medlem-90636 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Syklister i veiene i rushtrafikken er definitivt ett stort problem. Jeg har opplevd syklister midt i veibanen på utfartsveien fra byen jeg bor i i rushtiden om morgen/ettermiddag . Umulig å komme seg forbi på grunn av motgående trafikk. Utrolig kjipt å ligge i 20-30 km/t i 50'sonen . Jeg synes alle syklister burde bruke sykkelsti så mye som mulig. Der jeg bor er det svært sjelden gående på sykkelstier. Der det er gående bør syklister finne seg i å sakke farten og komme seg forbi på forsvarlig måte. Det er bedre at syklisten må ta hensyn til en og annen gående, enn at mange bilister blir hindret av syklisten. Her er ett bilde jeg måtte ta for noen uker siden. I 60'sonen, en syklist som kjører i maks 20 km timen. Rolig . Midt i veien. Med helt tom sykkelsti på andre siden av veien. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ja, grisesyklist! Han burde ligge 1m lengre inn i det minste. Er det lov å tute når de gjør slikt? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Jeg synes alle syklister burde bruke sykkelsti så mye som mulig. Der jeg bor er det svært sjelden gående på sykkelstier. Der det er gående bør syklister finne seg i å sakke farten og komme seg forbi på forsvarlig måte. Det er bedre at syklisten må ta hensyn til en og annen gående, enn at mange bilister blir hindret av syklisten. Dette argumentet kan også brukes på motsatt måte: Det er bedre at syklisten sinker noen bililister enn at han utgjør en risiko/ulempe for fotgjengerne på gangstien. Syklister er i praksis påbudt å sykle i gangfart om de bruker gangstien, så hvis syklister ikke får sykle i veien blir sykkel nesten ubrukelig som transportmiddel. Da kunne syklistene like gjerne gå. Hvis det er så mange syklister som du sier på denne veien, ville det beste vært å anlegge sykkelfelt på denne veien. Dessverre er staten alt for beskjeden med å bygge sykkelfelt, noe som skaper mange unødige konfliktsituasjoner mellom bil og sykkel. Ja, grisesyklist! Han burde ligge 1m lengre inn i det minste. Er det lov å tute når de gjør slikt? Han burde ikke ligge 1 m lengre inn. Det ville signalisert at det er OK for bilen å "snike" seg forbi, noe som er potensielt veldig farlig. Man skal alltid ligge i motgående kjørefelt eller forbikjøringsfelt når man forbikjører, uansett om det er en liten syklist eller en stor trailer man forbikjører. Tuting er heller ikke tillatt, man skal kun tute for å advare om fare. Endret 21. mai 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Da jeg var yngre rakk jeg finger til en syklist når mamma kjørte forbi. Fikk kjeft Det jeg gjør er å lage ruselyd med bilen (trykke på gassen mens jeg holder inn klutsjen) i det jeg kjører forbi. Det bør gi ett lite hint om irritasjonen som koker inni meg . En annen ting jeg har opplevd: Jeg bor nesten midt i sentrum, og avkjøringen som leder til der jeg bor er ett lyskryss hvor gående alltid har grønn mann selv om kjørende kan svinge av . Helt greit det, helt til en syklist kommer syklende i stor fart og tror at han ikke vil bli påkjørt siden det er grønn mann. Opplevde en gang at en syklist ble meid ned av en bilist her. Var syklistens om fikk skyldi Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Så det er bedre at syklisten lager farlige situasjoner for de 200 bilene som kjører forbi han på en strekning på 4 km, enn at han selv må ta hensyn og senke farten for de 2 gående han møter på sykkelstien? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Da jeg var yngre rakk jeg finger til en syklist når mamma kjørte forbi. Fikk kjeft Det jeg gjør er å lage ruselyd med bilen (trykke på gassen mens jeg holder inn klutsjen) i det jeg kjører forbi. Det bør gi ett lite hint om irritasjonen som koker inni meg . En ting er hvis man faktisk har dårlig tid og syklisten hindrer en. Men i de fleste tilfeller tar man ikke skade av å vente noen minutt ekstra fordi man ligger bak en syklist. Bildet du tok viser trafikktom vei og rikelige forbikjøringsmuligheter. Uansett må man bare finne seg i at syklister har lov til å sykle i veien. Det er bortkastet energi å irritere seg over det mener jeg. Jeg er en ganske avslappet type, så om jeg er ute og kjører på veien og ser en syklist i veien tar jeg bare det med ro og venter tålmodig på neste trygge forbikjøringsmulighet. (men ikke dermed sagt at jeg går inn for å forsinke trafikken med vilje, ellers gjør jeg mitt beste for å holde tritt med den øvrige trafikken). Men jeg innser også at det er noen situasjoner hvor syklister burde vise litt mer respekt for biltrafikken og velge gangvei eller mindre sideveier. Selv om jeg iblant sykler i veien, ville jeg aldri syklet på en tett trafikert vei midt i rushtiden eller opp en bratt bakke (da går det tregt for sykkelen). En gang jeg syklet på fortau/gangvei (altså IKKE i veien), opplevde jeg at en bilist som kjørte forbi tutet og viste fingeren. Jeg lurer litt på hva det er med holdningene til sjåførene som gjør sånt. En annen ting jeg har opplevd: Jeg bor nesten midt i sentrum, og avkjøringen som leder til der jeg bor er ett lyskryss hvor gående alltid har grønn mann selv om kjørende kan svinge av . Helt greit det, helt til en syklist kommer syklende i stor fart og tror at han ikke vil bli påkjørt siden det er grønn mann. Opplevde en gang at en syklist ble meid ned av en bilist her. Var syklistens om fikk skyldi Grisesykling. Men kan nok også ha litt å gjøre med manglende kunnskaper om trafikkregler blant syklister, det er en del syklister som ikke har lappen dessverre. Endret 21. mai 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Så det er bedre at syklisten lager farlige situasjoner for de 200 bilene som kjører forbi han på en strekning på 4 km, enn at han selv må ta hensyn og senke farten for de 2 gående han møter på sykkelstien? .. jeg må bare spørre: Hvordan kan en syklist lage farlige situasjoner for 200 biler? Det er jo isåfall bilistene som lager de farlige situasjonene, og syklisten lager i praksis bare farlige situasjoner for seg selv (jeg tror de fleste vet hvem som blir kjørt ned om en bilist feilberegner en forbikjøring f.eks). Nå har jeg ALDRI sett en sykkelsti, bare såkalte "gang og sykkelveier", gjerne i kombinasjon med "kjøring til eiendommer tillatt" (dvs. vei med ubegrenset fartsgrense for mange), og i praksis er dette lekeplasser (foreldre lærer barna opp til her kan man leke). Jeg har nok kjørt forbi endel syklister, men jeg kan aldri si at jeg irriterer meg over de som faktisk holder seg på veien, og følger trafikkregler (dvs. de fleste som ikke vil bruke lekeplassen som går på siden av veien). De som irriterer meg er de som IKKE følger trafikkreglene, og de er gjerne av de som kan hive seg rett ut i veien fra f.eks ... en "gang og sykkelvei" (syklister har ALL vikeplikt på "gang- og sykkelveier", derav oppstår lekeplassene). Gang- og sykkelveier er dessuten også mye brukt som parkeringsplasser (gang- og sykkelveier har stoppforbruk både for syklister (dog med unntak der, så lenge det skjer uten hinder for andre, dvs. aldri) og bilister). Og btw.. har du tid til å ruse motoren med clutchen mens du passerer, så bruker du jammen meg ikke tiden din effektivt.. Hva er da problemet med å bli litt "forsinket" når du selv sørger for at du blir enda mer forsinket som følge av at du absolutt må vise at du ble "forsinket"? Trø bånn gass og behold clutchen sammenkoblet, så skal du se at du sparer mye tid, og tilogmed kan spare deg inn tiden du bruker på å passere et par syklister i blandt. Endret 21. mai 2008 av jonepet Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Staten burde troppe inn og forby sykling i veien når det er sykkelsti i umiddelbar nærhet. Det har med å vise respekt i trafikken, og samtidig ikke skape farlige situasjoner. Samtidig for å stagge hissige syklister, så kan staten gå inn og pusse opp sykkelstier og holde de rene. Kanskje bygge litt nye stier når de først er i gang.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Staten burde troppe inn og forby sykling i veien når det er sykkelsti i umiddelbar nærhet. Det har med å vise respekt i trafikken, og samtidig ikke skape farlige situasjoner. Samtidig for å stagge hissige syklister, så kan staten gå inn og pusse opp sykkelstier og holde de rene. Kanskje bygge litt nye stier når de først er i gang.. Nå er ikke jeg av de ivrigste syklistene (trener stort sett innendørs) men jeg har enda til gode å se en eneste sykkelsti. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Synes syklistene kan bruke sunn fornuft. Når det på andre siden av veien er en helt tom gang og sykkelsti uten lekende barn, biler eller noen som helst i mils omkrets, så burde syklisten sykle her istedet. Sliks om på bildet jeg posta. Ser dere et fortau med lekende barn her? Niks. Fortauet er helt tomt og det er ingen barn eller gående i veien. Grunnen til at jeg "fikk tid" til å ruse med motoren, er fordi jeg måtte kjøre bak fyren i under 20 km/t en lang strekning fordi det var uoversiktlig og uansvarlig å kjøre forbi akkurat der. Jeg tok bildet rett før det var klart for å kjøre forbi;) Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Synes syklistene kan bruke sunn fornuft. Når det på andre siden av veien er en helt tom gang og sykkelsti uten lekende barn, biler eller noen som helst i mils omkrets, så burde syklisten sykle her istedet. Sliks om på bildet jeg posta. Ser dere et fortau med lekende barn her? Niks. Fortauet er helt tomt og det er ingen barn eller gående i veien. Grunnen til at jeg "fikk tid" til å ruse med motoren, er fordi jeg måtte kjøre bak fyren i under 20 km/t en lang strekning fordi det var uoversiktlig og uansvarlig å kjøre forbi akkurat der. Jeg tok bildet rett før det var klart for å kjøre forbi;) Så det faktum at det ikke var sikkert for deg å kjøre forbi akkurat når det passet deg var nok til at du følte for å ruse motoren? Hva var poenget med det? "Straffe" syklisten? Du bør seriøst vurdere trafikkintelligensen din en smule. Syklisten har all rett på veibanen, og det er din plikt å kjøre etter forholdene. Makan. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Når jeg må kjøre i 20 km/t i 5 min i 60sone har jeg faktisk lov til å bli irritert. Jeg synes syklister i veien er noen store idioter, og med tanke på dine synspunkter gjetter jeg meg til at du er en av de. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 her sykler syklistene midt i veien, gjerne i 80-soner, selv om det er en fin og bred sykkelsti 2m fra veien.. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er jo akkurat det som er så idiotisk . Og folk synes det er rart man blir irritert? Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er jo akkurat det som er så idiotisk . Og folk synes det er rart man blir irritert? jeg pleier å rulle ned vinduet og skrike tabu ord forøvrig så drømmer jeg om å ta en syklist med døra, og gi han en omgang med jekken som ligger i baksetet på bilen, men her kjenner alle alle, så det lønner seg ikke. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er jo akkurat det som er så idiotisk . Og folk synes det er rart man blir irritert? jeg pleier å rulle ned vinduet og skrike tabu ord forøvrig så drømmer jeg om å ta en syklist med døra, og gi han en omgang med jekken som ligger i baksetet på bilen, men her kjenner alle alle, så det lønner seg ikke. Dette er ikke noe særlig modent tenkt, og vitner om en totalt mangel på respekt for dine med-trafikanter. Verden kollapser da vitterlig ikke hvis du må vente 2 minutter på å forbikjøre en syklist. Jeg skulle ønske det var en måte å fjerne folk som tenker som deg fra trafikken, da hadde kanskje trafikken vært litt tryggere og triveligere for alle. