. Om vinteren er det som kjent ofte snø i Norge, og brøytekant. Snøen blir helst ikke fjernet, den skal bare ligge der i sykkelfeltet mitt. Det er jo ikke såå mange som sykler om vinteren. Fortauene er brøytet slik at det ikke går an å gå på dem en gang, men folk prøver for det. Sykling er helt utelukket der. Da sykler jeg på veien da, ikke no mer å gjøre med det.. Med piggdekk, i 2 cm snø og litt oppoverbakke, da går farten nesten alltid ned til 15 km/h. Vanlige bilister har gjerne en de kjenner som sykler, eller kanskje barn på veien selv. De skjønner som regel at det ikke er lurt å skade medtrafikanter, men taxisjåfører derimot.. Sikker på at det lønner seg å skade bilen sin mest mulig. Hvorfor må ikke de overholde tomgangsforbudet forresten? yeye.. Jeg tror jeg skal montere spett som styre i stedet for sånn vanlig lett sykkelstyre. Da kan jeg hjelpe dem å få større skader på bilene sine, så blir de sikkert enda gladere. Har forresten kun hatt én hendelse på sykkel, og det var i canada. Der var det stoppskilt for kryssende vei, men bilen som kom stoppet ikke. Da kom sykkelen under bilen, og ryggsekken kom inn i bakvinduet. Jeg fikk ny sykkel Jah, og hvis dere lurer på hvorfor syklene ligger midt i veien noen steder, så er det fordi vi IKKE vil at dere skal kjøre forbi. Har en del ukurante veier (jeg ville sagt at alle veiene der var kun sykkelstier) i Loen-Utvik-området, og inn mot Stryn i Indre Nordfjord. Hvis vi vil at dere skal se oss, og ikke kjøre forbi i yttersving når det kan komme biler i mot, ja da ligger vi midt i veien helt til vi er gjennom svingen. Også er jo veien langs en fjord, så det er bare svinger, men vi slipper dere forbi når det er trygt! Det er ikke lov å kjøre forbi når en ikke har klar sikt, når den man kjøre forbi har tilstrekkelig stor fart, eller er i et kryss! Jeg ligger midt i banen gjennom kryss og i uoversiktlige områder, også drar jeg helt til sides når det er trygt for alle parter. Har noen prøvd å sykle med tilhenger i trafikk? Dét er en opplevelse det! Som dere sikkert vet, SKAL man forbi et kjøretøy med henger, men når sykler har hengere, da skal man ha 4 meters avstand alle veier. De tror vel jeg har unger i den, snille bilistene Noen som skal ha flyttet en sofa? Vær så snill å la oss ligge i luften bak bilen, ikke kjør forbi i kryss eller i uoversiktlige områder, og ikke finn på no dumt. Da blir alle glade. Hopp fallskjerm i stedet EDIT: Hopp fallskjerm i stedet for å finne på noe dumt, altså.. Endret 22. mai 2006 av Mar1us Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå