SatanClaws Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Et lite innspill: Hvorfor er det påbudt med refleksvest i bilen, men ikke på syklister/forgjengere? Kjører jeg på en syklist i mørket som ikke brukes refleks er det ikke min feil for å si det sånn (men jeg blir nok fengslet uansett) 9599985[/snapback] Det er da ikke påbudt å ha på seg refleksvest mens man kjører. 9652410[/snapback] Nei, men du må ha en MED når du kjører. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Leste et utdrag fra Vegtrafikkloven i går, der det sto at syklister skal bruke gang-og sykkelveg dersom det finnes, med mindre fotgjengere skaper farlige situasjoner. Så da er det faktisk påbudt å bruke sykkelsti/gang-og sykkelveg. Ikke dårlig. Det gjelder da alle syklister, enten det er trehjulsykkel, eller "racingsyklister" Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Det er ikke mange som har refleks på sykkelen sin, for å nevne en så er det meg.Har hvit jakke med et lite refleks på, håper den hjelper. Jeg sykler IKKE på veien, uansett hva...jeg har mine forbremser som bremser hardt nok til å stoppe, har gjort dem litt slakke så hvis jeg bremser fullt med forbremsene så tryner jeg ikke forover, men bremser på et blunk. -> Det er mange syklister som sykler på veien i en oppoverbakke og det har jeg sett MANGE ganger, de sykler kanskje i 5-15 km/t. Synes de burde forlate veien i en oppover bakke og komme tilbake etter bakken. 9618184[/snapback] Hvit jakke med refleks hjelper ikke hvis du blir stoppa. Alle som sykler i mørke, skal ha lys framme og bak på sykkelen, samt reflekser. Husker ikke bøtesatsen på dette, men du får nok bøter.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 "Med mindre det skaper trafikkfarlige situasjoner" vil si at den gangveien må være tilnærmet tom derom du skal sykle i noe særlig mer enn gangfart. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Leste et utdrag fra Vegtrafikkloven i går, der det sto at syklister skal bruke gang-og sykkelveg dersom det finnes, med mindre fotgjengere skaper farlige situasjoner. Så da er det faktisk påbudt å bruke sykkelsti/gang-og sykkelveg. Ikke dårlig. Det gjelder da alle syklister, enten det er trehjulsykkel, eller "racingsyklister" 9663994[/snapback] Dersom det står så klart og tydelig, er det jo helt merkelig at vi verken har hørt det andre steder eller her i tråden. Scan det, og finn paragraf/avsnitt. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 For de av dere som har boken som heter "Veien til førerkortet kl.b" står dette i.. Kan ta et bilde av det neste gang jeg har boken foran meg. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 For de av dere som har boken som heter "Veien til førerkortet kl.b" står dette i.. Kan ta et bilde av det neste gang jeg har boken foran meg. Hva som står i lærebøkene har ikke noe å si, det er ikke forfatterene av dem som lager lovene. Jeg har avslørt feil i dem før. Det er selvsagt fint om man kan bruke gang- og sykkelsti, men det er opp til eget skjønn å avgjøre hva som er best. Når den er for bruk av både fotgjengere og syklister må man som syklist være ekstremt forsiktig. Fotgjengere tenker ikke på at det kommer en i mye større fart bakfra, og selv om de ser ut til å gå rett fram i en av sidene kan de plutselig finne på å bytte side. Har de hund kan man bare gi opp å prøve å planlegge. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) § 18. Særlige bestemmelser for syklende 1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel. 2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende. 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. 4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe. ____________________________________________________ Den var nogenlunde lik den versjonen som jeg fant, skal se om jeg finner den andre. Sto noe om at syklister skulle bruke sykkelsti der dette fantes og noe dill.. Skal lete videre Endret 9. oktober 2007 av ReVolvolution Lenke til kommentar
