Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

kjerts: 10 cm er kanskje mye for en syklist, men da må vel jeg få lov å passere syklisten med en halvmeter klaring uten at han hisser seg opp?

9519917[/snapback]

 

Ja, om du kan garantere 50cm klaring om syklisten vingler eller velter så er det greit...

 

I 70-90km/t er det små marginer og det føles ubehagelig å bli passert for nære. En halvmeter er ikke trygt. I følge regelverket skal man altså ha plass til å velte.

 

Jeg forstår egentlig ikke at noen tørr å risikere å gjøre seg til drapsmann for å "sette på plass syklister".

9520024[/snapback]

 

Ok, men hvis vi billister må gi dem klaring til å velte, så bør jo de også sørge for samme klaring når de passerer oss bilister. Uansett hvor sent trafiken måtte gp, så er det alltid en sjangs for at de kan velte, og da vil jeg ikke ha en sykkel som skraper opp bilen min ihvertfall.

 

Jonepet: syklister som passerer på høyre side opplever jeg flere ganger til dagen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, men hvis vi billister må gi dem klaring til å velte, så bør jo de også sørge for samme klaring når de passerer oss bilister. Uansett hvor sent trafiken måtte gp, så er det alltid en sjangs for at de kan velte, og da vil jeg ikke ha en sykkel som skraper opp bilen min ihvertfall.

9523433[/snapback]

 

Scenario 1: Syklisten vingler en halvmeter i det du passerer han/hun for nære = Splatt. Bilist er både skyld i egen bulk og syklistens skader på kropp og utstyr.

 

Scenario 2: Syklisten triller forbi en kø med 20cm klaring. Ubalanse vil kanskje resultere i at han/hun må sette ned foten eller i verste fall komme borti bilen. Syklisten vil i så fall være erstatningspliktig for skaden man måtte påføre.

 

Liker du ikke reglene, så får du gjøre ditt for å endre de. FrP er sikkert det perfekte parti for syklisthatere...

Lenke til kommentar
Ok, men hvis vi billister må gi dem klaring til å velte, så bør jo de også sørge for samme klaring når de passerer oss bilister. Uansett hvor sent trafiken måtte gp, så er det alltid en sjangs for at de kan velte, og da vil jeg ikke ha en sykkel som skraper opp bilen min ihvertfall.

9523433[/snapback]

 

Scenario 1: Syklisten vingler en halvmeter i det du passerer han/hun for nære = Splatt. Bilist er både skyld i egen bulk og syklistens skader på kropp og utstyr.

 

Scenario 2: Syklisten triller forbi en kø med 20cm klaring. Ubalanse vil kanskje resultere i at han/hun må sette ned foten eller i verste fall komme borti bilen. Syklisten vil i så fall være erstatningspliktig for skaden man måtte påføre.

 

Liker du ikke reglene, så får du gjøre ditt for å endre de. FrP er sikkert det perfekte parti for syklisthatere...

9523828[/snapback]

 

FRP er nok dessverre ikke et parti for meg, og kommer heller ikke til å bli det. Jeg er heller ikke syklisthater, jeg mener bare at dersom syklistene vil at billistene skal ta hensyn, så må de begynne å ta litt hensyn selv også. Men jeg tror ikke vi kommer så mye lenger i denne tråden. :)

Lenke til kommentar

Når vi er inne på dette. Fikk en syklist i baken på bilen i dag, fikk sprekk i ruta på stajonsvognen min, og noen riper i lakken.. Dette fordi jeg stoppet på raudt lys. Syklisten surret seg avgårde igjen, og når politiet kom var han borte vekk.. Kommer vel i BT/BA dette håper jeg, så får dere litt interessant lesestoff om 1. stk idiotisk syklist i rushtrafikken.

 

Edit: Dersom noen tilfeldigvis vet hvem det var, så kan dem kontakte meg på 46953700 eller ringe 02800, Hordaland Politidistrikt.

Endret av ReVolvolution
Lenke til kommentar

Syklisten ble funnet av politiet, og jeg har ikke sett noe i media ennå. Frustrerende! Hvordan blir dette med forsikringen nå da? Syklisten ville visst gjøre opp for seg, men tenker jeg tar en takst først. Må ha ny bakluke, nytt vindu, og lakkering, blir vel rundt 10.000 kroner.. Syklisten har jo ikke forsikring, så betyr dette at jeg går i bonustap?

Lenke til kommentar
Syklisten ble funnet av politiet, og jeg har ikke sett noe i media ennå. Frustrerende! Hvordan blir dette med forsikringen nå da? Syklisten ville visst gjøre opp for seg, men tenker jeg tar en takst først. Må ha ny bakluke, nytt vindu, og lakkering, blir vel rundt 10.000 kroner.. Syklisten har jo ikke forsikring, så betyr dette at jeg går i bonustap?

9531019[/snapback]

 

Syklisten er vel ansvarlige for skadene enten han har forsikring eller ei. Dersom han vil gjøre opp så er det vel bare å få tatt en takst og sende ham en kopi sammen med kontonummeret ditt :)

 

Bra at politiet tok denne råsykleren!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Med mindre syklisten har vært uvanlig uforsiktig tror jeg det skal dekkes av bilforsikringen, selvsagt uten noe bonustap. Tror du hadde fått dekket det på forsikringen uansett om dusten hadde klart å stikke av eller ikke hvis du har vitner.

9531996[/snapback]

 

Påkjørsel bakfra pleier jo som regel være den som kjører på sitt ansvar?

 

Det må vel gjelde uansett hva slags kjøretøy man har?

Lenke til kommentar
Påkjørsel bakfra pleier jo som regel være den som kjører på sitt ansvar?

 

Det må vel gjelde uansett hva slags kjøretøy man har?

Det kommer an på hva du legger i ansvar, og regelverket her er for komplisert til at jeg kan gi noe godt svar. Du kan google etter syklist objektivt ansvar hvis du vil prøve å gjøre deg opp en mening selv.

Lenke til kommentar
Ja, om du har full kasko eller bedre, du får bonustap og må betale egenandel. Ja, dersom skadene påført er pga. forsøk på innbrudd og du har delkasko heller høyere, fortsatt egenandel men ikke bonustap. Nei i alle andre tilfeller.

9535826[/snapback]

 

Takk for svar, dumt at folk skal stikke av etter å ha kjørt på en annen bil. Har hørt mye snakk om det her på forumet.

Lenke til kommentar

Uff, mange syklister som risikerer livet for tiden. Sykler i vegen på kvelden, når det regner i tillegg. De kan i det minste spandere på seg noen lys, da, så slipper de å dø.

 

Virker som om syklister gjerne tenker at de har lov til å gjøre det de gjør, og vil vinne en eventuell tvist. De glemmer det at de taper kampen mot bilen, rent fysisk.

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese gjennom hele tråden, men her er mine tanker: Det er bilistene som hisser seg opp over syklister som er helt på jordet. Veiene er ikke eksklusivt til for dem, både sykler, traktorer, mopeder og for den saks skyld hester har anledning til å bruke de fleste kjørebaner. Veiene var der før bilene kom, og vil finnes etterpå. Det finnes dog veier som er forbeholdt biler, men de får de da også ha i fred.

 

Poenget er uansett at om du må holde 10 km/t lavere på grunn av en syklist, blir du faktisk ikke krenket. Hvis man får det inn i hodet sitt, slipper man også å hisse seg så voldsomt opp. Ikke dermed sagt at man kan sykle så sakte man orker. Jeg bestreber meg alltid på å holde følge med biltrafikken, noe som faktisk ikke er så vanskelig i bytrafikk. Man er som syklist gjerne raskere ute av lyskryss enn biler, som ikke har like umiddelbar kraftoverføring. Fartsområdet 30-50 er det ikke noe problem å følge med i. Likevel, selv om man holder fartsgrensen og vel så det, er det noen som ALLTID skal kjøre forbi, helst så nærme at man sitter igjen med hjertet i halsen, eventuelt tute som bare juling når de ikke kommer forbi. Da er det ikke fritt for at man får lyst til å misbruke sin posisjon og jekke hastigheten litt ned.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det har noe med at det er skummelt å ha noe så sårbart som en syklist foran seg. Med tanke på at du får all skyld om syklisten velter og du treffer stakkaren, er det kanskje ikke så rart at man vil unngå den risikoen.

 

Greit at man skal holde avstand, men det skal uansett ikke lange tiden til med uoppmerksomhet før den ekstra avstanden er brukt opp. Ingen er perfekte, og kan heller ikke forventes å være det.

Lenke til kommentar
Jeg synes syklister burde forbys fra alle hovedveier.

9551595[/snapback]

Det er rett og slett ikke annet enn en tåpelig påstand. Hva med hovedveier der det ikke finnes verken sykkelfelt eller gangfelt?

 

Mistenker at du driver med denne gjentagende provoseringen for å vekke reaksjoner (aka. trolling) og i såfall bør du kutte ut det da det er advarselsgrunn.

 

Ellers er det greit å merke seg at det er bilistene som sutrer og syter mest i denne tråden... akkurat som i trafikken.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...