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er jo akkurat det som er så idiotisk . Og folk synes det er rart man blir irritert? jeg pleier å rulle ned vinduet og skrike tabu ord forøvrig så drømmer jeg om å ta en syklist med døra, og gi han en omgang med jekken som ligger i baksetet på bilen, men her kjenner alle alle, så det lønner seg ikke. Dette er ikke noe særlig modent tenkt, og vitner om en totalt mangel på respekt for dine med-trafikanter. Verden kollapser da vitterlig ikke hvis du må vente 2 minutter på å forbikjøre en syklist. Jeg skulle ønske det var en måte å fjerne folk som tenker som deg fra trafikken, da hadde kanskje trafikken vært litt tryggere og triveligere for alle. så da kan jeg stå midt i veien i 2min fordi verden ikke kollapser? gjør jo ikke noe at trafikken blir stående et par minutter? eller skal jeg være så grei at jeg bruker gangveien som ligger 2m unna? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Syklister midt i veien hindrer trafikken. Tviler på at jeg hadde blitt så godt mottatt dersom jeg fant ut at jeg hadde lyst å gå meg en tur langs midtrabatten på E6 bare fordi jeg hadde rett til å gå der (jorda er for alle osv. ) Syklister kan lett sykle der det ikke er sykkelsti/gangvei/fortau uten at det gjør meg noe. Det er først når de kjører midt i veien og det er mil på mil med fint, bredt , tomt fortau 2 meter unna at jeg koker. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 så da kan jeg stå midt i veien i 2min fordi verden ikke kollapser? gjør jo ikke noe at trafikken blir stående et par minutter? eller skal jeg være så grei at jeg bruker gangveien som ligger 2m unna? Det er forskjell på å bruke veien til å komme seg fram og å stå på den for ingen grunn. I hvilket tilfelle tror du politiet kommer til å gripe inn: a) En fotgjenger står midt i veien og driver dank midt i rushtrafikken, b) En syklist sykler litt under fartsgrensen på en landevei, en bil må vente litt bak ham men kan kjøre forbi etter ett minutt. Jeg holder en knapp på a) Tviler på at jeg hadde blitt så godt mottatt dersom jeg fant ut at jeg hadde lyst å gå meg en tur langs midtrabatten på E6 bare fordi jeg hadde rett til å gå der (jorda er for alle osv. ) E6 gjennom Østlandet og deler av Trøndelag (dvs stort sett der hvor E6 har midtskille) er forbudt for gående og syklister, så det er ikke noe tema uansett. Men det største problemet jeg har er ikke at dere irriterer seg over at syklisten sinker trafikken litt. Når jeg sykler har jeg en tendens til å sykle i gangvei hvis det er tomt for mennesker der og jeg ser at jeg ikke kan holde meg noenlunde nær fartsgrensen på veien. Men jeg kan se at det selv i sistnevnte tilfelle noen ganger kan være bedre å bruke veien, for eksempel hvis gangfeltet tvinger deg til å krysse over mange veier eller skifte stilling i trafikken mange ganger (en situasjon som ikke er bra hvis man sykler noenlunde fort), eller hvis man har tynne racingdekk som ikke tåler glasskår som er alt for vanlig på gangfelt. Det største problemet for min del er at dere ser ut til å tro at dere eier veien, og at det er deres rett å overfalle syklister som tilfeldigvis skulle komme i veien for kjøredoningen deres. Det vitner om en utrolig egoisme. Vi har trafikkregler for at folk skal innordne seg og vise hensyn til hverandre i trafikken. Syklister har (stort sett) rettigheter på linje med bilister, og da må du innordne deg etter dette, enten du liker dette eller ei. Hvis du har et så stort behov for å kjøre fra deg at du ikke tåler å vente bittelitt bak en syklist til du kan forbikjøre han/henne, vitner det om at du hadde hatt veldig godt av å kjøre fra deg på en bane, slik kjøring hører iallefall ikke til på vanlige veier. Eventuelt får du opprette et politisk parti som vil gjøre alle veier til kjørebaner for egen forlystelse og forby syklister i veibanen. Tror du for eksempel at det er greit å kjøre i 140 km/t i 60-sonen eller kjøre konsekvent på rødt lys hvis det vil bringe deg bittelitt fortere fram dit du skal? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Nå er det faktisk forbudt å gå på veien, untatt på veiens skulder på venstre side, så det er ikke et tema uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå