Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Er jo livsfarlig å sykle i sykkelfeltet... gående, parkerte biler og folk som plutselig hopper uti sykkelfeltet av tilsynelatende ingen grunn.

9488588[/snapback]

 

Akkurat slik vi billister f;ler det med syklister. I dag kjørte jeg foran en syklist som på hvert eneste røde lys ga faen og dermed fikk et forsprang på den øvrige trafikken slik at alle måtte passere ham igjen. Dette varte frem til neste røde lys der han ga faen igjen. Dette skjedde i 3 lyskryss på rad. Makan til idiot. Jeg har i allefall aldri opplevd at en bilist kjører på 4 røde lys på rad.

 

Uansett, tror denne tråden er i ferd med å bite seg selv i halen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får jeg liksom en bot hvis jeg kjører for fort med en sykkel på fortauet?

 

Den laaangee bakken ned fra skolen min som er ganske bratt, som tar 2 min å trille rett nedover. Der triller sykelen 100% fortere enn 30. holdt nesten følge med en bil her om dagen, fartsgrensa der er 50, men mange kjører i 40 (eldre folk) der siden det kommer en brå sving like før bakken er ferdig.

 

Skal politiet gi meg en bot liksom? lasermåler, eller fotoboks :!: ? er ikke helt med her gutter og jenter, ossen funker dette?

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Får jeg liksom en bot hvis jeg kjører for fort med en sykkel på fortauet?

 

Den laaangee bakken ned fra skolen min som er ganske bratt, som tar 2 min å trille rett nedover. Der triller sykelen 100% fortere enn 30. holdt nesten følge med en bil her om dagen, fartsgrensa der er 50, men mange kjører i 40 (eldre folk) der siden det kommer en brå sving like før bakken er ferdig.

 

Skal politiet gi meg en bot liksom? lasermåler, eller fotoboks :!: ? er ikke helt med her gutter og jenter, ossen funker dette?

9496793[/snapback]

 

Du kan få fartsbot ja. Du er jo en trafikant.

Lenke til kommentar
Får jeg liksom en bot hvis jeg kjører for fort med en sykkel på fortauet?

 

Den laaangee bakken ned fra skolen min som er ganske bratt, som tar 2 min å trille rett nedover. Der triller sykelen 100% fortere enn 30. holdt nesten følge med en bil her om dagen, fartsgrensa der er 50, men mange kjører i 40 (eldre folk) der siden det kommer en brå sving like før bakken er ferdig.

 

Skal politiet gi meg en bot liksom? lasermåler, eller fotoboks :!: ? er ikke helt med her gutter og jenter, ossen funker dette?

9496793[/snapback]

 

Du kan få fartsbot ja. Du er jo en trafikant.

9497440[/snapback]

 

hehe :!: dummeste jeg har hørt :D Klarer ikke stoppe å smile av det :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Fordelen med sykkel er at du nesten utelukkende utsetter deg selv for fare om du sykler fort. Har krasja på sykkel et par ganger, men aldri i mer enn 30km/t, kanke si det er spesielt godt. Har blandt annet et vondt kne nå etter en kollisjon for 3 uker siden.

Lenke til kommentar

.. jaja.. i dag var det som syklet på fortauet langs veien i mørke uten lys, og plutselig mens han så rett frem la han seg rett ut på veien, og over i venstre kjørefelt (svingefelt).. han skal være glad jeg hadde lagt merke til han før han la seg ut i veien.

 

.. enkelte syklister lever ganske farlig, og jeg er fullstendig enig i at de fleste "syklister" blandt folk flest ikke akkurat følger regler eller er særlig forsiktig.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
En annen morsom observasjon er at mange syklister tar til orde for at billister skal legge seg over i motsatt kjørefelt og holde god avstand ved forbikjøring.

 

Men når syklister sykler forbi på innsiden i rushet, da trenger de ikke mer enn noen milimeter klaring til bilen de kjører forbi.

9518280[/snapback]

 

Hvis du sykler på innsiden av biler venter du bare på å bli påkjørt.

Lenke til kommentar
En annen morsom observasjon er at mange syklister tar til orde for at billister skal legge seg over i motsatt kjørefelt og holde god avstand ved forbikjøring.

 

Men når syklister sykler forbi på innsiden i rushet, da trenger de ikke mer enn noen milimeter klaring til bilen de kjører forbi.

9518280[/snapback]

Hvordan vet du at det er de samme syklistene det er snakk om? Ganske teit å hive alle syklister i samme bås synes jeg. :nei:

Lenke til kommentar
En annen morsom observasjon er at mange syklister tar til orde for at billister skal legge seg over i motsatt kjørefelt og holde god avstand ved forbikjøring.

 

Men når syklister sykler forbi på innsiden i rushet, da trenger de ikke mer enn noen milimeter klaring til bilen de kjører forbi.

9518280[/snapback]

Hvordan vet du at det er de samme syklistene det er snakk om? Ganske teit å hive alle syklister i samme bås synes jeg. :nei:

9519402[/snapback]

 

Jeg vet jo selvsagt ikke at det er de samme syklistene, men jeg har enda til gode å se en syklist som når trafikken går seint enten legger seg pent bak bilen foran, eller venter til han kan passere på høyresiden med god klaring.

 

Siden jeg aldri har sett en syklist gjøre dette, så synes jeg det er rart at vi syklister skal få pes når vi gjør det samme. Jeg kan selvsagt ikke putte alle i en bås, men av alle de syklistene jeg møter i trafikken så er det i allefall ingen som praktiserer det.

 

Et annet hint om at dette er samme syklistene har jeg jo vært borti:

 

Ble engang sykla forbi av en syklist på innsiden med millimeters klaring til bilen min. Når så trafikken begynte å flyte kjørte jeg forbi syklisten igjen med lite liten klaring, og da fikk jeg servert den lange fingeren.

 

Jeg er så møkkalei av disse syklistenes dobbeltmoral!

Lenke til kommentar

Avstanden mellom sykkel og bil er du fra førersetet ikke i stand til å bedømme med samme presisjon. 10cm fra eller til er ganske enkelt for en syklist å kontrollere når en bil står i ro. En bilist kan derimot ikke like presist passere en syklende med samme margin uten at det utgjør en fare.

Lenke til kommentar
Problemet med å sykkle/kjøre forbi noen på høyre siden er at det er ulovlig.

Det er lov for syklister å kjøre forbi på høyre side (Trafikkreglene § 18 pkt. 1). Man bør selvsagt være forsiktig hvis det kan være en mulighet for at bilisten kan svinge til høyre, siden svært få bilister ser ut til å ha blinklys som virker.

Lenke til kommentar
kjerts: 10 cm er kanskje mye for en syklist, men da må vel jeg få lov å passere syklisten med en halvmeter klaring uten at han hisser seg opp?

9519917[/snapback]

 

Ja, om du kan garantere 50cm klaring om syklisten vingler eller velter så er det greit...

 

I 70-90km/t er det små marginer og det føles ubehagelig å bli passert for nære. En halvmeter er ikke trygt. I følge regelverket skal man altså ha plass til å velte.

 

Jeg forstår egentlig ikke at noen tørr å risikere å gjøre seg til drapsmann for å "sette på plass syklister".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...