kdog Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 § 18. Særlige bestemmelser for syklende 1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel. 2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende. 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. 4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe. ____________________________________________________ Den var nogenlunde lik den versjonen som jeg fant, skal se om jeg finner den andre. Sto noe om at syklister skulle bruke sykkelsti der dette fantes og noe dill.. Skal lete videre Du finner neppe en paragraf eller et avsnitt i loven som sier at de MÅ. Godt mulig forfatteren av boka di gjerne vil lure noen til å tro det, men. Lykke til med letingen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Her er de eksakte trafikkreglene: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#18 Syklister har altså kun lov å bruke gang- og sykkelveger og fortau hvis gangtrafikken er liten, og da må man ferdes der på de gåendes premisser. Men i utgangspunktet er syklister kjørende og skal derfor ferdes i kjørebanen. Les forøvrig hva trafikkpolitisjefen i Arendal mener om saken (han sykler selv): http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../108260076/1021 For syklister som vintersykler, så er retten til å kunne sykle i veibanen ofte avgjørende, for brøytingen på gang- og sykkelveiene er ofte mangelfull og tilfeldig. Veibanen er derimot (nesten) alltid godt brøytet og strødd. Endret 14. desember 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Blir litt necroposting dette, men saken har blitt tatt opp igjen i Fædrelandsvennen i dag: http://www.fvn.no/trafikk/article572311.ece Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 "Han sier også at syklister kan bli straffeforfulgt dersom de unødig skaper farlige sitasjoner i trafikken." Lage kø, skape forbikjøringer, sykle mellom biler i lyskryss, sykle på rødt lys m.m ser det daglig, nå må det skje noe her UP. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Les forøvrig hva trafikkpolitisjefen i Arendal mener om saken (han sykler selv):http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../108260076/1021 Det han sier stemmer godt med min erfaring. Hvor høy fart man har i forhold til annen trafikk har ofte mye å si for hvor man bør sykle. Nedoverbakker er ofte tryggere å sykle i veibanen. Jeg vet for eksempel om en vei som er en laang og bratt nedoverbakke hvor man lett kommer i over 50 km/t med sykkel (som er fartsgrensen), og det eneste fortauet er en utrolig smal affære med utkjøringer hvert tiende meter der høye gjerder og busker sperrer utsikten for de som kjører ut. Da skal man være bra gal om man sykler i full fart nedover på fortauet. Men skal man oppover gjør man nok bedre i å sykle på fortauet da man ellers blir veldig i veien for biltrafikken, og man ikke greier å sykle noe særlig fort uansett. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 "Han sier også at syklister kan bli straffeforfulgt dersom de unødig skaper farlige sitasjoner i trafikken." Lage kø, skape forbikjøringer, sykle mellom biler i lyskryss, sykle på rødt lys m.m ser det daglig, nå må det skje noe her UP. De reglene er jo egentlig en stor vits - jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har blitt tatt av politiet i forbindelse med sykling. Man burde blitt mye strengere mot syklister, ihvertfall når det gjelder forhold av litt grov karakter - som å sykle på rødt lys i rushtrafikken. Dessuten burde man innført en skikkelig saftig bot i minst 5000-kronersklassen til ALLE som ble observert syklende på venstre side, i MOTGÅENDE kjørefelt. Hadde man gjort noe sånt med et motorkjøretøy hadde man nok mistet førerkortet på stedet. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det jeg hater er når det er en treig sykklist i tett sittende klær, fancy briller og en fancy hjelm som sykkler på veien. Så er det en ungdom i sagge bukser, caps og kanskje et par pilot briller som sykkler like fort på fortauet vedsiden av Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hei jeg lurer på et par ting. 1. Hvorfor er det så mange syklister som sykler over gangfeltet og blir sinna hvis jeg tuter fordi jeg må bråstoppe? Vet de ikke at de ikke har forkjørsrett før de går HELT av sykkelen og leier den? mange går halvveis av og står på en pedal og bruker den som "sparksykkel" og tror det er det samme som å gå. Jeg må le. Til deg som sykler over gangfeltet, VI I BILEN VÅR HAR IKKE VIKEPLIKT FOR DEG FØR DU GÅR HELT AV SYKKELEN OG LEIER DEN OVER. TIL DU GJØR DET SÅ HAR DU VIKEPLIKT FOR OSS! 2. Står det ikke i vegtrafikkloven at man ikke skal være til hinder for annen trafikk uansett hva slags trafikant man er? Hvis dette stemmer, du på sykkelen din som har vesentlig lavere hastighet enn hva som er fartsgrensen på stedet, bør ikke du vike for oss i bil (som klarer å opprettholde hastigheten) og ikke ligge midt i veien? Skjønner du ikke at du hindrer trafikken og at det faktisk er straffbart? 3. I vegtrafikkloven står det at du på sykkel ikke har lov til å sykle i vegbanen mot innkjøring forbudt i enveiskjørte gater. Hvorfor gjør du dette slik at vi i bilene våre som faktisk kjører i lovlig retning, må presse oss ut til siden i en allerede for smal gate til møtende trafikk (ofte derfor det er enveiskjøring)? Dette er også straffbart. Det er ille å si det da jeg ikke har for vane å ønske noen andre noe vondt men jeg skulle likt å se en sak i media der en syklist blir straffet for slike lovbrudd slik at flere syklister blir klar over det. Jeg har selv sett politiet kjøre i en enveiskjørt gate og møtt syklister som de totalt har ignorert. Til slutt, jeg har ikke noe imot sykkler og syklister og de må gjerne være en del av trafikkbildet, selvfølgelig, men de tre ovennevnte punktene er det fryktelig mange syklister som enten driter i eller ikke vet om. Endret 5. mai 2008 av Wunder Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det er ingen obligatorisk trafikkopplæring for syklister. Og all den tid det ikke er det, må man bare forholde seg til at mange syklister ikke vet om eller er usikre på trafikkreglene. Jeg skjønner godt at det kan være irriterende for mange bilister, men man "løser" ikke det problemet ved å stadig presse på og stå på sine rettigheter som bilist. Hvis du gjør det, vil du før eller siden få en syklist smurt utover bilpanseret ditt. Og da tilsier all erfaring og rettspraksis at DU får hele skylda. Dessverre Da er det bedre å vise litt fleksibilitet og romslighet, for eksempel ved å stoppe for syklister i fotgjengerfelt selv om man egentlig har forkjørsrett. Ikke en ideell situasjon, men slik er det i virkelighetens verden. Lenke til kommentar
Henrikfj- Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Som A-Jay sier så har ikke syklister noen spesiell trafikkopplæring, og det er ikke mange som sitter og leser regler i fritiden, så det er nok mange som ikke kan disse reglene (og folk som ikke oppfører seg så bra i trafikken). Og at syklister kaster seg ut i gangfeltet har vell mest med åssen den personen oppfører seg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) .. det er derfor de trenger litt kontrollert tuting for å skjønne poenget. Hadde alle brukt hornet litt mer, så hadde ikke bare syklister tenkt seg et par ganger før de foretok noe, men også mange bilister og andre trafikkanter. Det største problemet er de som faktisk tror de HAR vikeplikt for syklister på gangfelt, de gjør at syklistene igjen tror de har forkjørsrett (det finnes ingen forkjørsrett for noen) på gangfelt etter å ha blitt stoppet for et par ganger. .. så har man selfølgelig hybridsyklistene. De som bare velger om de skal være fotgjenger eller ikke basert på hva som passer best når som helst. Det innebærer å kaste seg av sykkelen i fart for å kjapt bli fotgjenger, for så å halvveis ute på veien hive seg tilbake igjen.. eller bare hiver ned en fot akkurat rett før, og sparker seg over i samme fart som før. Så har man de som bare absolutt må bryte så mye regler de klarer. Sykler på venstresiden av veien, finner seg et gangfelt, hiver seg rett ut i en bue foran biler som kommer både foran og bak. Dette skjer gjerne i mørke uten lys. Endret 8. mai 2008 av jonepet Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Et lite innspill: Hvorfor er det påbudt med refleksvest i bilen, men ikke på syklister/forgjengere? Kjører jeg på en syklist i mørket som ikke brukes refleks er det ikke min feil for å si det sånn (men jeg blir nok fengslet uansett) Sykler som brukes i trafikken SKAL ha refleks foran og bak (og på pedalene, men dette kan antagelig erstattes av reflekser på skoene / rundt anklene). Ved sykling i mørket SKAL det brukes lys på sykkel. Kjører du ned en syklist som ikke har dette i orden er det vedkommendes problem spør du meg! Dessverre er det blitt en slik merkelig trend her i Norge at bare man skal sykle 5 minutter til jobb, så skal det kjøpes inn en konkurranseoffroadsykkel til 20 lapper (eller mer) med fulldemping og 27 gir. Disse er sjelden utstyrt for bruk i trafikken. Det hadde vel tatt seg ut om man bare kunne tatt en banetilpasset rallycrossbil og frest ned på butikken for å handle brød. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå